סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
הקדמה
נאמר בפרקנו:
כו. "וד' נתן חכמה לשלמה כאשר דִבֶּר לו, ויהי שָלֹם בין חירם ובין שלמה, ויכרתו ברית שניהם"!
מתוך שתחילת הפסוק היא: "וד' נתן חכמה לשלמה כאשר דבר לו", משמע שהברית היתה חיובית.
גם חז"ל, שאמרו על שלמה שהוא חטא בחטאים אחרים - רבוי נשים ורבוי סוסים (סנהדרין כא ע"ב) - לא אמרו שהוא חטא בכריתת הברית עם חירם!
אבל קשה, שהרי בשלש פרשיות בתורה נאמר שאסור לכרות ברית לגויים:
וכן: "פן תכרֹת ברית ליושב הארץ, וזנו אחרי אלהיהם וזבחו לאלהיהם, וקרא לך ואכלת מזבחו. ולקחת מבנֹתיו לבניך, וזנו בנֹתיו אחרי אלהיהן, והזנו את בניך אחרי אלהיהן" (שם, טו-טז).
בפרשת ואתחנן (פרק ז') נאמר:
א. "כי יביאך ד' אלקיך אל הארץ אשר אתה בא שמה לרִשתה, ונשל גוים רבים מפניך, החִתי והגרגשי והאמֹרי והכנעני והפרִזי והחִוי והיבוסי, שבעה גוים רבים ועצומים מִמֶךָּ.
ב. ונתנם ד' אלקיך לפניך והִכיתם, החרם תחרים אֹתם, לא תכרֹת להם ברית ולא תחָנֵּם".
מתוך כך יש לשאול: כיצד יתכן ששלמה המלך כרת ברית עם חירם מלך צור?
מפשט הפסוקים נראה שכל איסור כריתת ברית מתיחס רק לשבעת העמים, כפי שרואים שבכל שלושת המקומות שבהם אוסרת התורה לכרות ברית עם גויים, היא מזכירה את שבעת העמים, או בפירוש, או בכינוי "יושב הארץ", ואילו חירם מלך צור לא היה משבעת העמים, כך שלא נאסר לכרות אתו ברית.
אבל התוספות במסכת יבמות (כג ע"א בד"ה "ההוא בשבעה") שאלו שאלה זו, וזו לשונם: "ואם תאמר: והיכי כרת ברית שלמה עם חירם מלך צור, דכתיב: 'ויכרתו ברית שניהם' (מל"א ה, כו)? והכתיב: 'לא תכרֹת להם ברית ולא תחנם' (דברים ז, ב)! ובכל האומות עובדי עבודת כוכבים איירי, כמו 'ולא תחנם'"!
כלומר: היה פשוט לתוספות שאיסור "לא תחנם" נוהג בכל העמים, ולא רק בשבעת העמים. וכיון שאיסור "לא תחנם" צמוד בפסוק לאיסור "לא תכרֹת להם ברית", נראה שגם איסור "לא תכרֹת להם ברית" נוהג בכל העמים, ולא רק בשבעת העמים.
התוספות ענו על שאלתם שלש תשובות:
"ויש לומר דשמא לא אסר אלא כריתת ברית לשם עבודת כוכבים, כדכתיב באידך קרא: 'לא תכרֹת להם ולאלהיהם ברית' (שמות כג, לב).
או שמא חירם מלך צור גר תושב היה.
ועוד נראה לי דלא מיתסר כריתת ברית אלא דווקא בשבעה אומות, מדכתיב גבי גבעונים (יהושע ט, ז): 'אולי בקרבי אתה יושב, ואיך אכרות לך ברית', משמע דבשאר אומות שרי"!
התוספות תירצו שלושה תירוצים:
אבל שאלו התוספות על תירוצם השלישי: "ואף על גב ד'לא תחנם' איירי בכל אומות עובדי עבודת כוכבים"!
כלומר: כמו שהיה פשוט לתוספות בשאלתם, שאיסור "לא תחנם" נוהג בכל העמים, ולא רק בשבעת העמים, וכיון שאיסור "לא תחנם" צמוד בפסוק לאיסור "לא תכרת להם ברית", נראה שגם איסור "לא תכרת להם ברית" נוהג בכל העמים, ולא רק בשבעת העמים. ואיך אפשר לומר ששני האיסורים הצמודים בפסוק אחד אינם מתיחסים לאותם עמים?
וענו: "כריתת ברית שאני, דמוכח עניינא דאיירי דווקא בשבעה אומות, כמו: 'לא תחיה כל נשמה' (דברים כ, טז), דדווקא שבע האומות היו מצווים להחרים, דכתיב: 'שבעה גוים רבים ועצומים וכו' החרם תחרים' (דברים ז, א-ב). וציוה הכתוב שלא לכרות להם ברית שלום שלא להכותם, כדי לכבוש ארץ ישראל".
כלומר: באותו פסוק כתוב בצמוד לאיסור: "לא תכרת להם ברית", גם: "החרם תחרים אֹתם", שפשוט שהוא נוהג רק בשבעת העמים, ואם כן לא קשה שגם איסור "לא תכרת להם ברית" נוהג רק בשבעת העמים, אף על פי שאיסור "לא תחנם" נוהג בכל האומות.
תשובה נוספת כתב תוספות הרא"ש במסכת קידושין (סח ע"ב בסוף ד"ה "הניחא לרבי שמעון") על הברית של שלמה המלך עם חירם מלך צור: "ועוד יש לומר דאפילו ברית שלא לשם עבודה זרה - אסור, כגון ברית של אהבה ושל רעות, לעזור זה לזה במלחמה ולהשתתף זה עם זה בכל דבר, אבל כריתת ברית של שלום... - מותר! וכן היה כריתת ברית של חירם מלך צור עם שלמה".
כלומר: לפי תוספות הרא"ש האיסור לכרות ברית עם הגויים מתיחס דווקא לברית של אהבה והשתתפות כללית בכל הדברים, אבל מותר לכרות אתם ברית של שלום, כלומר: של אי לוחמה!
בספר "דברי שאול" על התורה (בראשית כא, כז), לרבי יוסף שאול נאטאנזאהן, בעל שו"ת "שואל ומשיב" ועוד ספרים רבים, הביא בשם תלמידו, שכשם שכתבו הרשב"א והר"ן במסכת גיטין (לח ע"ב) שכל שעושה לטובת עצמו אינו עובר על "לא תחנם", כך גם לענין איסור כריתת ברית: אם הברית מועילה גם לנו - היא מותרת!
להסבר זה הוא הביא הוכחה מדיוק לשון התורה: "לא תכרֹת להם ברית" - כאשר רק הם צריכים את הברית אז קיים האיסור, אבל כאשר יש גם לנו תועלת מהברית - אין היא אסורה.
את הסברו ודיוקו הוא הוכיח גם מפרשיות נוספות: הגבעונים ביקשו מבני ישראל: "ועתה כרתו לנו ברית" (יהושע ט, ו), ובני ישראל השיבו להם: "אולי בקרבי אתה יושב ואיך אכרות לך ברית" (שם, ז). אבל שלמה כרת ברית עם חירם לטובתו - על מנת לקבל עצים לבנין בית המקדש (מ"א ה, טז-כא), וברית כזו מותרת.
יש להוסיף שאכן אצל שלמה וחירם כתוב: "ויכרתו ברית שניהם" (שם, כא)!
סיכום
על השאלה כיצד הותר לשלמה המלך לכרות ברית עם חירם מלך צור נאמרו חמש תשובות:
יהי רצון שכשם שלימדנו זכות על שלמה מלך ישראל, כך המקום ידון אותנו תמיד לזכות.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק ד | הקדמה בפרקנו ארבעה ענינים: מלכות שלמה על ישראל (א) השרים של שלמה (ב-ו) הנצבים של שלמה...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר מלכים א
פרק ח | הקדמה בפרקנו מופיעה התפילה הנפלאה שאמר שלמה המלך בשעת חנוכת הבית, ובתוך דבריו מופיעות המלים...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר מלכים א
פרק ח | הקדמה בפרקי המקדש בספר מלכים (א פרקים ו-ח) ובספר דברי הימים (ב פרקים ג-ז) מופיע מספר פעמים השם...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר מלכים א
פרק ח | הקדמה נאמר בסוף פרק ו': לז. "בשנה הרביעית יֻסַּד בית ד', בְּיֶרַח זִו. לח. ובשנה האחת עשרה,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר מלכים א