חורבן נינוה וכל שלטון הממלכה האשורית הוא נושא נבואת נחום. חורבן זה מהווה המשך קידוש השם שבמפלת סנחריב בימי חזקיהו המלך. על כן מנבא נחום את פורענות אשור, ומסייע בכך לבואה, עשרות שנים טרם זמנה הכרונולוגי.
המצב בימי הנביא, הכולל התעצמות אשור מצד אחד, וחטאי מנשה המלך מצד שני, מעיבים מאד על הישועה ועל קידוש השם שבימי חזקיהו. המאורעות, כביכול, מאיימים ומתיימרים להקטין מאד את ערכה של ישועה זו, ולראותה כצעד רגעי, חלקי וזניח, ותו לא. באה נבואת נחום וקובעת: כל זכות קיומה של מעצמת אשור, היא משום קידוש השם המתעורר על ידי התמודדות מלכות ישראל מול אימת אשור. אם לאחר ימי חזקיה אין החוזק האשורי מביא קידוש השם אלא את היפוכו, הרי מעצמה זו "מושכת אליה" את הנקמה האלוקית, וייעודה, מעתה, הוא כיליון גמור.
כשם שמפלת אשור בשערי ירושלים בימי חזקיה היא קידוש השם, כן מפלת נינוה ביד בבל מהווה גמר וסיום מפעל זה, באספקלריא של הנבואה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.