סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
ביום השביעי להקפת יריחו - לפני נפילת חומתה ציווה יהושע את העם: "והיתה העיר חרם, היא וכל אשר בה לד'" (ו, יז).
כשמתבוננים בחרם רואים שהוא כולל חמישה מרכיבים:
נשאלת השאלה: מדוע החרים יהושע את יריחו?
נאמרו על כך טעמים רבים בדברי חז"ל ובמפרשים, ומתוכם ניתן ללמוד לקחים רבים לדורות.
את הטעמים שבדברי חז"ל ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות: האחת מצד הקדושה, והשנייה מצד ביעור הע"ז שהיתה בה.
המפרשים כתבו שלושה טעמים להחרמת יריחו מצד הקדושה:
יש לשאול: מדוע אמרו חז"ל שעשו את יריחו דווקא כחלה, ולא כתרומה, או כבכורים? והרי הדבר הראשון שמפרישים הוא בכורים, ואחר כך תרומה גדולה, ואילו בחלה מתחייבים רק כאשר עושים עסה!
כתב המהרז"ו שם, שבחלה התחייבו מיד בכניסתם לארץ, ואילו בתרומה ובבכורים התחייבו רק אחרי ארבע עשרה שנות כיבוש וחלוקה.
לפי שלושת הפירושים הללו החרים יהושע את יריחו בגלל הקדושה: או קדושה הנובעת מחמת היום - שבת קדש, או קדושה הנובעת מחמת המקום - היות יריחו העיר הראשונה, או מחמת הנס.
יסודם של שלושת הפירושים הרואים בחרם משמעות של קדושה הוא כנראה הפסוק בספר ויקרא "כל חרם קֹדש קדשים הוא לד'" (ויקרא כז, כח). אולם, יש לשאול על כל שלושת הפירושים שאין הם מסבירים את כל פרטי החרם, אלא רק את המרכיב הראשון - הקדשת המתכות - אם מצד שהן התקדשו בקדושת השבת, אם מצד שהן התקדשו בקדושת הראשית, ואם מצד שהן התקדשו מכוח הנס. אך טעמים אלו אינם מסבירים את ארבעת המרכיבים האחרים - הריגת האנשים, הריגת בעלי החיים, שריפת העיר ושללה ואיסור בנייתה. שהרי מצד קדושתה של יריחו היה ראוי שכל אשר בה יבוא לאוצר ד', כמו המתכות!
אמנם את הריגת האנשים אפשר להסביר שהיא נעשתה לא בגלל החרם המיוחד שנהג ביריחו, אלא מפני שכך הדין בכל ערי ארץ כנען, כאמור בתורה: "רק מערי העמים האלה אשר ד' אלקיך נֹתן לך נחלה לא תְחַיֶה כל נשמה" (דברים כ, טז). אך שלושת המרכיבים הנוספים - הריגת בעלי החיים, שריפת העיר ושללה ואיסור בנייתה אינם מוסברים עדיין.
מכח שאלה זו ביארו חז"ל והמפרשים טעמים אחרים.
במדרש תנחומא (נשא כח) אמרו חז"ל: "אמר רבי ברכיה הכהן ברבי: כעיר הנידחת עשאה, ועיר הנידחת אסורה בהנאה, שנאמר: 'ושרפת באש את העיר ואת כל שללה כליל, לד' אלקיך' (דברים יג, יז)".
יש לציין שהמדרש הביא רק את הפסוק המתייחס לשריפת עיר הנידחת, אבל נראה שכוונתו להסביר לא רק ענין זה, אלא את כל ארבעת עניני ההשמדה שנהגו ביריחו, שכן בעיר הנידחת נאמרו כל ארבעת הענינים הללו:
על פי זה מובן יותר מדוע אמר רבי ברכיה שיהושע נהג ביריחו כדין עיר הנידחת, שכן כל ארבעת הענינים הנזכרים בעיר הנידחת נהגו ביריחו!
יש להדגיש שאין הכוונה שיריחו היתה עיר הנידחת. שהרי עיר הנידחת היא עיר שתושביה בני ישראל (דברים יג, יג-טו), ולא עיר שתושביה גויים. אלא הכוונה היא שכשם שלגבי עיר שתושביה הישראלים עבדו עבודה זרה ציוותה התורה להשמיד את כל אשר בה, כך נהג יהושע לגבי יריחו, לריבוי העבודה זרה שהיה בה. ואכן רבי ברכיה אמר: "כעיר הנידחת עשאה", ולא אמר: "עיר הנידחת היא".
נאמרו ארבעה טעמים מדוע החרים יהושע את יריחו:
א. שלושה טעמים מצד קדושתה של יריחו, שמסבירים את הקדשת המתכות:
ב. טעם נוסף שמסביר את ארבעת המרכיבים הנוספים בחרם: הריגת האנשים, הריגת בעלי החיים, שריפת העיר ושללה, ואיסור בנייתה של יריחו: מפני שביריחו היה ריבוי עבודה זרה עשאוה כעיר הנידחת, שלא יהנו משללה.
יהושע, המנהיג הגדול של עם ישראל, רצה לחנך את עם ישראל לזכור שד' עושה לנו נסים, ועלינו לתלות את כל בטחוננו בו, ולקיים את כל המצוות.
במיוחד רצה יהושע לחזק מצוות מסוימות:
שמירת השבת, ששקולה ככל התורה, והיה חשש שבני ישראל יזלזלו בה, מפני שכעת נלחמו בשבת.
הפרשת חלה, שנתחייבו בה כבר עכשיו בכניסתם לארץ, עוד לפני שאר המצוות התלויות בארץ, שהתחייבו בהן רק כעבור ארבע עשרה שנה.
התרחקות מעבודה זרה, שהיא היפך כל התורה.
[ועיין בהרחבה במאמרי זה בספרי "הדר הנביאים"]
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק יא | הקדמה נאמר בפרקנו: א. "ויהי כִשְמֹעַ יבין מלך חצור, וישלח אל יובב מלך מדון, ואל מלך שִמרון ואל מלך...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר יהושע
פרק ז' | הקדמה נאמר בפרקנו: א. "וימעלו בני ישראל מעל בחרם, ויקח עכן בן כרמי בן זבדי בן זרח למטה יהודה מן...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר יהושע
פרק ג | הקדמה לפני מעבר הירדן אמר יהושע לבני ישראל: "בזאת תדעון כי א-ל חי בקרבכם, והורש יוריש מפניכם את...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר יהושע
פרק א' | הקדמה נאמר בתחילת הספר: "ויהי אחרי מות משה עבד ד', ויאמר ד' אל יהושע בן נון, משרת משה,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר יהושע