מפיבשת ירא למות בשל היותו נצר לשאול
וַ֠יָּבֹא מְפִיבֹ֨שֶׁת בֶּן־יְהֽוֹנָתָ֤ן בֶּן־שָׁאוּל֙ אֶל־דָּוִ֔ד וַיִּפֹּ֥ל עַל־פָּנָ֖יו וַיִּשְׁתָּ֑חוּ וַיֹּ֤אמֶר דָּוִד֙ מְפִיבֹ֔שֶׁת וַיֹּ֖אמֶר הִנֵּ֥ה עַבְדֶּֽךָ׃
וַיֹּאמֶר֩ ל֨וֹ דָוִ֜ד אַל־תִּירָ֗א כִּ֣י עָשֹׂה֩ אֶֽעֱשֶׂ֨ה עִמְּךָ֥ חֶ֨סֶד֙ בַּֽעֲבוּר֙ יְהֽוֹנָתָ֣ן אָבִ֔יךָ וַהֲשִֽׁבֹתִ֣י לְךָ֔ אֶֽת־כָּל־שְׂדֵ֖ה שָׁא֣וּל אָבִ֑יךָ וְאַתָּ֗ה תֹּ֥אכַל לֶ֛חֶם עַל־שֻׁלְחָנִ֖י תָּמִֽיד׃
(שמואל ב ט ו-ז)
רואים מתשובתו של דוד: "אל תירא", שהיה ניכר שכן ירא. ביטוי של יראתו אפשר למצוא בהשתחויה שעשה.
המלבי"ם כתב(בפסוק א) שמעת שגברה יד דוד, יראו משפחת שאול לנפשו פן יהרגם דוד כדרך מלכי קדם, שהיו הורגים את אחיהם כדי שלא ימרדו. הם התחבאו כל הימים ועקבותם לא נודעו.
אם כן, מובנת יראתו של מפיבושת, פן יהרגנו דוד משום שמפיבושת נצר לבית שאול. וזו גם הסיבה שבפסוק ו' מיוחס מפיבושת אל שאול: "מְפִיבֹ֨שֶׁת... בֶּן־שָׁאוּל֙"
ואכן מפיבשת אומר זאת כמעט בפירוש בהמשך הספר:
כִּי֩ לֹ֨א הָיָ֜ה כָּל־בֵּ֣ית אָבִ֗י כִּ֤י אִם־אַנְשֵׁי־מָ֨וֶת֙ לַֽאדֹנִ֣י הַמֶּ֔לֶךְ וַתָּ֨שֶׁת֙ אֶֽת־עַבְדְּךָ֔ בְּאֹֽכְלֵ֖י שֻׁלְחָנֶ֑ךָ וּמַה־יֶּשׁ־לִ֥י עוֹד֙ צְדָקָ֔ה וְלִזְעֹ֥ק ע֖וֹד אֶל־הַמֶּֽלֶךְ׃
(שמואל ב יט כ)
איך נמצא שדה שאול אצל דוד?
וַיֹּאמֶר֩ ל֨וֹ דָוִ֜ד אַל־תִּירָ֗א כִּ֣י עָשֹׂה֩ אֶֽעֱשֶׂ֨ה עִמְּךָ֥ חֶ֨סֶד֙ בַּֽעֲבוּר֙ יְהֽוֹנָתָ֣ן אָבִ֔יךָ וַהֲשִֽׁבֹתִ֣י לְךָ֔ אֶֽת־כָּל־שְׂדֵ֖ה שָׁא֣וּל אָבִ֑יךָ וְאַתָּ֗ה תֹּ֥אכַל לֶ֛חֶם עַל־שֻׁלְחָנִ֖י תָּמִֽיד׃
(שמואל ב ט ז)
דוד אומר שהוא ישיב רכוש את שדה שאול למפיבושת, וצריך להבין - מאין הגיע רכושו של שאול מלכתחילה אל דוד?
הסבר הרד"ק
כתב רד"ק שמשפחת שאול נחשבים כמורדים במלכות, שהרי ידוע בכל ישראל כי דוד היה מלך אחרי מותו של שאול ואיך הרשו לאישבשת למלוך. ישנה הלכה אצל מורדים במלכות, שנכסיהם מועברים למלך, וכך זכה דוד ברכושו של שאול.
קושיות על שיטת הרד"ק
בספר קהילת יעקב הקשה: "כל ימי חיות שאול לא התפשט מלכות דוד כלל", וממילא לא שייך לקרוא להם מורדים(ואישבשת הומלך לפני דוד). ועוד – דווקא הרוגי מלכות נכסיהם למלך, אך שאול לא נהרג על ידי דוד, אלא נספה במלחמה.
ונראה להוסיף עוד קושיה: גם אם אישבשת הומלך לאחר דוד, דוד מלך באותה עת רק על שבטי יהודה. ולכן אין סיבה שאישבשת יחשב מורד במלכות.
הסבר המלבי"ם
לשאול היו שתי קבוצות של רכוש – רכוש פרטי, ורכוש של המלכות מכח משפט המלך. ומה שדוד לקח ממנו הוא רק הרכוש של המלכות.
קושיה על שיטת המלבי"ם
שיטת המלבים קשה, משום שרוב הראשונים סוברים שמכח משפט המלך אין השדות עוברים ממש אל המלך(או אל המלכות) אלא רק יש רשות למלך לעבור דרכם, אם כן איך יכול דוד לזכות בהם ולהעבירם חזרה?
למה דוד לא מקיים את הבטחתו ליהונתן?
וַיֹּאמֶר֩ ל֨וֹ דָוִ֜ד אַל־תִּירָ֗א כִּ֣י עָשֹׂה֩ אֶֽעֱשֶׂ֨ה עִמְּךָ֥ חֶ֨סֶד֙ בַּֽעֲבוּר֙ יְהֽוֹנָתָ֣ן אָבִ֔יךָ וַהֲשִֽׁבֹתִ֣י לְךָ֔ אֶֽת־כָּל־שְׂדֵ֖ה שָׁא֣וּל אָבִ֑יךָ וְאַתָּ֗ה תֹּ֥אכַל לֶ֛חֶם עַל־שֻׁלְחָנִ֖י תָּמִֽיד׃
(שמואל ב ט ז)
...וַיֹּ֨אמֶר צִיבָ֜א אֶל־הַמֶּ֗לֶךְ הִנֵּה֙(=הנה מפיבושת) יוֹשֵׁ֣ב בִּירֽוּשָׁלִַ֔ם כִּ֣י אָמַ֔ר הַיּ֗וֹם יָשִׁ֤יבוּ לִי֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל אֵ֖ת מַמְלְכ֥וּת אָבִֽי׃
וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֨לֶךְ֙ לְצִבָ֔א הִנֵּ֣ה לְךָ֔ כֹּ֖ל אֲשֶׁ֣ר לִמְפִיבֹ֑שֶׁת וַיֹּ֤אמֶר צִיבָא֙ הִֽשְׁתַּחֲוֵ֔יתִי אֶמְצָא־חֵ֥ן בְּעֵינֶ֖יךָ אֲדֹנִ֥י הַמֶּֽלֶךְ׃
(שמואל ב טז ג-ד)
דוד האמין שמפיבשת רוצה לחזור למלכות. משמע שיש אפשרות שמפיבשת ימלוך על אף נכותו.
וביאור הדברים הוא על פי מה שאמר יהונתן לדוד במפרגש ביניהם:
וַיֹּ֨אמֶר אֵלָ֜יו אַל־תִּירָ֗א כִּ֠י לֹ֤א תִֽמְצָאֲךָ֙ יַ֚ד שָׁא֣וּל אָבִ֔י וְאַתָּה֙ תִּמְלֹ֣ךְ עַל־יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָֽנֹכִ֖י אֶֽהְיֶה־לְּךָ֣ לְמִשְׁנֶ֑ה וְגַם־שָׁא֥וּל אָבִ֖י יֹדֵ֥עַ כֵּֽן׃ וַיִּכְרְת֧וּ שְׁנֵיהֶ֛ם בְּרִ֖ית לִפְנֵ֣י יְ-הוָ֑ה...
(שמואל א כג יז-יח)
כלומר, מפיבשת ידע על השבועה של דוד ליהונתן אביו, שיהונתן(או מי מזרעו) יהיה משנה למלך דוד, וכעת חותר למלוך מכח ההבטחה הזו.
ולכאורה טענתו של מפיבשת מוצדקת, אם כן למה דוד לא מקיים את ההבטחה?
ויש לומר שההבטחה ליהונתן הייתה על דעת כך שמלכות ישראל תהיה מפולגת למלכויות יהודה וישראל, אך בזמן דוד המצב השתנה, וכמו שכתב המהר"ל
ישראל אומה יחידה קודם ביאת המשיח הייתה מחולקת לשתים, שבט יהודה, ועשרת השבטים לבד, ומלך לכל אחד ואחד. ולא יהיה מלך אחד רק בימי דוד מפני שדומה מלכותו לזמן מלך המשיח.
(נצח ישראל פרק לג)
אם כן, לאחר נבואתו של נתן, שדוד יהיה משיח ראשון, ומלכותו צריכה להיות מאוחדת כעין משיח שני, לא יכל דוד לקיים את ההבטחה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.