תשובת הרב מנחם שחור
שלום וברכה. ספר יהושע וספר שופטים הם ספרים של כיבוש הארץ והתבססות בה על ידי מלחמות. שני הספרים פותחים בתיאורים יחדיאיים אך מכוננים של שיתוף פעולה של יושבי הארץ עם בני ישראל. ספר יהושע פותח בתאור "הרוצה להשלים ישלים"- שבא לידי ביטוי בציור של רחב הזונה. וספר שופטים בתאור שיתוף פעולה בשלב מאוחר יותר, וממילא בעל מעלה פחותה יותר, כאשר כבר בני ישראל נמצאים בארץ ומאיימים על תושביה. תוצאות שיתוף פעולה זה הוא "הרוצה לגלות- יגלה".
הנביא גם מציג שאפילו בשלב כזה, שתוף הפעולה הביא ברכה לגוי שעשה זאת והוא הצליח לשקם את מה שהיה לו ולבנות עיר זהה במקום אחר (עין בראב"ד פרק ו בהלכות מלכים שמבאר שאכן מהרגע שנכנסו ישראל והתחילו לכבוש אין אפשרות לגויים להשלים ולהשאר בארץ). כמו שרמזנו, זה מזכיר את האגרות של יהושע, שמקדימות את הכיבוש.
לגבי הזיהוי של העיר, פשוטו של מקרא בכמה מקומות היא שהעיר בית אל נבנתה ליד העיר לוז, אך בסופו של דבר הן הפכו לעיר אחת שנקראה בית אל. ראה למשל יהושע טז: "ויצא הגבול לבני יוסף מירדן יריחו למי יריחו מזרחה המדבר עלה מיריחו בהר בית אל. ויצא מבית אל לוזה ועבר אל גבול הארכי עטרות".