|
אברהם אבינו (1948-2123)
|
דוד המלך (2854-2924)
|
א
|
גבורה - מלחמה להצלת לוט (בראשית טו)
|
גבורה - מלחמות ה' (שמואל א כה, כח)
|
ב
|
ענוה - אנוכי עפר ועפר (בראשית יח, כז)
|
ענוה - אנוכי תולעת ולא איש (תהילים כב, ז)
|
ג
|
ה' ניסה את אברהם (בראשית כב, א)
|
דוד ביקש מה' שינסהו ונכשל[1]
|
ד
|
רעב היה בימיו[2]
|
רעב היה בימיו (שם, שם)
|
ה
|
מתפלל על חוטאים - סדום (בראשית יח, כג-לג) ומתפלל על בנו ישמעאל[3]
|
מתפלל על חוטאים - "אלמדה פושעים דרכך" (תהילים נא, טו) ומתפלל על בנו החולה
|
ו
|
קביעת מקום לתפילתו[4]
|
קביעת מקום לתפילתו[5]
|
ז
|
אמר פרק פט בתהלים - מצאתי דוד[6]
|
אמר את רוב מזמורי תהלים
|
ח
|
ביקש שאם יולד לו בן רשע עדיף שיהיה ערירי[7]
|
ביקש שאם יולד לו בן רשע עדיף שיהיה ערירי (שם, שם)
|
ט
|
ליצני הדור אמרו שמאבימלך התעברה שרה ונולד יצחק[8]
|
ליצני הדור אמרו שמנבל התעברה אביגיל ונולד כלאב[9]
|
י
|
לא חינך את בנו, ישמעאל, ויצא לתרבות רעה [10]
|
לא חינך את בנו, אבשלום, ויצא לתרבות רעה (שם, שם)
|
יא
|
קרא לעצמו גר: "גר ותושב אנוכי"
|
קרא לעצמו גר: "כי גר אנוכי עמך" [11]
|
יב
|
מטבע של אברהם - זקן וזקנה מצד אחד ובחור ובתולה צד שני. (בבלי ב"ק צז ע"ב)
|
מטבע של ירושלים - דוד ושלמה מצד אחד וירושלים מצד השני (שם, שם)
|
יג
|
"בְּכסֶף מָלֵא יִתְּנֶ֥נָּה לִי בְּתוֹכְכֶם לַאֲחֻזַּת־קָֽבֶר" (בראשית כג, ט)[12]
|
"...בְּכֶסֶף מָלֵא תְּנֵהוּ לי וְתֵעָצַ֥ר הַמַּגֵּפָה מֵעַל הָעָם" (דברי הימים א כא, כב)
|
יד
|
"וַאֲבָרְכָה מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר..." (בראשית יב, ג) ה' מברך את מברכי אברהם
|
"...וַאֲבָרְכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד" (תהילים קמה, א) דוד מברך את ה' תמיד
|
טו
|
לא שלט בהם יצר הרע: אברהם,
|
יצחק, יעקב וי"א אף דוד (ב"ב יז ע"ב)[13]
|
טז
|
זקן בא בימים נאמר על אברהם,
|
יהושע ודוד[14]
|
יז
|
אברהם רגל למרכבה[15]
|
דוד רגל למרכבה (שם, שם)
|
יח
|
אברהם, יעקב ויוסף נתנו 70 שנה
|
לדוד (זוהר חלק א, עמ' קסח)
|
יט
|
פטירה בשיבה טובה. וכן לא שלטה בו רימה[16]
|
פטירה בשיבה טובה. וכן לא שלטה בו רימה (שם, שם)
|
[1] בבלי סנהדרין קז ע"א. בהמשך הגמרא שם דוד נכשל כדי שלא יאמרו שהעבד (דוד) ניצח את אדונו.
[2] מדרש רות רבה (וילנא) פרשה א סימן ד.
[3] "לו ישמעאל יחיה, ביקש עליו להחזירו בתשובה ולהחיותו לעולם הבא", מדרש הגדול, הובא בתורה שלימה בראשית יז, יח.
[4] בבלי ברכות ו ע"ב, הגמרא ממשיכה את מעלותיו של הקובע מקום לתפילתו שה' יהיה בעזרו ועוד דברים עיין שם.
[5] "א"ר תנחום בר חנינא צריך אדם לייחד לו מקום בבית הכנסת להתפלל ומה טעם (שמואל ב טו, לב) ויהי דוד בא עד הראש אשר השתחווה שם לאלהים אין כתיב כאן אלא אשר ישתחווה שם לא-להים", תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת ברכות פרק ד הלכה ד.
[6] "מצאתי דוד עבדי היכן מצאתיו בסדום." בראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך פרשה מא. ג מציאות מצא ה' את אברהם את דוד ואת ישראל.
[7] "רבי יודן ורבי אייבו בשם רבי יוחנן ב' בני אדם אמרו דבר אחד, אברהם ודוד, אברהם כתיב ביה ה' אלהים מה תתן לי, אמר לפניו רבש"ע אם עתיד אני להעמיד בנים ולהכעיסך מוטב לי ואני הולך ערירי, דוד אמר (תהילים קלט) חקרני אל ודע לבבי, דע הפורשים ממני וראה אם דרך עצב בי ונחני בדרך עולם, אמר לפניו רבש"ע אם עתיד אני להעמיד בנים להעציבך מוטב לי ונחני בדרך עולם", בראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך, פרשה מד סימן ט.
[8] "לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה, שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה הימנו, מה עשה הקדוש ברוך הוא, צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם, והעידו הכל אברהם הוליד את יצחק, וזהו שכתב כאן יצחק בן אברהם היה, שהרי עדות יש שאברהם הוליד את יצחק", רש"י בראשית כה, יט.
[9] "והיו ליצני הדור מליצים ואומרים מן נבל היא מעוברת, מה עשה הקדוש ברוך הוא צוה המלאך הממונה על יצירת הולד ועל צורתו ואמר לו לך וצר אותו בדמות דוד אביו כדי שיעידו הכל שדוד הוא אביו...מנין שכן כתיב (שמואל ב ג): "ומשנהו כלאב לאביגיל אשת נבל הכרמלי" מה תלמוד לומר כלאב שהיה כולו אב שכל הרואהו אומר דוד אביו של זה", מדרש תנחומא (ורשא) פרשת תולדות סימן ו.
[10] "ומה ת"ל חושך שבטו שונא בנו ללמדך שכל המונע בנו מן המרדות סוף בא לתרבות רעה ושונאהו, שכן מצינו בישמעאל שהיו לו געגועים על אברהם אביו ולא רידהו ויצא לתרבות רעה ושנאהו והוציאו מביתו ריקם", שמות רבה (וילנא) פרשת שמות פרשה א סימן א.
[11] מס' גרים ד, ד.
[12] המסורה מציין ג"פ כסף מלא. פעם אצל אברהם ופעמיים אצל דוד. בשני המקרים המוכר רוצה לתת בחינם אך הקונה מפציר לקחת כסף.
[13] אברהם עשה את יצר הרע ליצר הטוב, לעומתו דוד הרג את יצרו כי לא יכול לעמוד בו. ירושלמי ברכות (וילנא) פ"ט, הלכה ה.
[14] "א"ל הקדוש ברוך הוא חייך שאתה ראוי לזקנה, לכך נאמר ואברהם זקן, ואף דוד נטל העטרה הזו, שנאמר והמלך דוד זקן (מלכים א, א א). למה שעשה כמדת אברהם, שנאמר ויהי דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו", מדרש תנחומא (בובר) פרשת חיי שרה סימן ד.
[15] האבות רגלי מרכבה (מדרש בראשית רבה מז, ו): "מה שמלך דוד מתחלה ז' שנים בחברון (שמואל ב ב, יא), להיות כי הוא רגל רביעי במרכבה, על כן מלך בחברון להתחבר שם עם האבות שהם שלשה רגלי המרכבה", עיין שם זוהר עמוד רס"ג שורה כ"ז (צט א) וזוהר שמות עמוד נ"ד (ח"ב לא א): ילקוט חדש דוד וכל מלכי יהודא ומלכי ישראל נג.
[16] בראשית רבה חיי שרה פרשה סב. בראשית רבה (וילנא) לך לך פרשה מד, כ.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.