סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בפרקנו שלושה חלקים:
החלק הראשון (פסוקים א-ג) עוסק בבקשת דוד המלך מנתן הנביא לבנות את בית המקדש.
החלק השני (פסוקים ד-יז) עוסק בתשובת נתן הנביא לדוד המלך.
החלק השלישי (פסוקים יח-כט) עוסק בדברי תודתו של דוד המלך לד' על ההבטחות שהוא הבטיח לו על ידי נתן הנביא.
מאמר זה יעסוק בחלק הראשון.
יש לשאול מספר שאלות על יחידה זו:
על שאלה זו כתב רש"י: "וד' הניח לו - אמר: הרי נתקיים 'והניח לכם מכל אויביכם' וגו' (דברים יב, י) מה כתיב אחריו? 'והיה המקום אשר יבחר' וגו' מעתה עלינו לבנות בית הבחירה".
כעין זה כתב גם הרד"ק: "כי ישב המלך בביתו - שלא היה צריך לצאת למלחמה, כמו שאמר: 'וד' הניח לו', אז חשב לבנות בית המקדש, כי מצוה היה על ישראל לבנות בית המקדש אחר שינוחו מן המלחמות, שנאמר: 'והניח לכם מכל אויביכם מסביב וגו' והיה המקום אשר יבחר וגו' לשכנו תדרשו' (דברים יב, י-יא). ועל המלך מוטל לעשות ולצוות את ישראל לעשות. לפיכך: 'ויאמר המלך אל נתן הנביא', כלומר: שישאל את פי ד' על בנין הבית".
כעין זה בתוספת הסבר כתב המלבי"ם: "כבר בארו חז"ל שאל בנין המקדש היה צריך שני תנאים: א] שיהיה להם מלך, ב] שיהיה להם מנוחה מאויביהם, כמ"ש (דברים יב, י-יא) 'והניח לכם מכל אויביכם, והיה המקום אשר יבחר ד'' וכו'. והנה דוד חשב שכבר נתקיימו שני התנאים, אם מצד מלכותו, שעל זה אמר: 'ויהי כי ישב המלך בביתו', שהבית שבנה לו חירם היה אצלו סימן כי הכינו ד' למלך על ישראל כנ"ל (ה, יב), אם מצד שאז היה להם מנוחה, שעל זה אמר: וד' הניח לו מסביב, ולכן: ויאמר המלך אל נתן. דרש בנביא אם יסכים ד' לזה, ושיודיעהו המקום אשר יבחר ד' לשכן שמו שם".
כתב על כך הרד"ק: "ואף על פי שהיו לו מלחמות אחר כן, כמו שאמר: 'ויהי אחר כן ויך דוד את הפלשתים' (ח, א)!
עד עתה היו באים עליו אויביו, וכיון שהצליחו הא-ל ונצח כל אויביו וייראו אויביו ממנו ולא באו עליו, אבל הוא הלך עליהם, ולקח גת מיד פלשתים שהיתה לישראל כבר, ועם ארם ועם אדום ועם בני עמון נלחם בטענה".
כתב על כך הרד"ק: "יושב בתוך היריעה - לא היה דעתו על הארון הזה לבדו, אלא גם על המזבח, ועל הארון האחר, ועל כלי המשכן שהיו בגבעון באהל מועד, כי הכל יושב בתוך היריעה. וזכר הארון, לפי שהוא נטה לו היריעה, ועוד שהוא עיקר הכל, ונכבד מכל כלי המשכן.
ואמר: לעצמי בניתי בית ארזים, ולארון ד' נטיתי יריעה, לא יכשר, וצריך שאבנה לו בית".
כעין זה כתב גם ה"מצודת דוד": "בתוך היריעה - הוא האוהל האמור למעלה. ורצונו לומר: וכי זהו הבית הראוי לארון אלקים?!".
כעין זה כתב גם המלבי"ם: "אמר לו: ראה אנכי יושב וכו', רצונו לומר: הסברה מחייבת לבנותו, ראה נא בעין הנבואי אם טוב הדבר לפני ד'".
כתב על כך ב"דעת מקרא": "לא פירש דוד מה ברצונו לעשות, והוא על דרך כבוד, שיבקש דוד עצה מפי נביא, ויאמר לו הנביא לבנות בית, ודוד יקיים מצותו, וזה יותר נאה משיאמר דוד את הרעיון לבנות בית, והנביא רק יסכים לדבריו".
כתב על כך הרד"ק (בפסוק ג): "ואמר לו נתן: 'כל אשר בלבבך לך עשה', ומדעתו אמר זה נתן, כי ראה כי ד' עמו, והיה מלך הגון וכשר, חשב כי הוא יבנה הבית שעתיד להבנות, וזה כי הנביא אינו יודע על אדם אחד אלא מה שנאמר לו ברוח הנבואה, כי גם שמואל הנביא, שהיה גדול ממנו, שנאמר עליו: 'כל אשר ידבר בא יבא', ונאמר: 'ולא הפיל מכל דבריו ארצה', לא ידע בבני ישי מי יהיה המלך, וחשב כי אליאב הוא המלך, כל שכן נתן הנביא".
הוסיף על כך המלבי"ם (שם): "ויאמר נתן - באשר עוד לא הגיע דבר ד' כי ימנעהו מזה, השיב מדרך הסברא: 'כל אשר בלבבך לך עשה', שהצדיקים הגדולים יוכלו לסמוך על הסכמת לבבם שהוא אך טוב [הפך הבינונים שיצוייר כי יצר סמוך בם, וכ"ש רשעים שלבם רק רע, כמו שאמרו (ברכות סא ע"ב): 'רשעים - יצר הרע שופטם, צדיקים - יצר טוב שופטם, בינונים - זה וזה שופטם], ולכן אמר שיסמוך על לבבו, בפרט כי ד' עמך, ומחשבת לבבך הוא הערת רוח הקודש הנלוה עמך תמיד".
יהי רצון שנזכה לראות בקרוב בחזרת מלכות בית דוד, בחזרת הנבואה ובבנין בית המקדש.
[ועיין בהרחבה בספרי "הדר הנביאים" בענין זה]
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק כג | הקדמה בשמואל ב פרק כ"ג שני ענינים עיקריים: דברי דוד האחרונים (פסוקים א-ז) שמות הגבורים אשר לדוד...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - שמואל ב
פרק ו | הקדמה נאמר בפרקנו: א. ויסף עוד דוד את כל בחור בישראל, שלֹשים אלף. ב. ויקם וילך דוד וכל העם אשר אתו...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - שמואל ב
פרק ה | הקדמה נאמר בפרקנו: כב. "וַיֹּסִפוּ עוד פלשתים לעלות, וַיּנָּטְשוּ בעמק רפאים. כג. וישאל דוד בד',...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - שמואל ב
פרק כ | הקדמה פרקנו עוסק בחלקו הגדול במרד שבע בן בכרי. בתחילת הפרק (א) נאמר: "ושם נקרא איש בליעל, ושמו שבע...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - שמואל ב