בפרקים שלנו יש כמה מראות נבואה שרואה זכריה:
קודם כל הוא מנבא לישראל אחרי הנבואה של חגי שיתחילו לבנות את בית המקדש, אבל לפני שהם ייסדו בפועל את הבית. ואומר להם שהנבואה לא הולכת להמשיך בימי בית שני, ועם ישראל יסתפק בנבואות שניתנו לו עד אז. כי בימי בית ראשון הקב"ה דיבר, ועם ישראל בחר שלא להקשיב. ועכשיו התהליך הולך להתהפך, קודם כל עם ישראל יצטרך לבחור לשוב אל ה', ואז ה' ישוב אלינו. ולכן צריך שהעם ינסה מעצמו להבין את רצון ה', ולא ישמע אותו בפירוש בנבואות, כדי שהעם יזדהה איתו, ולא רק יחליט אם הוא מקבל את הנבואה או לא.
חודשיים לאחר שבית המקדש התחיל להבנות, זכריה רואה איש רוכב על סוס אדום שמייצג את תהליך החורבן של בית ראשון, שממשיך להתקיים במציאות כיוון שעם ישראל לא עלה לארץ, והם נשארו בבבל שנקראת מצולה. אחריו מגיעים סוסים בצבעים שונים, שמייצגים תהליכים שונים שעברו על עם ישראל כדי לגרום להם לעלות בכל זאת, אבל עם ישראל נשאר יושב ושוקט, ולא עלה לארץ. ולכן שואל המלאך את ה', אם כך, כיוון שאין גאולה שלימה כי העם לא עלה, מתי כן תהיה הגאולה?
עונה לו ה' שיש כאן עוד תהליך ארוך של גלות, שבמהלכו תבנה בעם ישראל הבנה חדשה של ציון וירושלים, ורק אז אפשר יהיה לבנות אותם במדרגה העתידית. אבל גאולה תוכל לבוא גם אם הגויים ישעבדו במהלך ארבע מלכויות את ישראל יותר מדי, כמו שהיה בגלות מצרים.
ולכן, אומר לו ה', מתחיל כאן תהליך של בניית המדרגה החדשה של ירושלים: בית שני יבנה, וגם העיר, למרות שהעם עוד לא זכאי, כדי להוביל את המדרגה החדשה. אבל בית שני עצמו יהיה מוגבל, גם בחומה שתפריד אותו מהשפעה על הגויים, וגם במשך הזמן שלו. ורק בעתיד ירושלים תפוץ לכל הכיוונים. ואז תהיה נחמה במדרגה הרבה יותר גבוהה, ובחירה חדשה בירושלים.
אז רואה זכריה ארבע קרנות וארבעה בעלי מלאכה. והמלאך מסביר לו שהקרנות פיזרו את יהודה וישראל מירושלים לכל ארבע כנפות הארץ, במטרה שילמדו את הבעיות של הגויים, ויתקנו אותם. ואז יוכלו ישראל להיות הראש של כל העולם, כשכולם ירצו לשמוע איך להתמודד עם הבעיות שלהם. אבל כיון שכשהגיע הזמן לעלות, יהודה לא ראו את עצמם עדיין ראויים להיות הראש של העולם, ולא בחרו לעלות לארץ, לכן יהיה תהליך של ארבע מלכויות. ארבע מלכויות יהיו בעלי מלאכה, כדי לבנות בעולם תרבות מאוחדת, ודת מאוחדת. וכשהתהליך יסתיים אז לא יהיו עוד קרנות שירחיקו את העם מהארץ.
ואז רואה זכריה מלאך הולך עם חבל מידה למדוד את ירושלים של בית שני, כמה זמן יהיה לה וכמה שקט. ומיד יוצא מלאך אחר לקראתו להבהיר שכל התהליך המוגבל של ירושלים הוא זמני. ובעתיד ירושלים תהיה פרוזה בלי חומה, וה' יהיה חומת אש בשבילה.
אחר כך זכריה קורא לעם לברוח כבר עכשיו מבבל, כי הם כבר פוזרו בכל ארבע רוחות וכבר למדו מה שצריך אם רק יבחרו להנהיג את הגויים. כי עם ישראל הם העין שתתקן את הגויים, ולכן כשעם ישראל יהיה מוכן, הם יהיו אדונים לעמים ולא להפך, ולכן גם יקבלו מהם כבוד כשינהיגו אותם.
והפרקים מסיימים בחזון העתידי שבו יבוא ה' וישכון בציון, ואז עמים רבים יבואו לעבוד את ה' דרך עם ישראל, ואז כבר לא יהיה תלוי התהליך אם ישראל יבחרו לעלות או לא, כי ה' ינחיל אותם את הארץ.
עד כאן שני הפרקים האלה.
שאלה ראשונה שנשאל היא מה הקשר בין כל המראות השונים, ובין חלקי הנבואה השונים שבפרקים האלה?
שאלה שניה: מה פירוש שתהיה בחירה חדשה בירושלים לעתיד לבוא? הרי ירושלים נבחרה כבר והבחירה הזו לא תשתנה.
ושאלה אחרונה: למה באמצע הנבואות על ירושלים שתיבנה כרגע עם חומה ולעתיד לבוא בלי חומה, נכנס ענין ארבע הקרנות שפיזרו את ישראל?
נראה שבפרקים האלה זכריה מבהיר מה הולך להיות התהליך של בית שני והגלות שבעקבותיו. הגאולה העתידה לא תהיה רק תיקון של החורבן של בית ראשון. הגאולה העתידה היא מדרגה חדשה לגמרי, שבה עם ישראל מייצג את הקב"ה מול הגויים. ולכן עם ישראל צריך לבחור מעצמו לעבוד את ה', ולרצות את רצון ה', ולא רק להסכים לקיים את המצוות בלית ברירה.
ולכן הקב"ה איפשר לעם ישראל לא לעלות בבית שני, והשאיר את הענין לבחירה שלהם. כי הגאולה העתידה תוכל לקרות רק כשהעם יבחר לרצות את רצון ה'. וכיוון שהם לא עלו, צריך תהליך ארוך מאוד שיבנה בעם ישראל את הבחירה שלהם לעבוד את ה', מרצון אישי שלהם ולא מהכרח.
כדי שעם ישראל יבחר מרצונו את רצון ה', צריך שלא תהיה עוד נבואה. כדי שהעם יצטרך לנסות להבין מעצמו מה רצון ה'. ולכן לא יהיו כאבותיהם. והמטרה היא שלעתיד לבוא, כשעם ישראל ייצג את ה' בעולם מרצונו, יבואו כל הגויים לעבוד את ה' בירושלים, דרך עם ישראל. ולכן, כיוון שהעם עוד לא הגיע למדרגה הזו, צריך יהיה תהליך טבעי, שבו יהיו ישראל מפוזרים בכל העולם בכל משך ארבע מלכויות. שכל אחת מהן תיצור מדרגה נוספת של חיבור העולם כולו, ותכין בזה את מלכות ישראל.
ירושלים עצמה היא מרכז העולם. ולכן גם במזבח יש ארבע קרנות, כי ירושלים מרכזת את כל צדדי העולם אל הקדושה. ולכן כדי להתחיל את התהליכים האלו צריך שירושלים תבנה בצורה מוגבלת בתור התחלה, כשהיא מוקפת חומה שמפרידה אותה מהגויים.
ותוך כדי כך תעבור את כל התהליך של ארבע מלכויות, עד שכשיגיע הזמן, התהליכים האלה בעצמם יביאו למצב שירושלים תבנה בצורה חדשה, בתור עיר פרזות, שלא מתגוננת בפני הגויים אלא מלמדת אותם. וכל מי שבא לירושלים עובר חומת אש שמשנה את התפיסה שלו לגבי מלכות ה'.
ולכן הבניה של העיר במצב המוגבל של בית שני, ותהליך הפיזור של עם ישראל בארבע מלכויות שניהם בונים את המדרגה העתידית שבה ירושלים תפתח לכל העמים, שיבואו להיות כולם עובדי ה'.
כשבית המקדש השני יבנה, בצורה המיוחדת לו, התהליך יהיה כבר לא הפיך. אבל בשלב הזה, חודשיים בלבד אחרי תחילת הבניה, אפשר אולי עוד לשנות את המצב, ולהגיע מיד לתהליך הגאולה האחרון. ולכן קורא עוד זכריה לעם לברוח מבבל ולעלות לארץ, כהזדמנות אחרונה לתקן כבר עכשיו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.