סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
נאמר בפרקנו:
א. "ויבֹאו הזִפים אל שאול הגבעתה לאמר: הלוא דוד מסתתר בגבעת החכילה על פני הישימֹן.
ב. ויקם שאול וירד אל מדבר זיף, ואתו שלשת אלפים איש בחורי ישראל, לבקש את דוד במדבר זיף.
ג. ויחן שאול בגבעת החכילה אשר על פני הישימֹן, על הדָרך, ודוד יֹשֵב במדבר, וירא כי בא שאול אחריו המדברה.
ד. וישלח דוד מרגלים, וידע כי בא שאול אל נכון.
ה. ויקם דוד ויבא אל המקום אשר חנה שם שאול, וירא דוד את המקום אשר שָׁכַב שם שאול ואבנר בן נר שר צבאו, ושאול שֹׁכֵב במעגל, והעם חֹנים סביבֹתיו.
ו. ויען דוד ויאמר אל אחימלך החתי ואל אבישי בן צרויה אחי יואב לאמר: מי ירד אִתי אל שאול אל המחנה. ויאמר אבישי: אני ארד עִמָּךְ.
ז. ויבֹא דוד ואבישי אל העם לילה, והנה שאול שֹׁכֵב יָשֵׁן במעגל, וחניתו מעוכה בארץ מראשֹתיו, ואבנר והעם שֹכבים סביבֹתיו.
ח. ויאמר אבישי אל דוד: סִגַּר אלקים היום את אויִבך בידֶך, ועתה אכנו נא בחנית ובארץ פעם אחת ולא אשנה לו.
ט. ויאמר דוד אל אבישי: אל תשחיתהו, כי מי שלח ידו במשיח ד' וְנִקָה.
י. ויאמר דוד: חי ד', כי אם ד' יגפנו, או יומו יבוא ומת, או במלחמה ירד ונספה.
יא. חלילה לי מד' מִשְׁלֹחַ ידי במשיח ד'. ועתה קח נא את החנית אשר מראשֹתיו ואת צפחת המים ונלכה לנו.
יב. ויקח דוד את החנית ואת צפחת המים מראשֹתי שאול, וילכו להם, ואין רֹאֶה, ואין יודע, ואין מקיץ, כי כלם ישנים, כי תרדמת ד' נפלה עליהם".
יש לשאול: הרי בפסוק י"א אמר דוד לאבישי שיקח את החנית ואת צפחת המים, ומדוע לקח דוד בעצמו את החנית ואת צפחת המים, כמו שכתוב בפסוק י"ב?
כתב על כך הרד"ק: "ויקח דוד - אחר שאמר לאבישי: 'קח נא', נתחרט בו, ולא רצה שיקרב אבישי אליו, שמא לא יוכל לכבוש את יצרו ויכנו, לפיכך הלך דוד בעצמו ולקח החנית והצפחת".
מעשה זה שבפרקנו דומה מאד למעשה שעליו למדנו לפני שני פרקים. כך נאמר בפרק כ"ד:
א. "ויהי כאשר שב שאול מאחרי פלשתים, ויגִדו לו לאמר: הנה דוד במדבר עין גדי.
ב. ויקח שאול שלשת אלפים איש בחור מכל ישראל, וילך לבקש את דוד ואנשיו על פני צורי היעלים.
ג. ויבֹא אל גדרות הצאן על הדרך, ושם מערה, ויבֹא שאול להסך את רגליו, ודוד ואנשיו בירכתי המערה יֹשבים.
ד. ויאמרו אנשי דוד אליו: הנה היום אשר אמר ד' אליך: הנה אנֹכי נֹתֵן את אֹיִבְךָ בידך, ועשית לו כאשר יטב בעיניך. ויקם דוד ויִכרֹת את כנף המעיל אשר לשאול בלט.
ה. ויהי אחרי כן, ויך לב דוד אֹתו על אשר כרת את כנף אשר לשאול.
ו. ויאמר לאנשיו: חלילה לי מד' אם אעשה את הדבר הזה לאדֹני למשיח ד', לִשְלֹח ידי בו, כי משיח ד' הוא.
ז. וישסע דוד את אנשיו בדברים, ולא נתנם לקום אל שאול, ושאול קם מהמערה וילך בַּדָּרֶךְ".
נשאלת השאלה: מדוע כתב הנביא, בדבר ד', לדורות עולם, גם את פרקנו, ולא הסתפק במעשה הראשון?
כתב על כך "דעת מקרא" בסיכום לפרק כ"ו (עמ' רעג-רעד) דברים נפלאים, ואלו דבריו כאשר הם ערוכים במקצת:
"הניסיון השני בגבעת החכילה שעל פני הישימון, גדול היה מן הניסיון הראשון.
מהשוואה זו למדנו את מעלתו העצומה של דוד מלך ישראל, כיצד הוא התגבר על יצרו וחס על שאול, למרות כל הסיבות שהיו לו לפגוע בשאול.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק יז | הקדמה נאמר בפרקנו: מט. "וישלח דוד את ידו אל הַכֶּלִי, ויקח משם אבן וַיְקַלַע, ויך את הפלשתי אל...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר שמואל א
פרק י | הקדמה נאמר בתחילת הפרק: "ויקח שמואל את פך השמן ויצק על ראשו וישקהו, ויאמר: הלוא כי משחך ד' על נחלתו...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר שמואל א
פרק ד | הקדמה 1. הקמת המשכן בשילה ומרכזיותו בספר יהושע בספר יהושע (יח, א) מתוארת הקמת משכן שילה בחגיגיות...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר שמואל א
פרק יב | הפטרת קרח | הקדמה בפרקנו מופיע נאום ארוך של שמואל, הנאום האחרון שהוא אומר לעם. יש לשאול מספר שאלות...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - ספר שמואל א