סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
הבאנו לעיל שדוד נמנע מלהעניש את בניו בגלל שידע שמעשיהם הם להוציא לפועל את גזירת הקב"ה "ארבעתים ישלם". והבאנו שאבשלום ברח מפני שחשש שדוד יהרגנו במשפט המלך שהורג גם מי ששכר אנשים להרוג. ולא ידע אבשלום שדוד לא יהרגהו מהטעם שכתבנו.
ויש לעיין האם יואב ידע את שיטתו של דוד שלא רצה לפגוע בבניו מטעם הנ"ל. ובספר דברי אמת(דרוש ראשון) כתב שיואב רצה להחזיר את אבשלום וזו לשונו: "שיואב לא היה יכול לדבר דברים אלה אל דוד מפה לפה ולומר לו שכבר נגזרה גזירה על אמנון שימות בעוון אביו, ואבשלום לא היה אלא סיבה בדבר... לכן באה האשה החכמה...". כלומר, גם שיטתו של יואב הייתה לפטור את אבשלום מעונש משום שהוא שליח של גזירת הקב"ה, רק לא ידע שגם דוד סובר כך בעצמו.
שם בספר דברי אמת כתב שהאשה התקועית סיפרה על עצמה שקרה לה כעין מעשה קין והבל, ששם הייתה גזירת הריגה על הבל, וקין נהרג רק בגלל שמגלגלים חובה על ידי חייב, ומכל מקום כיפר לו הקב"ה לקין מחצה. וכמו שאדם הראשון לא הרג את קין כגואל דם, כך מוטל על דוד שלא להרוג את אבשלום. והמלך דוד בראות צרת האשה דומה לצרתו ראה מעשה ונזכר הלכה. ואמר לה שכמו שפסק לה שלא יהרגו את בנה השני, גם הוא החליט שלו להרוג את בנו ההורג, שהרי הכל היה בגזירה ישנה של הקב"ה. ובאמת דוד הסכים להחזיר את אבשלום. ויש להבחין שלא נאמר שדוד רצה להרוג את אבשלום, אלא רק שאבשלום ברח בפחדו מדוד, אבל דוד באמת לא היה הורגו כמו שהבאנו לעיל.
וַיֹּ֧אמֶר הַמֶּ֛לֶךְ אֶל־ הָאִשָּׁ֖ה לְכִ֣י לְבֵיתֵ֑ךְ וַאֲנִ֖י אֲצַוֶּ֥ה עָלָֽיִךְ׃
וַיֹּ֖אמֶר הַמֶּ֑לֶךְ הַֽמְדַבֵּ֤ר אֵלַ֙יִךְ֙ וַֽהֲבֵאת֣וֹ אֵלַ֔י וְלֹֽא־ יֹסִ֥יף ע֖וֹד לָגַ֥עַת בָּֽךְ׃
וַתֹּאמֶר֩ יִזְכָּר־ נָ֨א הַמֶּ֜לֶךְ אֶת־ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֗יךָ מהרבית (מֵהַרְבַּ֞ת) גֹּאֵ֤ל הַדָּם֙ לְשַׁחֵ֔ת וְלֹ֥א יַשְׁמִ֖ידוּ אֶת־ בְּנִ֑י וַיֹּ֙אמֶר֙ חַי־ יְהוָ֔ה אִם־ יִפֹּ֛ל מִשַּׂעֲרַ֥ת בְּנֵ֖ךְ אָֽרְצָה׃
(שמואל ב יד ח,י,יא)
בתחילה האישה התקועית ביקשה שהמלך עצמו לא יהרגנו מדין המלך שהורג רוצחים שהרגו שלא בעדים, ועל זה אומר לה: "אני אצוה על כך" – ולא אעניש אותך.
אחר כך היא מבקשת שמדין גואל דם לא יהרגו אותו גואלי הדם, ועל זה עונה לה שגואלי הדם לא יהרגו אותו.
ובסוף היא רוצה שיאסור על גואל הדם להורגו, ועל זה מבטיח לה שיאסור על גואלי הדם לפגוע בו לרעה. וגם לתת חנינה יש יכולת למלך, או כלשון רלב"ג: "אף על פי שהיה בן מוות לפי משפטי התורה היה יכולת המלך להצילו להוראת שעה."
וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ הֲיַ֥ד יוֹאָ֛ב אִתָּ֖ךְ בְּכָל־ זֹ֑את וַתַּ֣עַן הָאִשָּׁ֣ה וַתֹּ֡אמֶר חֵֽי־ נַפְשְׁךָ֩ אֲדֹנִ֨י הַמֶּ֜לֶךְ אִם־ אִ֣שׁ ׀ לְהֵמִ֣ין וּלְהַשְׂמִ֗יל מִכֹּ֤ל אֲשֶׁר־ דִּבֶּר֙ אֲדֹנִ֣י הַמֶּ֔לֶךְ כִּֽי־ עַבְדְּךָ֤ יוֹאָב֙ ה֣וּא צִוָּ֔נִי וְה֗וּא שָׂ֚ם בְּפִ֣י שִׁפְחָֽתְךָ֔ אֵ֥ת כָּל־ הַדְּבָרִ֖ים הָאֵֽלֶּה׃
(שמואל ב יד יט)
למה חשב דוד שיואב יזם את המעשה?
יש לומר על פי הנ"ל, שהרי יואב ידע על מעשה בת שבע, וידע שדוד חטא להרוג את אוריה. אם כן, ידע יואב שיש גזירה אלוקית על דוד, ואבשלום מבצע את הגזירה ולכן לא אמור להיענש. כלומר, רק יואב ידע על חטאו של דוד, ועל כך שהקורות האחרונות באות לממש את עונש הקב"ה לדוד. וזו לשון דברי אמת(דרוש א'): "ויואב בחכמתו שם את הדברים בפיה, שאלו הדברים לא היה יכול לדברן אל דוד מפה לפה ולומר לו שנגזרה הגזירה על אמנון שימות בחטאו של דוד." וכאשר הבין דוד שהאישה התקועית אמרה את סיפורה כדי לשכנע את דוד שאבשלום לא ראוי לעונש, שהרי נשלח על ידי ה' לממש את גזירתו, תיאר לעצמו דוד שיואב שלח אותה, כי רק יואב ידע את חטאו של דוד.
וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֙לֶךְ֙ יִסֹּ֣ב אֶל־ בֵּית֔וֹ וּפָנַ֖י לֹ֣א יִרְאֶ֑ה וַיִּסֹּ֤ב אַבְשָׁלוֹם֙ אֶל־ בֵּית֔וֹ וּפְנֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ לֹ֥א רָאָֽה׃
דוד לא קיבל לגמרי את דברי האישה ולא מחל לגמרי לאבשלום על מעשיו, אלא החזירו מהגלות והשאיר אותו בנזיפה. וזאת משום שאמנם מעשה אבשלום היה עונש מאת ה' על חטא דוד, אך לאבשלום עצמו הייתה בחירה, ולכן כעס עליו. ובזאת מראה דוד שלא רואה באבשלום כיורש. ובאמת הרי הבאנו שהנביא אמר לו שבנו אשר יצא בעתיד ממעיו, הוא יירשנו, ולא הבנים שהיו כבר לדוד. אם כן, ידע דוד שאבשלום לא יירש אותו. ואולי יואב לא ידע מנבואתו זו של נתן, וחשב שאבשלום ראוי לחזור לגמרי, לעמדת יורש המלוכה. וכאשר דוד לא מחזיר את אבשלום לראות פניו, יודע יואב שדוד דוחהו מלהיות יורש.
ובאמת, בזמן מרד אדוניהו(מלכים א א), נאמר על יואב: "ואחר אבשלום לא נטה". והפסוק מציין זאת, משום שלכאורה היה מתאים שיואב יתמוך בבשלום, שהרי על דעת זו השתדל להחזירו. אלא שיואב הבין שכרגע לא יוכל להתנגד לדוד בדחייתו את אבשלום ולכן גם יואב דחה את אבשלום.
וּכְאַבְשָׁל֗וֹם לֹא־ הָיָ֧ה אִישׁ־ יָפֶ֛ה בְּכָל־ יִשְׂרָאֵ֖ל לְהַלֵּ֣ל מְאֹ֑ד מִכַּ֤ף רַגְלוֹ֙ וְעַ֣ד קָדְקֳד֔וֹ לֹא־ הָ֥יָה ב֖וֹ מֽוּם׃
(שמואל ב יד כה)
אבשלום היה נזיר עולם, וכן היה יפה. ואלו שתי תכונות הראויות להמלכתו של אבשלום על ישראל, כמו שראינו במלכות שאול שהיה גבוה, וכן ראינו שהנביא חשב שאליאב ראוי למלוכה בגלל מראהו, והוא הדין עם אבשלום, ועוד, שהיה נזיר עולם. אבל הבאנו(שמואל א טז) שה' אומר שמלכות דוד שונה ממלכות שאול ואינה תלויה במראה חיצוני.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרק ז | יש מלך, אז אולי אפשר לבנות את בית המקדש! וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֨לֶךְ֙ אֶל־נָתָ֣ן הַנָּבִ֔יא רְאֵ֣ה נָ֔א...
מתוך סדרת השיעורים:
פירושים והערות על ספר שמואל ב
פרק ח | מלחמות הרשות של דוד המלך כתב הרמב"ם על מלחמות המלך: המלך... נלחם במלחמת הרשות, והיא המלחמה שנלחם עם...
מתוך סדרת השיעורים:
פירושים והערות על ספר שמואל ב
פרק ו | חנוכת העיר באמצעות העלאת הארון בפרקנו דוד מעלה את הארון לירושלים, והבאנו לעיל שדוד ידע שמקום המקדש...
מתוך סדרת השיעורים:
פירושים והערות על ספר שמואל ב
פרק טו | מרד אבשלום רצף הפורעניות נמשך וַֽיְהִי֙ מֵאַ֣חֲרֵי כֵ֔ן וַיַּ֤עַשׂ לוֹ֙ אַבְשָׁל֔וֹם מֶרְכָּבָ֖ה...
מתוך סדרת השיעורים:
פירושים והערות על ספר שמואל ב