הפסוקים הראשונים של הפרק שלנו שייכים עוד לפרק ד', ודיברנו עליהם שם. בהמשך הפרק מסופר על חכמת שלמה הגדולה. שלמה היה חכם יותר מכל חכמי הממלכות הגדולות שבימיו, אזור הנהרות ומצרים. וגם בחכמת הקודש היה חכם יותר מכולם.
את חכמת הקודש שלמה היה אומר במשלים, כמו ספר משלי ושיר השירים, כדי שרק מי שראוי להבין יוכל להבין מה אמר. אבל כולם ישמעו את המשלים ויעבירו אותם ביניהם. אבל בחכמה האנושית היה מדבר בלי משלים, על כל תחומי החיים.
ולכן באו מכל העמים לשמוע את חכמת שלמה, וממילא שמעו גם את החכמה האלוקית כמו ששלמה תכנן.
ואז מתחיל שלמה להכין את בנין בית המקדש: דבר ראשון הוא פונה אל חירם, מלך צור שבלבנון, וכורת איתו ברית. לפי ההסכם חירם יכרות עצי ארזים וברושים בהר הלבנון, שהם עצים גדולים מאוד שצריך בשביל לבנות את בית המקדש, ויעביר אותם דרך הים אל שלמה. שלמה מצד שני יתן לחירם את האוכל שהוא צריך למנגנון הממשלתי שלו כל שנה, כי בלבנון אין הרבה שטחים חקלאיים. שלמה מצרף אל האנשים של חירם גם אנשים משלו כדי שילמדו בעצמם איך כורתים נכון את הארזים.
דבר שני שעושה שלמה הוא לאסוף את כל הגויים שגרים בארץ ישראל כמו שמפורט בפרק ט, ולעשות אותם סבלים וחוצבים בשביל האבנים שצריך לבנין בית המקדש. ולהם עזרו גם הגבלים שהיו מדינה נוספת בלבנון וידעו לחצוב נכון אבנים.
עד כאן הפרק, והשאלה הראשונה עליו היא מה הקשר בין החלקים השונים שלו? מה הקשר בין חכמת שלמה שמפורטת דווקא כאן, לבין הברית עם חירם, ובינה, לבין הסבלים וחוצבי האבן?
ושאלה שניה: למה שלמה מבקש עצי ארזים מחירם? למה שגוי יכין את העצים לבנין הבית? הרי שלמה יכול ללכת בעצמו להרי הלבנון ולכרות ארזים. כי הוא בעצמו שולט בבקעת הלבנון ולכן יש לו גישה לארזי הלבנון.
נראה שהפרק שלנו הוא הקדמה לבנין בית המקדש. והוא אומר ששלמה הרי מתכוון לתקן את כל העולם, ולכן הוא יוצר קשר עם הגויים. קודם כל דרך החכמה, שבזכותה באים כל הגויים לשמוע את שלמה ושומעים גם את חכמת הקודש במשלים שלו. אבל יותר מזה גם דרך בית המקדש. שלמה בונה את בית המקדש, כמו שנאמר בישעיה שיהיה לעתיד לבוא "בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים", שכל האנושות תבוא לבית המקדש ותעבוד את ה'. ולכן כבר בזמן בנין הבית שלמה רוצה שתהיה שותפות של הגויים בבנין.
ולכן שלמה פונה דווקא לחירם שיביא לו את העצים, כדי שתהיה שותפות של גויים בבנין הבית. ולכן הוא אוסף את כל הגויים שגרים בארץ ישראל, שהם דווקא יהיו החוצבים והסבלים ויחד איתם הגיבלים, כדי שגויים יהיו שותפים בהכנת החומרים לבנין הבית.
וכמו שנראה בתפילת שלמה בפרק ח' הוא מבקש גם שאם גויים יבואו לבית המקדש ויתפללו בו, ה' ישמע את תפילתם ויעשה את בקשתם.
ואת ההצלחה של הכוונה הזו של שלמה רואים כבר בפרק שלנו, כשחירם שומע את בקשתו של שלמה הוא אומר לעצמו "בָּרוּךְ ה' הַיּוֹם אֲשֶׁר נָתַן לְדָוִד בֵּן חָכָם עַל הָעָם הָרָב הַזֶּה". עצם הבקשה של שלמה גורמת לגוי לומר "ברוך ה'". וברור לחירם שה' יהיה ברוך, כי שלמה חכם כל כך, ועם ישראל גדול ויחד הם יוכלו לבנות בית מקדש שיהיה באמת מרכז לכל האנושות.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.