בפרק ז פסוק ב אומרת התורה: "ויקריבו נשיאי ישראל, ראשי בית אבֹתם, הם נשיאי המטות, הם העֹמדים על הפְּקֻדים". נשאלת השאלה: מדוע האריכה התורה וכתבה ארבעה תיאורים שונים לנשיאים?
כתב רש"י: "הם נשיאי המטות - שהיו שוטרים עליהם במצרים, והיו מוכים עליהם, שנאמר: 'ויכו שוטרי בני ישראל' וגו' (שמות ה, יד)".
דברי רש"י אינם מובנים: מה הקשר בין התיאור "נשיאי המטות" לבין זה שהיו שוטרים במצרים?
הסביר ביאורי מהרא"י (לבעל שו"ת "תרומת הדשן"): "פירוש: כיון דכתיב כבר: 'נשיאי ישראל', מה צריך למכתב: 'הם נשיאי המטות'? אלא רצונו לומר: 'נשיאי המטות' - אלא שנעשו על ידי המטות והמקלות של נוגשי פרעה שהכו בהם". וכן הסבירו מפרשים נוספים. נמצאנו למדים מהסבר מפרשי רש"י שהנשיאים מסרו נפשם על עם ישראל במצרים, ובזכות מסירות נפש זו עלו לגדולה.
הסבר זה בדברי רש"י מצטרף למה שכתב רש"י בפסוק א': "כלות משה - בצלאל ואהליאב וכל חכם לב עשו את המשכן, ותלאו הכתוב במשה, לפי שמסר נפשו עליו לראות תבנית כל דבר ודבר, כמו שהראהו בהר להורות לעושי המלאכה ולא טעה בתבנית אחת.
וכן מצינו בדוד, לפי שמסר נפשו על בנין בית המקדש, שנאמר: 'זכור ד' לדוד את כל עֻנותו, אשר נשבע לד'' וגו' (תהלים קלב), לפיכך נקרא על שמו, שנאמר: 'ראה ביתך דוד' (מלכים א יב, טז)".
כמו כן מתקשרים דברים אלו לדברי המדרש רבה בפרשתנו (במדבר רבה יג, ד), שהסביר במה זכה נחשון עמינדב להיות הנשיא שהקריב ראשון: "אמר רבי יהודה ברבי אלעאי: כשעמדו ישראל על הים היו השבטים מדיינים אלה עם אלה, זה אומר: 'אני יורד תחילה', וזה אומר: 'אני יורד תחילה', קפץ נחשון לתוך גלי הים וירד, ועליו אמר דוד: 'הושיעני אלקים, כי באו מים עד נפש' (תהלים סט, ב). אמר הקדוש ברוך הוא למשה: ידידי שוקע בים ואתה מתפלל?! 'דבר אל בני ישראל ויסעו' (שמות יד, טו), הוי: 'נודע ביהודה אלקים' (תהלים עו, ב). ולפיכך הגדיל הקב"ה שמו של נחשון בישראל, שזכה להקריב ראשון, שנאמר: 'ויהי המקריב ביום ראשון את קרבנו נחשון בן עמינדב למטה יהודה' (במדבר ז, יב). הוי 'בישראל גדול שמו' (תהלים שם)".
למדנו שבארבעה מקרים זכו גדולי ישראל למעלה בזכות מסירות נפשם:
הנשיאים זכו להתמנות לנשיאים, בזכות מסירות נפשם על בני ישראל במצרים.
משה רבנו זכה שהקמת המשכן נכתבה על שמו, בזכות מסירות נפשו שהמשכן יבנה כראוי.
נחשון בן עמינדב זכה להקריב ראשון מבין הנשיאים, בזכות מסירות נפשו בירידה לים.
דוד המלך זכה שבית המקדש יקרא על שמו, בזכות מסירות נפשו על בנין בית המקדש, שיבנה במהרה בימינו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.