סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
פרשה זו של צרעת נעמן וריפויה היא הפטרת פרשת "תזריע", ויש לעיין בה במספר נקודות.
ראשית יש לשאול עליה: בפרשת "מצורע" התורה מפרטת בהרחבה את דיני טהרת המצורע, ואילו אצל נעמן הרפוי היה שונה לגמרי!
אכן נעמן היה גוי, ולכן גם דרך הרפוי שלו היתה שונה ממה שכתבה התורה בפרשתנו.
כך נאמר בספר מלכים (ב פרק ה):
א. "ונעמן שר צבא מלך ארם היה איש גדול לפני אדֹניו וּנְשֻׂא פנים, כי בו נתן ד' תשועה לארם, והאיש היה גבור חיל מצֹרע.
ב. וארם יצאו גדודים וַיִשְבּוּ מארץ ישראל נערה קטנה, ותהי לפני אשת נעמן.
ג. ותֹאמר אל גבִרתה: אַחֲלֵי אדֹנִי לפני הנביא אשר בשֹמרון, אז יאסֹף אֹתו מצרעתו.
ד. ויבֹא ויגד לאדֹניו לאמר: כזאת וכזאת דברה הנערה אשר מארץ ישראל.
ה. ויאמר מלך ארם: לך בא ואשלחה ספר אל מלך ישראל. וילך ויקח בידו עשר ככרי כסף וששת אלפים זהב ועשר חליפות בגדים.
ו. וַיָבֵא הספר אל מלך ישראל לאמר: ועתה כבוא הספר הזה אליך הנה שלחתי אליך את נעמן עבדי ואספתו מצרעתו.
ז. ויהי כִּקְרֹא מלך ישראל את הספר, ויקרע בגדיו, ויאמר: האלקים אני להמית ולהחיות כי זה שֹׁלֵח אלי לאסֹף איש מצרעתו?! כי אך דעו נא וראו כי מתאנה הוא לי.
ח. ויהי כשמֹע אלישע איש האלקים כי קרע מלך ישראל את בגדיו, וישלח אל המלך לאמר: למה קרעת בגדיך? יבא נא אלי, וְיֵדַע כי יש נביא בישראל.
ט. ויבֹא נעמן בסוסו בסוסיו וברכבו, ויעמֹד פתח הבית לאלישע.
י. וישלח אליו אלישע מלאך לאמר: הלוך ורחצת שבע פעמים בירדן, וישב בשרך לך וטהר.
יא. ויקצֹף נעמן וילך ויאמר: הנה אמרתי: אלי יֵצֵא יָצוֹא ועמד וקרא בשם ד' אלקיו, והניף ידו אל המקום ואסף המצֹרע.
יב. הלא טוב אמנה ופרפר נהרות דמשק מכל מימי ישראל. הלא ארחץ בהם וטהרתי. ויפן וילך בחמה.
יג. ויגשו עבדיו וידברו אליו ויאמרו: אבי, דבר גדול הנביא דבר אליך הלוא תעשה, ואף כי אמר אליך רחץ וטהר.
יד. וירד ויטבל בירדן שבע פעמים כדבר איש האלקים, וישב בשרו כבשר נער קטן ויטהר.
טו. וישב אל איש האלקים הוא וכל מחנהו ויבֹא ויעמֹד לפניו ויאמר: הנה נא ידעתי כי אין אלקים בכל הארץ, כי אם בישראל. ועתה קח נא ברכה מאת עבדך.
טז. ויאמר: חי ד' אשר עמדתי לפניו אם אקח. ויפצר בו לקחת, וימאן.
יז. ויאמר נעמן: ולא, יֻתן נא לעבדך משא צמד פרדים אדמה, כי לוא יעשה עוד עבדך עֹלה וזבח לאלהים אחרים, כי אם לד'".
כאשר מתבוננים בספור צרעתו על נעמן מתעוררות מספר שאלות:
נשאלת השאלה: הרי תיאור חשיבותו של נעמן מופיע בתחילת הפסוק: "איש גדול לפני אדניו ונשא פנים", ומדוע אם כן לא כתוב שם גם התיאור "גבור חיל"?
המפרשים ענו על שאלות אלו בדרכים שונות (עיין ברד"ק וב"מצודת דוד"), וכאן נביא הסבר שעונה על כל השאלות במהלך אחד, והוא בנוי על הסבר הרי"ף הנדפס עם האברבנאל והמגיד מדובנא בספר "כוכב מיעקב".
דבר זה רמזה הנערה באומרה שהנביא מרפא רק אם מחלים את פניו. אמנם היא לא הסבירה את סיבת הדבר, אך כוונתה היתה שמתוך שהמצורע מתחנן לפני הנביא הוא משפיל את עצמו, ואז הוא יכול להתרפא [תשובה לשאלה השניה].
כיצד? כאשר נעמן בא ועמד פתח הבית וחיכה שאלישע יצא לכבודו, אלישע לא כיבדו כפי שהיה ראוי לכבד כל אדם, וכל שכן שר צבא, ולא יצא לקראתו, אלא רק שלח אליו שליח שצווהו לטבול בירדן.
נעמן התקצף: "הנה אמרתי: אלי - יצא יצוא... ויפן וילך בחמה". אבל כאשר שמע לדברי עבדיו והשפיל עצמו קצת, ועשה כדברי הנביא, זכה ונטהר. ואז הבין שצריך להשפיל עצמו יותר, ולכן בפעם השניה בא לפני הנביא, ולא חיכה שהנביא יצא לקראתו [תשובה לשאלה החמישית].
יהי רצון שנתנהג תמיד בענוה, ולא ניכשל בגאוה, ולא בלשון הרע, ולא בשום חטא ומידה רעה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק י | הקדמה נאמר בפרקנו: יח. "וַיִקְבֹּץ יהוא את כל העם, ויאמר אלהם: אחאב עבד את הבעל מעט, יהוא יעבדנו...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר מלכים ב
פרק כה | הקדמה נאמר בפרקנו: ו. "ויתפשו את המלך ויעלו אֹתו אל מלך בבל רבלתה, וידברו אתו משפט. ז. ואת בני...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר מלכים ב
פרק כג | א. צדקותו של יאשיהו יאשיהו מלך יהודה היה מהמלכים הצדיקים, אולי הצדיק שבכולם! כך נאמר עליו...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר מלכים ב
פרק כ | הקדמה בעקבות מחלת חזקיהו מלך יהודה ורפואתו, נאמר בפרקנו: יב. "בעת ההיא שלח ברֹאדך בלאדן בן בלאדן...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר מלכים ב