למה רק בפרקנו נכבשת ירושלים?
וַיֵּ֨לֶךְ הַמֶּ֤לֶךְ וַֽאֲנָשָׁיו֙ יְר֣וּשָׁלִַ֔ם אֶל־ הַיְבֻסִ֖י יוֹשֵׁ֣ב הָאָ֑רֶץ וַיֹּ֨אמֶר לְדָוִ֤ד לֵאמֹר֙ לֹא־ תָב֣וֹא הֵ֔נָּה כִּ֣י אִם־ הֱסִֽירְךָ֗ הַעִוְרִ֤ים וְהַפִּסְחִים֙ לֵאמֹ֔ר לֹֽא־ יָב֥וֹא דָוִ֖ד הֵֽנָּה׃
(שמואל ב ה ט)
עיין רד"ק כאן שכתב: " שהיתה קבלה אצלם כי ציון ראש ממלכת ישראל ולא ילכוד אותה אלא מי שיהיה מלך על כל ישראל ועד היום לא נתקיימה מלכות בישראל כי שאול לא קמה מלכותו:"
ובזה יובן מדוע דוד מיד כבש את מצודת ציון, שבזה מבסס את ממלכתו מאוד, משום שידעו שרק מלך ישראל יכבוש את מצודת ציון.
ובענין אותה מסורת:
א. כתב אבן עזרא:
הִנֵּֽה(־שְׁמַעֲנ֥וּהָ בְאֶפְרָ֑תָה) – "והנכון בעיני כי בימים שעברו היו אומרים בני איש ששמענו מפי נביאים כי המקום הנבחר קרוב הוא אל בית לחם אפרתה רק המקום לא נודע אם מזרח בית לחם או מערבו או לצפונו או לדרומו וידוע כי עד היום אין בין ירושלם ובין בית לחם רק כמו שלש פרסאות"
(אבן עזרא תהילים קלב ה)
ב. בספר בראשית כתוב: "וַיִּקְרָ֧א אַבְרָהָ֛ם שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא יְהוָ֣ה ׀ יִרְאֶ֑ה אֲשֶׁר֙ יֵֽאָמֵ֣ר הַיּ֔וֹם בְּהַ֥ר יְהוָ֖ה יֵֽרָאֶֽה׃"(בראשית כב יד) וביאר הספורנו: "המקום שהיו ישראל אומרים ביום כתיבת התורה שבהר ה' יראה כאשר יגלה...", דהיינו, שידעו בני ישראל שמקום המקדש הוא מקום העקידה, רק לא ידעו היכן. אך כן ידעו את האזור, שהרי גם לאברהם נאמר שילך לארץ המוריה על אחד ההרים, ורק לא ידע לאיזה הר. וכך ידעו עם ישראל שאזור בית המקדש הוא בבית לחם, רק לא ידעו מיקום מדויק.
נשא ממלכתו
וַיֵּ֣דַע דָּוִ֔ד כִּֽי־ הֱכִינ֧וֹ יְהוָ֛ה לְמֶ֖לֶךְ עַל־ יִשְׂרָאֵ֑ל וְכִי֙ נִשֵּׂ֣א מַמְלַכְתּ֔וֹ בַּעֲב֖וּר עַמּ֥וֹ יִשְׂרָאֵֽל׃
(שמואל ב ה יב)
בנבואת בלעם השלישית נאמר: "וירום מאגג מלכו ותנשא מלכותו". וכתב הרמב"ן שהכוונה למלכויות שאול ודוד: "וירום מאגג מלכו" – שאול, "ותנשא מלכותו" – דוד.
מה הוביל את דוד לדעת ש"נשא ממלכתו"?
כתב הרמב"ם: "המלך... ויושב על כיסא המלכות בפלטרין שלו"(משנה תורה הלכות מלכים פרק ב ה"ה) וכעת בעת ביסוס מלכותו של דוד בירושלים התקיים המצב הנ"ל אצל דוד המלך.
פלגשים לפני נשים?
וַיִּקַּח֩ דָּוִ֨ד ע֜וֹד פִּֽלַגְשִׁ֤ים וְנָשִׁים֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם אַחֲרֵ֖י בֹּא֣וֹ מֵחֶבְר֑וֹן וַיִּוָּ֥לְדוּ ע֛וֹד לְדָוִ֖ד בָּנִ֥ים וּבָנֽוֹת׃
(שמואל ב ה יג)
הקשה החיד"א(חומת אנך) מדוע נאמרה המילה "פילגשים" לפני המילה "ונשים", הרי נשים הם העיקר!
ותירץ לפי מאמר הרמב"ם ש"ההדיוט אסור בפילגש"(משנה תורה הלכות מלכים פ"ד ה"ד) וזהו החידוש בפסוק, שדוד איננו הדיוט ורשאי לקחת פילגש.
והכונה ב"הדיוט" היא למלך על שבט בודד או כמה שבטים בלבד, שלאחד כזה אסור ליטול פילגש, אך למלך על כלל ישראל מותר, וכאן שדוד הגיע למעמד של מלכות על כלל ישראל רשאי לקחת ולכן מקדים הפסוק את המילה "פלגשים".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.