"יהוידע הכהן", "הכהן", "יהוידע"
וַיַּ֨עַשׂ יְהוֹאָ֧שׁ הַיָּשָׁ֛ר בְּעֵינֵ֥י יְהוָ֖ה כָּל־יָמָ֑יו אֲשֶׁ֣ר הוֹרָ֔הוּ יְהֽוֹיָדָ֖ע הַכֹּהֵֽן׃
(מלכים ב יב ג)
הבאנו בפרק הקודם שהכינוי "יהוידע הכהן" מתייחס לתפקודו של יהוידע הכהן ככהן גדול. וצריך להבין מה הקשר בין הוראתו של יהוידע הכהן ליואש לבין היותו של יהוידע כהן גדול. ונראה לומר על פי הרמב"ם:
ובית יהיה לו מוכן במקדש. וכבודו ותפארתו שיהיה יושב במקדש כל היום ולא יצא אלא לביתו בלבד בלילה או שעה או שעתים ביום.
(משנה תורה הלכות כלי המקדש פ"ה ה"ז)
כלומר, הכהן הגדול חייב לשבת במקדש כל היום. ונראה שבשבתו בלשכתו הורה ליואש את דרכי ה', ולכן אומר הכתוב "אֲשֶׁ֣ר הוֹרָ֔הוּ יְהֽוֹיָדָ֖ע הַכֹּהֵֽן", והיינו שלימד אותו בעת שבתו בלשכת הכהן הגדול.
המלך יואש מתקן את הנזקים שגרמו בני עתליה
במקום אחר בתנ"ך מתוארים הקלקולים שעשו בניה של עתליה:
כִּ֤י עֲתַלְיָ֨הוּ֙ הַמִּרְשַׁ֔עַת בָּנֶ֥יהָ פָֽרְצ֖וּ אֶת־בֵּ֣ית הָֽאֱלֹהִ֑ים וְגַם֙ כָּל־קָדְשֵׁ֣י בֵית־יְהוָ֔ה עָשׂ֖וּ לַבְּעָלִֽים׃
(דברי הימים ב כד ז)
קלקול ראשון הוא ששברו את בית המקדש וצריך כעת לבצע בדק בית(שיפוצים).
קלקול שני הוא שכספי הקרבנות מבית המקדש בוזבזו. ועל קלקול זה כתב הרד"ק בפרקנו:
כי נתרשלו מלהביא אותה תרומה אותן השנים שמלכה עתליהו והיה לבם ועבודתם לבעלים ולא לבית ה' ולא היו מעלים עולות תמיד כמו שאומר בדברי הימים והיו מעלים עולות תמיד בבית ה' כל ימי יהוידע נראה כי קודם לכן לא היו מעלים תמיד.
(רד"ק מלכים ב יב ה)
כעת נראה איך פתר יואש את שתי הבעיות:
שתי קופות
כתוב בפרקנו:
וַיִּקַּ֞ח יְהֽוֹיָדָ֤ע הַכֹּהֵן֙ אֲר֣וֹן אֶחָ֔ד וַיִּקֹּ֥ב חֹ֖ר בְּדַלְתּ֑וֹ וַיִּתֵּ֣ן אֹתוֹ֩ אֵ֨צֶל הַמִּזְבֵּ֜חַ בימין (מִיָּמִ֗ין) בְּבוֹא־אִישׁ֙ בֵּ֣ית יְ-הוָ֔ה וְנָֽתְנוּ־שָׁ֤מָּה הַכֹּֽהֲנִים֙ שֹֽׁמְרֵ֣י הַסַּ֔ף אֶת־כָּל־הַכֶּ֖סֶף הַמּוּבָ֥א בֵית־יְ-הוָֽה׃
(מלכים ב יב י)
ואילו במקום אחר בתנ"ך כתוב:
וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ וַֽיַּעֲשׂ֖וּ אֲר֣וֹן אֶחָ֑ד וַֽיִּתְּנֻ֛הוּ בְּשַׁ֥עַר בֵּית־יְ-הוָ֖ה חֽוּצָה׃
(דברי הימים ב כד ח)
וכתב בספר גבול בנימין(ח"א קד) שנעשו שתי קופות:
קופה אחת, המתוארת בפרקנו, הועמדה בסמוך למזבח והחזיקה את מחציות השקל שנתרמו עבור הקרבנות, ולכן כתוב ש"נָֽתְנוּ־שָׁ֤מָּה הַכֹּֽהֲנִים֙" כי רק להם היה מותר לגשת פנימה.
קופה שניה, המתוארת בדברי הימים, הועמדה מבחוץ והחזיקה את התרומות לבדק הבית שהכניסו עם ישראל בעצמם, וכן מבואר בהמשך הפרק(כד) בדברי הימים.
והמלבי"ם גם הלך בדרך זו(שנעשו שתי קופות), והסביר שהקופה הפנימית הייתה למחצית השקל של השנה החדשה, והקופה החיצונית הייתה למחציות השקל של כל השנים שבוטלו לפני כן על ידי בני עתליה.
תדירות ריקון הקופות השונות
אחרי שראו שיש מספיק לקרבנות לקחו ממותר הלשכה לצרכי בדק הבית:
וַֽיְהִי֙ כִּרְאוֹתָ֔ם כִּי־רַ֥ב הַכֶּ֖סֶף בָּֽאָר֑וֹן... וְנָֽתְנוּ֙ אֶת־הַכֶּ֣סֶף... לְחָֽרָשֵׁ֤י הָעֵץ֙ וְלַבֹּנִ֔ים... כִּֽי־לְעֹשֵׂ֥י הַמְּלָאכָ֖ה יִתְּנֻ֑הוּ...
(מלכים ב יב יא-יב,טו)
וַיְהִ֡י בְּעֵת֩ יָבִ֨יא אֶת־הָֽאָר֜וֹן אֶל־פְּקֻדַּ֣ת הַמֶּלֶךְ֮ בְּיַ֣ד הַלְוִיִּם֒ וְכִרְאוֹתָ֞ם כִּי־רַ֣ב הַכֶּ֗סֶף וּבָ֨א סוֹפֵ֤ר הַמֶּ֨לֶךְ֙ וּפְקִיד֙ כֹּהֵ֣ן הָרֹ֔אשׁ וִיעָ֨רוּ֙ אֶת־הָ֣אָר֔וֹן וְיִשָּׂאֻ֖הוּ וִֽישִׁיבֻ֣הוּ אֶל־מְקֹמ֑וֹ כֹּ֤ה עָשׂוּ֙ לְי֣וֹם ׀ בְּי֔וֹם וַיַּֽאַסְפוּ־כֶ֖סֶף לָרֹֽב׃
(דברי הימים ב כד יא)
כתב המלבי"ם לגבי הקופה המתוארת בפרקנו, אשר החזיקה את הכספים לקרבנות, שהבדיקה נעשתה שלוש פעמים בשנה ולא כל יום .
לעומת זאת, את הקופה החיצונית המתוארת בדברי הימים, אשר מחזיקה כספים המיועדים לבדק הבית, בדקו בכל יום.
לא יעשה בית ה' מן הכסף המובא בית ה'
אַךְ֩ לֹ֨א יֵֽעָשֶׂ֜ה בֵּ֣ית יְ-הוָ֗ה סִפּ֥וֹת כֶּ֨סֶף֙ מְזַמְּר֤וֹת מִזְרָקוֹת֙ חֲצֹ֣צְר֔וֹת כָּל־כְּלִ֥י זָהָ֖ב וּכְלִי־כָ֑סֶף מִן־הַכֶּ֖סֶף הַמּוּבָ֥א בֵית־יְ-הוָֽה׃
(מלכים ב יב יד)
...וַיַּֽעֲשֵׂ֨הוּ כֵלִ֤ים לְבֵית־יְהוָה֙ כְּלֵ֣י שָׁרֵ֔ת וְהַֽעֲל֣וֹת וְכַפּ֔וֹת וּכְלֵ֥י זָהָ֖ב וָכָ֑סֶף...
(דברי הימים ב כד יד)
בפרקנו הקופה מיועדת רק לקרבנות, לכן לא לקחו בתחילה מכסף זה לשום צורך של בדק בית המקדש ושאר בדקי הבית. אבל אם נותר - לקחו, כמבואר בפסוקים יב-יג.
לעומת זאת, מהקופה המתוארת בדברי הימים, אשר מיועדת לכתחילה לצרכי בדק הבית הכינו כלי כסף וזהב למקדש.
האם משתמשים בחצאי השקלים רק לבדק הבית?
וַיֹּ֨אמֶר יְהוֹאָ֜שׁ אֶל־הַכֹּֽהֲנִ֗ים כֹּל֩ כֶּ֨סֶף הַקֳּדָשִׁ֜ים אֲשֶׁר־יוּבָ֤א בֵית־יְ-הוָה֙ -
(א) כֶּ֣סֶף עוֹבֵ֔ר (=מחצית השקל)
(ב) אִ֕ישׁ כֶּ֥סֶף נַפְשׁ֖וֹת עֶרְכּ֑וֹ(=ערכין)
(ג) כָּל־כֶּ֗סֶף אֲשֶׁ֤ר יַֽעֲלֶה֙ עַ֣ל לֶב־אִ֔ישׁ לְהָבִ֖יא בֵּ֥ית יְ-הוָֽה(כסף נדבה)׃
יִקְח֤וּ לָהֶם֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים אִ֖ישׁ מֵאֵ֣ת מַכָּר֑וֹ וְהֵ֗ם יְחַזְּקוּ֙ אֶת־בֶּ֣דֶק הַבַּ֔יִת לְכֹ֛ל אֲשֶׁר־יִמָּצֵ֥א שָׁ֖ם בָּֽדֶק׃
(מלכים ב יב ה-ו)
מפסוקים אלו בפרקנו משמע שאפילו את מחציות השקל שבדרך כלל לוקחים לקרבנות ציבור יקחו כעת לצרכי בדק הבית.
והקשה רד"ק שאם באמת כך היה, אז מאילו כסים לקחו קרבנות ציבור?
והתשובה היא שפסוקים אלו בפרקנו מתייחסים לשקלים הישנים, כלומר אלו שגבו יואש ויהוידע מהעם בעבור אותן שנים שהחסירו בעקבות מעשיה של עתליה, ומאלו לקחו לבדק הבית. אך באמת לקרבנות הציבור יועדו מחציות שקל שנגבו על ידי יהוידע מיד לאחר מפלת עתליה, כמתואר בדברי הימים: "וַיָּשֶׂם֩ יְהֽוֹיָדָ֨ע פְּקֻדּ֜וֹת בֵּ֣ית יְהוָ֗ה בְּיַ֨ד הַכֹּֽהֲנִ֣ים הַלְוִיִּם֮ אֲשֶׁ֣ר חָלַ֣ק דָּוִיד֮ עַל־בֵּ֣ית יְהוָה֒ לְֽהַעֲל֞וֹת עֹל֣וֹת יְהוָ֗ה כַּכָּת֛וּב בְּתוֹרַ֥ת מֹשֶׁ֖ה"(דברי הימים ב כג יח).
הקופות - כדי שישראל ירגישו יותר שותפים
...כֹּל֩ כֶּ֨סֶף הַקֳּדָשִׁ֜ים... יִקְח֤וּ לָהֶם֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים אִ֖ישׁ מֵאֵ֣ת מַכָּר֑וֹ וְהֵ֗ם יְחַזְּקוּ֙ אֶת־בֶּ֣דֶק הַבַּ֔יִת...
וַיְהִ֗י בִּשְׁנַ֨ת עֶשְׂרִ֧ים וְשָׁלֹ֛שׁ שָׁנָ֖ה לַמֶּ֣לֶךְ יְהוֹאָ֑שׁ לֹֽא־חִזְּק֥וּ הַכֹּֽהֲנִ֖ים אֶת־בֶּ֥דֶק הַבָּֽיִת׃ וַיִּקְרָא֩ הַמֶּ֨לֶךְ יְהוֹאָ֜שׁ לִיהֽוֹיָדָ֤ע הַכֹּהֵן֙ וְלַכֹּ֣הֲנִ֔ים וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֔ם מַדּ֛וּעַ אֵֽינְכֶ֥ם מְחַזְּקִ֖ים אֶת־בֶּ֣דֶק הַבָּ֑יִת...
(מלכים ב יב ה-ח)
ויש להבין מדוע באמת לא חיזקו הכהנים את בדק הבית.
כתב רד"ק שהיו הכהנים שומרים עד שיהיה הכסף רב בידם ואחר כך יחזקו את בדק הבית. והיה המלך חושד בהם שלוקחים את הכסף לעצמם.
וקשה קצת אפוא מדוע לא הסבירו את מעשיהם והסירו את החשד מעליהם.
וכתב בספר גבול בנימין שהעיכוב בקיום בדק הבית נבע דווקא מהישראלים שהפסיקו לתת, והסביר את התהליך כך:
בתחילה לא שם יואש קופות כדי "למהר מעשהו ולא יחמיץ המצוה, וידע שכהנים זריזים הם" וחשב יואש שיתנו העם את הכספים ישירות לכהנים והם יבצעו בו את בדק הבית. אך הישראלים הפסיקו לשתף פעולה, משום שכאשר היו נותנים לכהנים, והללו ביצעו את בדק הבית, לא היה ניכר שהכסף מקורו מישראל, ורק היה נראה כאילו הכהנים מיזמתם וכספם מבצעים את בדק הבית. או אז העמיד יואש את הקופות, ולשם כבר היו מוכנים ישראל לתת כדי שיהיה יותר ניכר שמקור הכסף הוא מידי העם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.