סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
|
איוב (1997 או 2338 או 2448) |
דוד המלך (2854-2924) |
||
א |
נולד מהול שנאמר: "איש תם וישר"[1] |
נולד מהול שנאמר: "מכתם לדוד"[2] |
||
ב |
דינה נישאת לשכם, שמעון, איוב[3] |
נבל, דוד, טורנוסרופוס, ר"ע (שם שם) |
||
ג |
שופט - "אב אנכי לאביונים ורב לא ידעתי אחקרהו" (איוב כט, טז)[4] |
שופט - "ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו" (שמו"ב ח, טו- טז) |
||
ד |
לא קרא לעצמו עבד וה' קראו עבד[5] |
קרא לעצמו עבד וה' קראו עבד (שם) |
||
ה |
ענוה - "אף כי אנוש רמה ובן אדם תולעה" (איוב כה, ו)[6] |
ענוה - "ואנכי תולעת ולא איש" (תהילים כב, ז) |
||
ו |
עבד את ה' מיראה[7] |
עבד את ה' מאהבה (שם, שם) |
||
ז |
מוותר על מקללו (ראה הערה 8) |
מוותר לשמעי שקללו[8] (שמו"ב טז, ה) |
||
ח |
ד' צדיקים לקו איוב לוקה ובועט[9] |
דוד לוקה ומבקש עוד (שם, שם) |
||
ט |
הודיה על הטוב ועל הרע (איוב א, כא) |
הודיה על הטוב ועל הרע (תהילים קטז, יג) |
||
י |
ביקש מה' שיכתוב מדוע נפרע ממנו[10] |
ביקש מה' שלא יכתוב מדוע נפרע ממנו אך ה' כתב (שם, שם) |
||
יא |
עשה סייג לדבריו שנאמר: "סר מרע"[11] |
תיקן סייג - ייחוד פנויה (ילקו"ש ראה) |
||
יב |
קרע בגדיו על בניו שמתו (איוב א, כ) |
קרע בגדיו על בניו שמתו (שמו"ב יג,לא) |
||
יג |
צרעת לאיוב=תרעץ אויב[12] |
צרעת לדוד (בבלי סנהדרין קז ע"ב) |
||
יד |
ביקש איוב להפוך קערה על פיה[13] |
ביקש דוד לעבוד עבודה זרה[14] |
||
טו |
"...תמו דברי איוב" (איוב ל, מ)- היו שלמים |
"כלו תפילות דוד בן ישי" (תהילים עב) אך לא נגמרו, כי דוד הוסיף תפילות |
||
טז |
ייסורים - "ה' נתן ה' לקח יהי שם השם מבורך" (איוב א, כא) |
ייסורים - "צרה ויגון אמצא ובשם ה' אקרא" (תהילים קטז, ג-ד) |
||
יז |
איוב לא פירש הפסוק: "לכל תכלה |
ראיתי קץ רחבה מצוותך" וכן דוד[15] |
||
יח |
"שְׂרִידָיו בַּמָּוֶת יִקָּבֵרוּ..."(איוב כז, טו)[16] |
"כִּי אֵין בַּמָּוֶת זִכְרֶךָ..." (תהילים ו, ו) |
||
יט |
"...צָרִי יִלְטוֹשׁ עֵינָיו לִי" (איוב טז, ט) |
"אִם לֹא יָשׁוּב חַרְבּוֹ יִלְטוֹשׁ..." (תהילים ז, יג) |
|
|
כ |
"וַתֹּאמֶר זַךְ לִקְחִי וּבַר הָיִיתִי..." (איוב יא, ד) |
"נְקי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי..." (תהילים כד, ד) |
|
|
כא |
"...בַּשָּׁלוֹם שׁוֹדֵד יְבוֹאֶנּוּ" (איוב טו, כא) |
"...י-הֹוָה יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם" (תהילים כט, יא) |
|
|
כב |
"...וּכְרֹאשׁ שִׁבֹּלֶת יִמָּלוּ" (איוב כד, כד) |
"כִּי כֶחָצִיר מְהֵרָה יִמָּלוּ..." ( תהילים לז, ב) |
|
|
כג |
"...וְקַשְׁתִּי בְּיָדִי תַחֲלִיף" (איוב כט, כ) |
"כִּי לֹא בְקַשְׁתִּי אֶבְטָח ..." (תהילים מד, ז) |
|
|
כד |
"וְיַגֶּד לְךָ תַּעֲלֻמוֹת חָכְמָה..." (איוב יא, ו) |
"...כִּי הוּא יֹדֵעַ תַּעֲלֻמוֹת לֵב" (תהילים מד, כב) |
|
|
כה |
"מִי שָׁת בַּטֻּחוֹת חָכְמָה..." (איוב לח, לו) |
"הֵן אֱמֶת חָפַצְתָּ בַטֻּחוֹת..." (תהילים נא, ח) |
|
|
כו |
"אִם אֶשְׂמַח בְּפִיד מְשַׂנְאִי..." (איוב לא, כט) |
"כִּי לֹא אוֹיֵב יְחָרְפֵנִי וְאֶשָּׂא לֹא מְשַׂנְאִי עָלַי הִגְדִּיל..." (תה' נה, יג) |
|
|
כז |
"...וְיַחַד תְּלָמֶיהָ יִבְכָּיוּן" (איוב לא, לח) |
" תְּלָמֶיהָ רַוֵּה נַחֵת גְּדוּדֶהָ..." (תהילים סה, יא) |
|
|
כח |
"...בִּשְׂעָרָה יְשׁוּפֵנִי וְהִרְבָּה פְצָעַי חִנָּם" (איוב ט, יז) |
"וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָוֹן וְלֹא יַשְׁחִית וְהִרְבָּה לְהָשִׁיב אַפּוֹ..." (תהילים עח, לח) |
|
|
כט |
"...וְאַלְמְנֹתָיו לֹא תִבְכֶּינָה"(איוב כז, טו) |
"...וְאַלְמְנֹתָיו לֹא תִבְכֶּינָה" (תהילים עח, סד) |
|
|
ל |
"תְּחַדֵּשׁ עֵדֶיךָ נֶגְדִּי וְתֶרֶב כַּעַשְׂךָ עִמָּדִי..." (איוב י, יז) ומנחת שי על איוב מביא כך |
"...וְהָפֵר כַּעַסְךָ עִמָּנוּ" (תהילים פה, ה) |
|
|
לא |
"הַיְסֻפַּר לוֹ כִּי אֲדַבֵּר..." ( איוב לז, כ) |
"הַיְסֻפַּר בַּקֶּבֶר חַסְדֶּךָ ..." (תהילים פח, יב) |
|
|
לב |
"...וְאַחֲרִיתְךָ יִשְׂגֶּה מְאֹד" איוב ח, ז) "...יִשְׂגֶּא אָחוּ בְלִי מָיִם" (איוב ח, יא) |
"... כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה" (תהילים צב, יג) |
|
|
לג |
"...וְהוֹפִיעַ אוֹר עֲנָנוֹ" (איוב לז, טו) "...הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן..." (דברים לג, ב) |
"...מִכְלַל יֹפִי אֱ-לֹהִים הוֹפִיעַ" (תהילים נ, ב) "...אֵ-ל נְקָמוֹת הוֹפִיעַ" (תהילים צד, א) בכולם ה' |
|
|
לד |
"...וּדְבַר גְּבוּרוֹת וְחִין עֶרְכּוֹ" (איוב מא, ד) |
"מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יְ-הֹוָה..." (תהילים קו,ב) |
|
|
לה |
"...אֶל אֱ-לוֹהַּ דָּלְפָה עֵינִי" (איוב טז, כ) |
"דָּלְפָה נַפְשִׁי מִתּוּגָה קַיְּמֵנִי..." (תהילים קיט, כח) |
|
|
לו |
"וּתְהִי עוֹד נֶחָמָתִי וַאֲסַלְּדָה בְחִילָה..." (איוב ו, י) |
"זֹאת נֶחָמָתִי בְעָנְיִי כִּי..." (תהילים קיט, נ) |
|
|
לז |
"עִמּוֹ עֹז וְתוּשִׁיָּה לוֹ שֹׁגֵג..." ( איוב יב, טז) |
"טֶרֶם אֶעֱנֶה אֲנִי שֹׁגֵג..." (תהילים קיט, סז) |
|
|
לח |
"יִשְׁלָיוּ אֹהָלִים לְשֹׁדְדִים וּבַטֻּחוֹת לְמַרְגִּיזֵי אֵ-ל..." (איוב יב, ו) |
"שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ..." (תהילים קכב, ו) |
|
|
לט |
"אָמְנָם יָדַעְתִּי כִי כֵן וּמַה..." (איוב ט, ב) |
"הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא..." (תהילים קכח, ד) |
|
|
מ |
"אָרְחִי גָדַר וְלֹא אֶעֱבוֹר..." (איוב יט, ח) |
"אָרְחִי וְרִבְעִי זֵרִיתָ ..." (תהילים קלט, ג) |
|
|
מא |
"אֲשֶׁר בִּשְׂעָרָה יְשׁוּפֵנִי ..." (איוב ט, יז) |
"וָאֹמַר אַךְ חֹשֶׁךְ יְשׁוּפֵנִי..." (תהילים קלט, יא) |
|
|
מב |
"...וּבֵית מוֹעֵד לְכָל חָי" (איוב ל, כג) |
"...אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן" (תהילים קמה, טז) |
|
|
מג |
"...לֹא חָמָס בְּכַפָּי וּתְפִלָּתִי זַכָּה" (איוב טז, יז) אבל יש הבדל בין תפילת איוב דוד |
"...בַצּוֹם נַפְשִׁי וּתְפִלָּתִי עַל חֵיקִי תָשׁוּב" (תהילים לה, יג) "...כִּי עוֹד וּתְפִלָּתִי בְּרָעוֹתֵיהֶם"( תהילים קמא, ה) |
|
|
מד |
"...וּלְשׁוֹנִי אִם יֶהְגֶּה רְמִיָּה" (איוב כז, ד) |
"יָבֵשׁ כַּחֶרֶשׂ כֹּחִי וּלְשׁוֹנִי מֻדְבָּק..." (תהילים כב, טז) "וּלְשׁוֹנִי תֶּהְגֶּה צִדְקֶךָ כָּל הַיּוֹם..." (תהילים לה, כח) |
|
|
מה |
"לְגֶבֶר אֲשֶׁר דַּרְכּוֹ נִסְתָּרָה..." (איוב ג, כג) |
"...נֶגְדְּךָ כָל תַּאֲוָתִי וְאַנְחָתִי מִמְּךָ לֹא נִסְתָּרָה" (תהילים לח, י) |
|
|
מו |
"...וְאַל יְהִי מָקוֹם לְזַעֲקָתִי" (איוב טז, יח) |
"...וְאַל יְהִי חוֹנֵן לִיתוֹמָיו" (תהילים קט, יב ) |
|
|
מז |
"לְשֵׁמַע אֹזֶן שְׁמַעְתִּיךָ..." (איוב מב, ה) |
"לְשֵׁמַע אֹזֶן יִשָּׁמְעוּ לִי..." (תהילים יח, מה) |
|
|
מה |
"...וְיֹדְעַי אַךְ זָרוּ מִמֶּנִּי" (איוב יט, יג) |
"לֹא זָרוּ מִתַּאֲוָתָם עוֹד..." (תהילים עח, ל) |
|
|
מו |
"...וְעֹלָתָה קָפְצָה פִּיהָ" (איוב ה, טז) |
"... וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ" (תהילים קז, מב) |
|
|
מז |
"...וְשֹׁרֶשׁ רְתָמִים לַחְמָם" (איוב ל, ד) |
"...עִם גַּחֲלֵי רְתָמִים" (תהילים קכ, ד) |
|
|
מח |
"הִבִּיטוּ אָרְחוֹת תֵּמָא..." (איוב ו, יט) |
"הִבִּיטוּ אֵלָיו וְנָהָרוּ..." (תהילים לד, ו) |
|
|
מט |
"עַל כֵּן סְבִיבוֹתֶיךָ פַחִים..." (איוב כב, י) |
"...מִי כָמוֹךָ חֲסִין יָהּ וֶאֱמוּנָתְךָ סְבִיבוֹתֶיךָ" (תהילים פט, ט) |
|
|
[1] אבות דרבי נתן (שכטר) נוסחא א פרק ב, ה.
[2] בבלי סוטה י ע"ב: מכתם לדוד, שמכתו תמה.
[3] ילקוט ראובני על התורה, פרשת וישלח אות קכח: חסד לאברהם עין משפט נהר כ"ה: דינה בת יעקב נישאת לשבעה אלופים: שכם בן חמור, שמעון בן יעקב, איוב, נבל, דוד, טורנוסרופוס ור' עקיבא.
[4] רבנו בחיי על דברים טז, טז. וממשיך בפסוק הבא: "ואשברה מתלעות עול ומשיניו אשליך טרף", כלומר אפילו גזל הנאכל היה מוציא מפיו שמחייבו לשלם.
[5] מדרש תנאים דברים ג.
[6] ספר העיקרים ג, יח. חובות הלבבות שער הכניעה ה.
[7] בבלי סוטה כז ע"ב: לדעת ריב"ז ולדעת רבי יהושע בן הורקנוס עבד איוב מאהבה.
[8] תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת סוטה פרק ה, הלכה ו. וכן ספר חסידים (מרגליות) ס' תרנ.
[9] מדרש שוחר טוב כו: "איוב לוקה ומבעט, אברהם לוקה וצוחק, חזקיה לוקה ומבקש אוהבו (מתפלל) ודוד לוקה ומבקש עוד.
[10] ספרי זוטא כז, יד: "איוב אמר לפני המקום: רבוני כתוב מפני מה פרעת ממני, א"ל המקום: אני כותבה שלא היתה אלא על חנם שנ' "ותסיתני בו לבלעו חנם" (איוב ב, ג). דוד אמר לפני המקום: רבוני אל תכתוב מפני מה פרעת ממני, א"ל המקום: לא שווה לך שלא יהו הבריות אומרין הרבה עבירות היו ביד דוד אלא שלא כתבן המקום, אלא אני כותבה שלא היתה אלא אחת שנ': "אשר עשה דוד הישר בעיני ה' רק בדבר אוריה החתי".
[11] "מנין שעשה איוב סייג לדבריו שנאמר: איש תם וישר וירא א-להים וסר מרע (איוב א, א) וכן היה איוב אומר הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו. וכן הוא אומר ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה" (שם לא, א) מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב, פרק ב.
[12] האר"י שער הפסוקים בשלח. יוסף תהילות על תהילים קו, ז.
[13] בבלי בבא בתרא טז ע"א.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
מחבר הסידרה: הרב דוד הורן | מתוך הספר: מזמור שיר לדוד
מתוך סדרת השיעורים:
השוואות בין דוד המלך לגדולי התנ"ך
מחבר הסידרה: הרב דוד הורן | מתוך הספר: מזמור שיר לדוד
מתוך סדרת השיעורים:
השוואות בין דוד המלך לגדולי התנ"ך
מחבר הסידרה: הרב דוד הורן | מתוך הספר: מזמור שיר לדוד
מתוך סדרת השיעורים:
השוואות בין דוד המלך לגדולי התנ"ך
מחבר הסידרה: הרב דוד הורן | מתוך הספר: מזמור שיר לדוד
מתוך סדרת השיעורים:
השוואות בין דוד המלך לגדולי התנ"ך