סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
סידרת מאמרים זו עוסקת בבחינת הקשר בין נביאי ישראל ומלכות ישראל לאורך התקופות השונות שבתנ"ך. עיקר מטרתה של הסידרה היא לבאר את האופי העיקרי של כוח הנבואה, כאשר ההתייחסות היא ל"כוח הנבואה" של ישראל כיחידה אחת הכוללת בתוכה את כל הנביאים הפרטיים. כמו כן, כאשר נעסוק בדורות השונים תהיה נקודת המבט על מצב כוח הנבואה של הדור בכללו, על ידי בחינת המאורעות שבהם השתתפו הנביאים השונים באותו הדור. ככלל, נראה לאורך הסידרה שכוח הנבואה מופיע בשלמות רבה יותר ככל שהוא נמצא במגע הדוק יותר עם הכוח המלכותי של ישראל. כאשר עם ישראל נמצא בבריאות מלאה, אז נמצא את כוח הנבואה קשור בקשר הדוק עם מלכות ישראל של אותה התקופה. "סדר היום" של מלכות ישראל, ובאופן כללי יותר – המצב הלאומי והפוליטי של העם יהיה חלק עיקרי מהתייחסותם של הנביאים.
אנו יודעים שנבואתו של נביא מגיעה אליו רק לאחר התרוממות לגבהים רוחניים המתבצע בתוך עולמו הפרטי של הנביא. עניין זה הוגדר בבירור על ידי הרמב"ם בהקדמתו למשנה. בסידרה זו נבוא לדון בעניין נוסף אשר הוא תנאי בסיסי יותר להופעת נבואה: הנבואה תבוא תמיד רק מתוך מצב כללי של חיים לאומיים שלמים, כאשר עם ישראל יושב בארצו, ומנהל חיים של עם מפותח ושלם. מיוחד הוא עם ישראל, שבמצבו השלם, נולדים מתוכו לא רק כוחות של מעשה ומפעל, אלא גם כוחות רוחניים עליונים של חכמה, תורה, וקדושה. שיאם של הכוחות הללו מגיע בתופעת הנבואה. הנבואה היא פרי כוחו של עם ישראל, קודם שהיא פרי כוחו של הנביא, קדוש העליון. ניתן היה לטעות בכך, בעיקר מחמת האופי של ספרי הנביאים האחרונים, ולומר שהנבואה תלויה אך ורק בעמל הפרטי של הנביא ובסדר התעלותו. אך לא כן הוא, הנבואה באה רק מכוח כלל ישראל, והיא קשורה בקשר הדוק למצבו הלאומי. יש לכך השלכה ממשית מאד: ככל שמצבו הלאומי של עם ישראל יהיה שלם יותר, וככל שהנביאים יפעלו בתור חלק בלתי נפרד מן האורגן הלאומי, כן יגדל היקפו של כוח הנבואה, תגדל השפעתו, והוא יתעלה ויתרומם יותר. נקודה זו אנו באים לברר ולהראות.
קשר הנביא ללאומיות מתבטא בפועל בשני מרכיבים מהותיים: הראשון הוא הקשר בין כוח הנבואה לעם ישראל כולו. דרך סקירת התקופות נתבונן כיצד התקיימותה של תופעת הנבואה תלויה בהיותה נובעת מתוך חיי עם ישראל, וכיצד נשלל קיומה כאשר היא איננה כזאת. המדובר פה הוא על חיי ישראל הריאליים – בהיותו של הנביא קשור לדור המסוים אשר בו הוא חי, ובפעולתו עליו ואיתו, ואין די בקשר כללי ומופשט של התאמת הנביא לעקרונות הכלליים של חיי ישראל וכדו'. השני הוא הקשר הספציפי יותר בין הנבואה ובין מלך ישראל. מלך ישראל הוא בא הכוח ונקודת הריכוז הממשית של כללות עם ישראל. לכן העיקרון של קשר הנבואה לעם ישראל חייב להתבטא בקשר בין הנביאים ובין המלך המולך באותו הדור. ככל שכוח הנבואה קשור בדור מסוים אל המלכות, ויתרה מכך - נובע מכוח הכלליות שבה, כך תהיה שלמה יותר דרגת הנבואה של אותו הדור.
הערה כללית וחשובה: אנו נעסוק בסידרה זה בנבואה כפי שהיא מופיעה בתנ"ך. ככלל, אין התנ"ך מתייחס לנבואות שנאמרו לאנשים פרטיים. אין זה משום שלא היו נבואות כאלו[1], אלא משום שלא בהם בא לידי ביטוי הלוז של הנבואה. התנ"ך עוסק רק בנבואה הכללית (וכידוע, על פי הגמ' במגילה יד., גם לא כל הנבואות הכלליות נכתבו, אלא רק אלו שנצרכו לדורות), והנבואה הפרטית היא אך המשך והתרחבות של הנבואה הכללית. לכן נשתמש פעמים רבות בביטוי נבואה בסתם, כשהכוונה היא לנבואה הכללית, כפי שהיא מוצגת בתנ"ך.
כשנבוא לבדוק עד כמה נביא מסוים או נבואה מסוימת קשורים לעם ישראל ולמלכות ישראל נמצא 4 דרגות:
כאשר נעסוק בסיפור על נביא מסוים בתנ"ך, יכולות רמות אלו להוות מדד לרמת הקשר בין אותו הנביא ובין כלל ישראל ומלכותו.
[1] לגבי עצם הימצאות נבואה לפרט, הרמב"ם בהקדמה למשנה נוקט כדבר פשוט שהייתה תופעה נרחבת כזאת, אך הנצי"ב בהעמק דבר (דברים יח' יד') אומר שבתור עיקרון אין נבואה ליחידים. נבואה היא רק לכלל ישראל, ורק במקרים נדירים שאותם ה' בוחר הוא נותן נבואה גם לצורך אדם פרטי. כמו כן אומר גם המלבי"ם (שמואל ט' ט') על הנביאים: "ולא שלחהו במלאכות ה' רק לצורך עניני הכלל והגוי כולו ולא חל רוה"ק עליו להראותו דברים פרטיים הנוגעים אל היחידים".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
מאמר שביעי בסדרה | 8. סוף תקופת אחאב: תחילת תופעת נביאי השקר בסוף תקופתו של אחאב מצבה של הנבואה מוסיף...
מתוך סדרת השיעורים:
המלכות והנבואה בישראל
מאמר חמישי בסדרה | 6. תקופת בעשא – עמרי: ניצנים ראשונים של התנתקות המלוכה מהנבואה אצל בעשא, המלך השלישי של...
מתוך סדרת השיעורים:
המלכות והנבואה בישראל
מאמר שמיני בסדרה | 9. תקופת אחזיהו - התעלמות המלכות מן הנבואה אחאב מת ובנו אחזיה מולך תחתיו. כשאחזיה חולה...
מתוך סדרת השיעורים:
המלכות והנבואה בישראל
מאמר ארבעה עשר בסדרה | 11. תחילת תקופת הנביאים האחרונים, בירורו של הושע: בפרק א' פסוק ב' בספר הושע: "תחילת...
מתוך סדרת השיעורים:
המלכות והנבואה בישראל