|
יצחק אבינו (2048-2123)
|
דוד המלך (2854-2924)
|
א
|
שמחה וצחוק בעולם כשנולד יצחק[1]
|
שמח ושימח אחרים. בדחן המלך[2]
|
ב
|
ליצני הדור אמרו שנולד מאבימלך[3]
|
ליצני הדור אמרו על בנו כלאב שנתעברה מנבל. וכן חשדו באם דוד[4].
|
ג
|
"וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל..." (בראשית כו, יג)
|
"וַיֵּלֶךְ דָּוִד הָלוֹךְ וְגָדוֹל וַי-הֹוָה אֱ-לֹהֵי צְ-בָאוֹת..." (שמואל ב ה, י)[5]. הפס' גם (בדברי הימים א יא, ט)
|
ד
|
מקום המזבח - מקום עקידת יצחק[6]
|
מקום המזבח - קנה דוד מארונה(שמו"ב, כד, כד)
|
ה
|
יצחק ביקש שה' ינסהו[7]
|
דוד ביקש שה' ינסהו (סנהדרין קז ע"א)
|
ו
|
אח שרוצה להורגו (בראשית כא, ט)[8]
|
אחים שרצו שימות ברעיית הצאן[9]
|
ז
|
רעב בארץ, ולא עזב את הארץ[10]
|
רעב בארץ ולא עזב את הארץ (שם)
|
ח
|
לא קרא לעצמו עבד והקב"ה קראו[11]
|
קרא לעצמו עבד והקב"ה קראו עבד
|
ט
|
יצחק תיקן תפילת מנחה – חביבותה של מנחה- כי היא באמצע היום
|
"תכון תפלתי קטורת לפניך משאת כפי מנחת..." (תהילים קמא, ב)
|
י
|
עצרת כנגד יצחק [12]
|
דוד נולד ונפטר בעצרת[13]
|
יא
|
יצחק- ארז[14], גבורה. פחד יצחק
|
דוד-גבורה וענוה:"ואנכי תולעת ולא איש..."(תהילים כב, ז)
|
יב
|
יצחק עמוד הענן [15]
|
דוד עמוד האש (שם, שם)
|
יג
|
האבות רגלי המרכבה (ב"ר מז, ו)
|
דוד רגל רביעית למרכבה [16]
|
יד
|
הברית שכרת יצחק עם אבימלך
|
מנעה מדוד לבא לארץ פלישתים[17]
|
טו
|
לא שלט באבות יצר הרע (בבלי ב"ב יז ע"א)
|
וכן לא שלט יצר הרע בדוד (שם, שם)
|
טז
|
אין צדיק מת עד ששואל מיתה בפיו[18], "בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת" (בראשית כז, ד)
|
וכן דוד מבקש:"... תְּהִי נָא יָדְךָ בִּי וּבְבֵית אָבִי" (שמואל ב כד, יז)
|
יז
|
אין יצחק מציל את עשו[19]
|
אבל דוד מציל את אבשלום[20]
|
יח
|
"...וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ"(בראשית כד, סז)[21]
|
"...לָהֶם בְּרִיתוֹ וַיִּנָּחֵם כְּרֹב חֲסָדָו"(תהילים קו, מה)
|
[1] נפקדו כל העקרות יחד עם פקידת שרה. ילקוט שמעוני פרשת וירא רמז צב, ד"ה בראש השנה נפקדה.
[2] בזמן הבאת ס"ת למקומו. (שמואל ב ו, ה, וכן בפסוק יד. זוהר משפטים קו.
[3] תנחומא תולדות ו.
[4] תנחומא שם, שם. וכן רבינו בחיי בראשית כה, יט.
[5] ההבדל בין הולך וגדל להולך וגדול הוא שעם כל העלייה הגדולה נשאר דוד בעל ענוה (חומת אנך שמו"ב ה, י). וברש"י דברי הימים ב יז, יב
[6] רמב"ם הל' בית הבחירה פרק א הלכה א-ד.
[7] בבלי סנהדרין פט ע"ב: "רבי לוי אמר: אחר דבריו של ישמעאל ליצחק. אמר לו ישמעאל ליצחק: אני גדול ממך במצוות, שאתה מלת בן שמנת ימים ואני בן שלש עשרה שנה. אמר לו: ובאבר אחד אתה מגרה בי? אם אומר לי הקדוש ברוך הוא, זבח עצמך לפני - אני זובח."
[8] תוספתא סוטה (ליברמן) פרק ו הלכה ו. "רבי ישמעאל אומר אין לשון צחוק אלא שפיכות דמים".
[9] כי אחיו ראו אותו אדמוני – כשופך דמים וכן חששו שהוא ממזר ולכן הניחוהו כרועה צאן שימות מחיות רעות. ילקוט המכירי תה' קיח, כח.
[10] מדרש רות רבה (וילנא) א, ד: "ויהי רעב בארץ, עשרה רעבון באו לעולם...אחד בימי יצחק...ואחד בימי דוד".
[11] מדרש שוחר טוב יח.
[12] טור או"ח הלכות ר"ח סימן תיז: "שבועות כנגד יצחק, שתקיעת שופר של מ"ת היה בשופר מאילו של יצחק".
[13]ירושלמי (וילנא) ביצה פרק ב, הלכה ד: "א"ר יוסי בי ר' בון דוד מת בעצרת". בבבלי ר"ה יא ע"ב: הקב"ה ממלא שנותיהם של הצדיקים, ולכן גם נולד בעצרת. וכן מובא בבני יששכר מאמרי חודש סיון מאמר ח, מגילת רות.
[14] דגל מחנה אפרים, ויקרא פרשת מצורע: "נמצא היה לו שתי בחינות בחינת גבורה וגדלות ובחינת שפלות וזהו בכל צדיק שתי בחינות אלו שנראה לבני העולם שמתנהג בבחינת גבורה וגדלות וזהו עץ ארז הוא מספר יצחק שהוא בחינת גבורה ובאמת הוא אזוב היינו שפל ושני תולעת היינו כבחינת דוד מעדן עצמו כתולעת".
[15] זוהר בשלח דף מו
[16] זוהר ח"א קנד ב.
[17] פרקי דרבי אליעזר (היגר) חורב פרק לה.
[18] מדרש תהלים (בובר) מזמור קטז: "ויצחק אמר בטרם אמות (בראשית כז, ד).
[19] בבלי סנהדרין קד ע"א, השווה מדרש תהילים (בובר) מזמור מו: "ולא יעקב מציל לעשו, וכתיב אח לא פדה יפדה איש (תהילים מט, ח)".
[20] בבלי סוטה י ע"ב: "בני אבשלום בני בני אבשלום מי יתן מותי אני תחתיך" ובהמשך העלה אותו מהגהנום.
[21] המסורה מציין פעמיים בתנ"ך את המילה וינחם. יצחק מתנחם באשתו על מות אימו. ודוד אומר שה' מתנחם בגלל חסדיו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.