סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
נאמר בפרקנו (כא, ל): "ואתה חלל רשע נשיא ישראל, אשר בא יומו בעת עון קץ", ופירשו רש"י ורד"ק: "נשיא ישראל - הוא צדקיהו".
על סמך פסוק זה אמרה הגמרא במסכת ברכות (יח ע"ב): "'והמתים אינם יודעים מאומה' (קהלת ט, ה) - אלו רשעים, שבחייהם קרויים מתים, שנאמר: 'ואתה חלל רשע נשיא ישראל' (יחזקאל כא, ל). ופירש רש"י שם: "'חלל רשע' - על צדקיהו הוא אומר, ועדיין בימי יחזקאל היה חי, וקורהו: 'חלל'".
לעומת זאת במקומות רבים אמרו חז"ל שצדקיהו היה צדיק:
המהרש"א שם הפנה לדבריו בסנהדרין (קג ע"א) ושם כתב: "נסתכל בצדקיהו ונתקררה דעתו - כדאמרינן (יומא לח ע"ב) דבשביל צדיק אחד נברא עולם, שנאמר: 'וצדיק יסוד עולם' (משלי י, כה)". בגמרא זו כתוב שצדקיהו הציל את כל העולם בזכותו, ועליו נאמר: "וצדיק יסוד עולם"!
יש להאריך ליישב את כל המקורות, אבל במסגרת מאמר קצר זה נתיחס רק להסבר הגמרא שהביאה את הפסוק מפרקנו.
את הגמרא במסכת ברכות (יח ע"ב) שאמרה: "'והמתים אינם יודעים מאומה' (קהלת ט, ה) - אלו רשעים, שבחייהם קרויים מתים, שנאמר: 'ואתה חלל רשע נשיא ישראל' (יחזקאל כא, ל). ופירש רש"י שם: "'חלל רשע' - על צדקיהו הוא אומר, ועדיין בימי יחזקאל היה חי, וקורהו: 'חלל'", הסבירו המפרשים בצורה שלא תחלוק על שאר הגמרות, ונאמרו בכך שני הסברים:
א. המהרש"א שם כתב: "שנאמר: 'ואתה חלל רשע נשיא ישראל' פירש רש"י שעל צדקיהו הוא אומר. בערכין (יז ע"א) אמרו שהוא היה צדיק ודורו רשעים!
מכל מקום קרי ליה 'רשע' על שעבר על שבועתו לנגד נבוכדנאצר". הסבר זה מסתמך על הסבר רש"י בדברי הימים.
ב. הסבר אחר כתב ה"פרשת דרכים" (בדרוש כ"ב) על פי הגמרא בסנהדרין (קג ע"א): "משום הכי קראו הכתוב 'רשע' ונקרא 'חלל' משום דרשעים בחייהם קרויים מתים, משום דלא מיחה בבני דורו, אבל לעולם הוא לא חטא, אלא באותם שני דברים, וכמו שפירש רש"י (בדברי הימים)".
כתב ב"דעת סופרים" (יחזקאל כא, לא): "צדקיהו על פי מעשי עצמו היה צדיק. אולם כמלך לא נהג כראוי, ונקרא לכן בספר יחזקאל (כא, ל) בהעלם שמו [מפני כבודו] בשם: 'רשע', על שם התוצאות של מעשיו. זו דוגמה לדורות על החשיבות המעטה של המעשים הטובים הפרטיים של האחראים על הנהגת העם. אם הנהגה זו איננה טובה, הוא נקרא בשם 'רשע', גם בזמן שיש לו מעשים טובים רבים באופן פרטי".
יש להוסיף שגם התנהגותו הרעה כמלך, נבעה רבות מלחץ השרים, והביקורת עליו היא שהוא לא עמד בפני לחצם (עיין בירמיהו לח, ה ושם כד-כו).
כאמור, בספרי הנביאים, המלמדים אותנו יותר על הצד הכללי של עם ישראל, נקרא צדקיהו רשע, אך חז"ל לימדונו גם את הפן השני של הצד הפרטי, ואמרו שמבחינה זאת היה צדקיהו צדיק גמור!
יהי רצון שכשם שדנו את צדקיהו לכף זכות כך ידון אותנו המקום לכף זכות.
[ועיין באריכות במאמר "צדקיהו מלך יהודה - רשע או צדיק?" בספרי "הדר הנביאים"]
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק טו | הקדמה נאמר בפרקנו : א. "ויהי דבר ד' אלי לאמר: ב. בן אדם מה יהיה עץ הגפן מכל עץ הזמורה אשר היה...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר יחזקאל
פרק יד | הקדמה נאמר בפרקנו בפסוק י"ד: "והיו שלשת האנשים האלה בתוכה: נח, דניאל ואיוב, המה בצדקתם ינצלו נפשם,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר יחזקאל
פרק יט | הקדמה נאמר בפרקנו : א. "ואתה שא קינה אל נשיאי ישראל: ב. ואמרת: מה אמך לביָא, בין אריות רבצה, בתוך...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר יחזקאל
פרק כ | הקדמה בפרק זה כתובה תוכחה חריפה של יחזקאל הנביא לעם ישראל, ובה הוא סוקר את תולדות עם ישראל וחטאיהם,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר יחזקאל