סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
התברר לנו עד כה, כי בתקופת השופטים שימשו אור וחושך יחדיו – תהליכי בניין העם החיוביות הוכתמו בעבודה זרה ושקיעה חומרית. במבט מקיף ניתן לזהות כי למעשה, תקופת השופטים נחלקת לשתי תקופות משנה. הראשונה קרובה יותר למצב הטוב שהיה אמור לשרור בתקופת השופטים, בכדי שהמלכות של העם תיבנה. בעיקר בה התממשו ההכנות למלכות עליה עמדנו בסעיף הקודם – בני העם למדו אט אט להכיר את הכוחות והרצונות הייחודים להם ולשבטיהם. בנוסף, תקופה טובה יחסית של ישראל ללא מלך לימדה אותם להבין כי בישראל, הצורך בישראל איננו הצורך החומרי.
במחצית השניה של תקופת השופטים חלה הידרדרות רוחנית קשה. הידרדרות זו שמטה את בסיסי החיים שעדיין עמדו לישראל בתקופה הראשונה. טובת הכוחות הפרטיים התעמעמה והפכה לאיבות פנימיות שהופיעו לפעמים. במקביל ירד קרנה של תפיסת האחדות של ישראל סביב ענייני הקודש. עם ישראל חש יותר ויותר את הצורך במלך לשם הטבת קשיי החומר וגיבוש אחדות האומה. שיאו של צורך זה הוא בפרקים האחרונים של הספר בהם הופיעו חטאים נוראיים, והנביא מכוון אותנו להבנה כי הקושי העיקרי היה העדר המלך בישראל.
תקופת השופטים מחולקת באופן ברור לשתי חלקי משנה – החלק הראשון הוא מעתניאל ועד דבורה וברק. החלק השני הוא מגדעון ועד שמשון. החלק בו ניכרת ביותר הירידה של תקופת השופטים עליה דובר עד כה הוא החלק השני. לעומת זאת התקופה הראשונה היתה טובה הרבה יותר הן מבחינה רוחנית, הן מבחינת הרווחה החומרית, הן מבחינת הייחוס והצדקות של השופטים שנשלחו להושיע.
[1] על אף שלשיטת רבות, פרקי פסל מיכה ופילגש בגבעה התרחשו בתחילת תקופת השופטים, אנו נאמנים לסידור הנבואי של ספר שופטים אשר מציב סיפורים אלו כמצויים בסוף ובשיא של תקופת השופטים השניה.
[2] יש לזכור כי במדרש שאומר שהמלכות חיכתה ליהודה ממצרים, יש דעה האומרת שזמן מלכות יהודה הוא בימי עתניאל, ויש דעה שזמנה הוא בימי אבצן.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
מתוך המבט הכללי על זריעת זרעי המלכות בתקופות השופטים, על שני שלביה, נעביר את מבטנו אל הסיום והאחרית של תקופת...
מתוך סדרת השיעורים:
שופטים, שמואל ורות - מהעדר מלכות לבניינה
לאחר השופטים משבט יוסף הגיע השופט משבט יהודה – אבצן הוא בועז. הוא כבר אמון היה על עליית הקומה של ישראל,...
מתוך סדרת השיעורים:
שופטים, שמואל ורות - מהעדר מלכות לבניינה
יש להבחין בין התכנית המקורית בה יכלו ישראל ללכת ובין האופן שבו נעשו הדברים בפועל מחמת דחיקת ישראל את זמן...
מתוך סדרת השיעורים:
שופטים, שמואל ורות - מהעדר מלכות לבניינה
לאור כל המבט שנפרס בפנינו, ניתן לשוב ולהבין את ההקדמה למגילת רות – "ויהי בימי שפוט השופטים". במגילת רות...
מתוך סדרת השיעורים:
שופטים, שמואל ורות - מהעדר מלכות לבניינה