סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
היחס בין פרקנו לפרק הקודם הוא היחס המבוטא בדברי חז"ל: "אין ה' נפרע מאומה עד שנפרע מאלהיה". כלומר, המפלה המדינית-פוליטית באה בד בבד עם התמוטטות האידיאה הדתית-מוסרית הגלומה בעצמות האומה.
פתיחתו של פרקנו היא מעין פתיחתו של הפרק הקודם, אלא שהפרק הקודם עסק באלהי בבל – בל ונבו, ופרקנו באומה הבבלית – בת בבל.
כָּרַ֥ע בֵּל֙ קֹרֵ֣ס נְב֔וֹ הָיוּ֙ עֲצַבֵּיהֶ֔ם לַחַיָּ֖ה וְלַבְּהֵמָ֑ה נְשֻׂאֹתֵיכֶ֣ם עֲמוּס֔וֹת מַשָּׂ֖א לַעֲיֵפָֽה׃
(ישעיה מו א)
רְדִ֣י ׀ וּשְׁבִ֣י עַל־עָפָ֗ר בְּתוּלַת֙ בַּת־בָּבֶ֔ל שְׁבִי־לָאָ֥רֶץ אֵין־כִּסֵּ֖א בַּת־כַּשְׂדִּ֑ים כִּ֣י לֹ֤א תוֹסִ֙יפִי֙ יִקְרְאוּ־לָ֔ךְ רַכָּ֖ה וַעֲנֻגָּֽה׃
(ישעיה מז א)
פעולת הכריעה מיוחסת לברכיים ומשמעה כיפוף, והקריסה נגזרת מהמילה קרסול ומשמעה ירידה לתנוחת ישיבה. המשכן של פעולות אלו בקריאה: "רְדִ֣י ׀ וּשְׁבִ֣י עַל־עָפָ֗ר" שהיא כבר ישבה ממש. יש לתת את הדעת לכך שבעוד שהתמוטטותם של אלהי בבל אינה בחירית והיא באה עליהם בלי שיש להם שליטה או השפעה על התהליך, הרי שלבת בבל קורא הנביא, בדרך לעג, להסיק לבדה את המסקנות המתבקשות באובדן המלוכה ולעשות מעשים המסמלים את הכרתה ביציאתה הקרובה לגלות: " רְדִ֣י ׀ וּשְׁבִ֣י... שְׁבִי... קְחִ֥י... וְטַ֣חֲנִי... גַּלִּ֨י... חֶשְׂפִּי... עִבְרִ֥י...". ניכר ההבדל בין אפסיות האלילים אשר קָרְס֤וּ כָֽרְעוּ֙ יַחְדָּ֔ו לֹ֥א יָכְל֖וּ מַלֵּ֣ט מַשָּׂ֑א וְנַפְשָׁ֖ם בַּשְּׁבִ֥י הָלָֽכָה לבין הבבלים עצמם שלפחות יש בהם יכולת להשפיע באופן כלשהו על גורלם המר, גם אם לא לשנותו מעיקרו.
וּבָ֧א עָלַ֣יִךְ רָעָ֗ה לֹ֤א תֵדְעִי֙ שַׁחְרָ֔הּ וְתִפֹּ֤ל עָלַ֙יִךְ֙ הֹוָ֔ה לֹ֥א תוּכְלִ֖י כַּפְּרָ֑הּ וְתָבֹ֨א עָלַ֧יִךְ פִּתְאֹ֛ם שׁוֹאָ֖ה לֹ֥א תֵדָֽעִי׃
עִמְדִי־נָ֤א בַחֲבָרַ֙יִךְ֙ וּבְרֹ֣ב כְּשָׁפַ֔יִךְ בַּאֲשֶׁ֥ר יָגַ֖עַתְּ מִנְּעוּרָ֑יִךְ אוּלַ֛י תּוּכְלִ֥י הוֹעִ֖יל אוּלַ֥י תַּעֲרֽוֹצִי׃
נִלְאֵ֖ית בְּרֹ֣ב עֲצָתָ֑יִךְ יַעַמְדוּ־נָ֨א וְיוֹשִׁיעֻ֜ךְ הברו (הֹבְרֵ֣י) שָׁמַ֗יִם הַֽחֹזִים֙ בַּכּ֣וֹכָבִ֔ים מֽוֹדִיעִם֙ לֶחֳדָשִׁ֔ים מֵאֲשֶׁ֥ר יָבֹ֖אוּ עָלָֽיִךְ׃
הִנֵּ֨ה הָי֤וּ כְקַשׁ֙ אֵ֣שׁ שְׂרָפָ֔תַם לֹֽא־יַצִּ֥ילוּ אֶת־נַפְשָׁ֖ם מִיַּ֣ד לֶֽהָבָ֑ה אֵין־גַּחֶ֣לֶת לַחְמָ֔ם א֖וּר לָשֶׁ֥בֶת נֶגְדּֽוֹ׃
(ישעיה מז יא-יד)
ככלל, יש במקרא יחס מיוחד בחומרתו כלפי בבל. די אם נזכיר את בקשת הנקמה האכזרית בבבל של הנביא ישעיה:
הָכִ֧ינוּ לְבָנָ֛יו מַטְבֵּ֖חַ בַּעֲוֺ֣ן אֲבוֹתָ֑ם בַּל־יָקֻ֙מוּ֙ וְיָ֣רְשׁוּ אָ֔רֶץ וּמָלְא֥וּ פְנֵֽי־תֵבֵ֖ל עָרִֽים׃
וְקַמְתִּ֣י עֲלֵיהֶ֔ם נְאֻ֖ם יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת וְהִכְרַתִּ֨י לְבָבֶ֜ל שֵׁ֥ם וּשְׁאָ֛ר וְנִ֥ין וָנֶ֖כֶד נְאֻם־יְהוָֽה׃
(ישעיה יד כא-כב)
או את הקריאה החריפה:
בַּת־בָּבֶ֗ל הַשְּׁד֫וּדָ֥ה אַשְׁרֵ֥י שֶׁיְשַׁלֶּם־לָ֑ךְ אֶת־גְּ֝מוּלֵ֗ךְ שֶׁגָּמַ֥לְתְּ לָֽנוּ׃
אַשְׁרֵ֤י ׀ שֶׁיֹּאחֵ֓ז וְנִפֵּ֬ץ אֶֽת־עֹ֝לָלַ֗יִךְ אֶל־הַסָּֽלַע׃
(תהילים קלז ח-ט)
וכמדומה שאין כדוגמתן בתנ"ך כולו.
אפשר והסיבה לכך היא חורבן המקדש בידי בבל, אך הנביא מדגיש שתי נקודות אחרות:
1. האכזריות היתירה של בבל
קָצַ֣פְתִּי עַל־עַמִּ֗י חִלַּ֙לְתִּי֙ נַחֲלָתִ֔י וָאֶתְּנֵ֖ם בְּיָדֵ֑ךְ לֹא־שַׂ֤מְתְּ לָהֶם֙ רַחֲמִ֔ים עַל־זָקֵ֕ן הִכְבַּ֥דְתְּ עֻלֵּ֖ךְ מְאֹֽד׃
(ישעיה מז ו)
אם היו "מסתפקים" בחורבן המקדש, חִלַּ֙לְתִּי֙ נַחֲלָתִ֔י, או במלחמה וכיבוש, לא היו נענשים, כי היה זה מאת ה' להעניש על ידם את עמו שחטאו. אלא שהם פגעו גם בחלשים שלא איימו עליהם ולא עתידים לאיים, בזקנים.
2. הגאוה ושיכרון העוצמה
וַתֹּ֣אמְרִ֔י לְעוֹלָ֖ם אֶהְיֶ֣ה גְבָ֑רֶת עַ֣ד לֹא־שַׂ֥מְתְּ אֵ֙לֶּה֙ עַל־לִבֵּ֔ךְ לֹ֥א זָכַ֖רְתְּ אַחֲרִיתָֽהּ׃
וְעַתָּ֞ה שִׁמְעִי־זֹ֤את עֲדִינָה֙ הַיּוֹשֶׁ֣בֶת לָבֶ֔טַח הָאֹֽמְרָה֙ בִּלְבָ֔בָהּ אֲנִ֖י וְאַפְסִ֣י ע֑וֹד...
(ישעיה מז ז)
"אֲנִ֖י וְאַפְסִ֣י ע֑וֹד" – אפס בלעדי, אין זולתי. למעשה כבר בחומש בראשית אנו פוגשים בגאוות היומרה האנושים להלחם בא-ל ולהשליט דיקטטורה של דעות, בבניין המגדל של דור הפלגה שפיזורו וסיכול המזימה הונצחו בשם בבל:
וַיֹּאמְר֞וּ הָ֣בָה ׀ נִבְנֶה־לָּ֣נוּ עִ֗יר וּמִגְדָּל֙ וְרֹאשׁ֣וֹ בַשָּׁמַ֔יִם וְנַֽעֲשֶׂה־לָּ֖נוּ שֵׁ֑ם פֶּן־נָפ֖וּץ עַל־פְּנֵ֥י כָל־הָאָֽרֶץ׃
וַיֵּ֣רֶד יְ-הוָ֔ה לִרְאֹ֥ת אֶת־הָעִ֖יר וְאֶת־הַמִּגְדָּ֑ל אֲשֶׁ֥ר בָּנ֖וּ בְּנֵ֥י הָאָדָֽם׃
וַיֹּ֣אמֶר יְ-הוָ֗ה הֵ֣ן עַ֤ם אֶחָד֙ וְשָׂפָ֤ה אַחַת֙ לְכֻלָּ֔ם וְזֶ֖ה הַחִלָּ֣ם לַעֲשׂ֑וֹת וְעַתָּה֙ לֹֽא־יִבָּצֵ֣ר מֵהֶ֔ם כֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר יָזְמ֖וּ לַֽעֲשֽׂוֹת׃
הָ֚בָה נֵֽרְדָ֔ה וְנָבְלָ֥ה שָׁ֖ם שְׂפָתָ֑ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יִשְׁמְע֔וּ אִ֖ישׁ שְׂפַ֥ת רֵעֵֽהוּ׃
וַיָּ֨פֶץ יְ-הוָ֥ה אֹתָ֛ם מִשָּׁ֖ם עַל־פְּנֵ֣י כָל־הָאָ֑רֶץ וַֽיַּחְדְּל֖וּ לִבְנֹ֥ת הָעִֽיר׃
עַל־כֵּ֞ן קָרָ֤א שְׁמָהּ֙ בָּבֶ֔ל כִּי־שָׁ֛ם בָּלַ֥ל יְ-הוָ֖ה שְׂפַ֣ת כָּל־הָאָ֑רֶץ וּמִשָּׁם֙ הֱפִיצָ֣ם יְ-הוָ֔ה עַל־פְּנֵ֖י כָּל־הָאָֽרֶץ׃
(בראשית יא ד-ט)
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק סא | וּבָנוּ֙ חָרְב֣וֹת עוֹלָ֔ם שֹׁמְמ֥וֹת רִֽאשֹׁנִ֖ים יְקוֹמֵ֑מוּ וְחִדְּשׁוּ֙ עָ֣רֵי חֹ֔רֶב שֹׁמְמ֖וֹת...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על ספר ישעיהו
פרק לו | מאפלה לאור גדול (א) בפרקנו ובפרק הבא מתוארות עלייתו של סנחריב מלך אשור על ירושלים וגם נפילתו. אך...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על ספר ישעיהו
פרק לה | פרוח תפרח ותגל פרק ל"ה מוקף בשמחה; פתיחתו: "יְשֻׂשׂ֥וּם מִדְבָּ֖ר וְצִיָּ֑ה וְתָגֵ֧ל עֲרָבָ֛ה...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על ספר ישעיהו
פרק סא | פְּאֵר תַּחַת אֵפֶר ר֛וּחַ אֲ-דֹנָ֥י יְ-הוִ֖ה עָלָ֑י יַ֡עַן מָשַׁח֩ יְ-הוָ֨ה אֹתִ֜י לְבַשֵּׂ֣ר...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים על ספר ישעיהו