סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
לאורך התורה ישנם מספר מוקדי התרחשות. ככלל, כל חומש או קבוצת פרשיות מתרחשים סביב חבל ארץ מסויים, ויש לשים לב לאזורים אלה:
ניתן לראות שחמשת חבלי הארץ הללו ערוכים בהתאמה לחמשת חומשי התורה. לכל אחד מן החומשים מיוחס אזור מסויים אלא שישנם שני אזורים אשר מקדימים להופיע עוד לפני החומש הקשור אליהם: ישראל יורדים למצרים כבר בחומש בראשית; וכבר במהלך חומש שמות הם מגיעים להר סיני.
מבין כל חבלי הארץ הללו, המפתיע ביותר הוא המדבר, וזאת מכמה פנים:
ראשית, המדבר איננו חבל ארץ תומך-חיים, ובמצבים רגילים אומה שלימה אינה יכולה להתקיים בו זמן רב. לכן קיום עם ישראל במדבר במשך ארבעים שנה הוא חריג ויחודי.
שנית, המדבר שונה משאר חבלי הארץ המרכזיים של התורה משום שאין זה חבל ארץ מובחן ומתוחם; המדבר הוא אזור גיאוגרפי עצום, הכולל מספר מדבריות, ולמעשה הוא בגדר צורת קיום יותר מאשר מקום מסויים.
ושלישית, לשאר חבלי הארץ שמנינו יש תכלית ברורה, והתורה הודיעה מראש מה היעוד שלהם: ארץ ישראל היא המקום אשר בחר ה', והוא הודיע על כך לאברהם מראש והוביל אותו אליה; ארץ מצרים נבחרה כמקום הראוי להיות 'בית הגידול' של עם ישראל בטרם היותו לעם, ויעודה התגלה מראש בברית בין הבתרים שם נאמר שארץ ישראל יהיה מאות שנים בארץ לא להם; הר סיני הוא ההר הקדוש אשר נבחר כמקום הראוי לנתינת התורה, כפי שהודיע ה' למשה כבר במעמד הסנה; עבר הירדן בו נמסר חומש דברים קיבל את יעודו כאשר נגזר על משה שלא להיכנס לארץ. מחמת גזירה זו משה ביצע בעבר הירדן את מעמד נאומי הסיום שלו, ואת חתימת התורה.
אולם בניגוד לחבלי ארץ אלו, המדבר לא הוגדר מראש בתור מקום המיועד לבניית קומה מסויימת בעם. ניתן היה לחשוב שעם ישראל רק עובר דרכו בדרך למחוז חפץ אחר – בדרך אל ארץ ישראל.
אולם במהלך חומש במדבר (והרמזים המוקדמים לכך הופיעו כבר בחומש שמות) מתברר כי הקב"ה מוביל את ישראל אל 'מצב צבירה' מסויים המתאים למדבר, וזאת באמצעות שלושה מאפיינים:
מן המאפיינים הללו מתברר שיש קומה מסויימת בחיי עם ישראל שצריכה להיבנות דוקא במדבר. כדי להבין את מהותה של קומה זו, נתיחס לנבואות לאורך התנ"ך המציינות את המעלה של ישראל שהתגלתה דוקא במדבר.
תכליתה של תקופת המדבר התגלתה בסוף התקופה על ידי משה (דברים ח, ב-ד): "וְזָכַרְתָּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הוֹלִיכֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר לְמַעַן עַנֹּתְךָ לְנַסֹּתְךָ לָדַעַת אֶת אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ הֲתִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו אִם לֹא. וַיְעַנְּךָ וַיַּרְעִבֶךָ וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ לְמַעַן הוֹדִיעֲךָ כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם. שִׂמְלָתְךָ לֹא בָלְתָה מֵעָלֶיךָ וְרַגְלְךָ לֹא בָצֵקָה זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה".
מפסוקים אלו עולה שהקב"ה הוליך את ישראל למדבר כדי לחשל אותם ולנסותם באופן שיהיו בעלי תעצומות הנפש הנצרכות לעם ה', ובתוך כך יטמיעו בתוכם לדורות את הידיעה כי בטחונם אינו בתנאים הפיזיים, אלא ברצון ה' בלבד.
ואכן ירמיהו מזכיר את הזכות הנצחית של ישראל שמסרו נפשם והלכו אחרי ה' במדבר (ירמיהו ב, ב): "הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלִַם לֵאמֹר כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה". ובאופן דומה בהמשך הספר (ירמיהו לא, א): "כֹּה אָמַר ה' מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר עַם שְׂרִידֵי חָרֶב הָלוֹךְ לְהַרְגִּיעוֹ יִשְׂרָאֵל".
ניתן לסכם ולומר כי מבין חמשת 'חבלי הארץ' שבהם מתמקדת התורה, המדבר הוא חבל ארץ היוצא מן הגדר של כל קיום אנושי מוכר. בין מצרים לארץ ישראל הקב"ה העלה את ישראל אל צורת קיום ניסית ועליונה בה יהיו חייהם מעוגנים משם והלאה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת שלח | הציווי על מסע מקוצר כאשר משה ציוה את המרגלים להיכנס ולתור את הארץ, הוא פירט להם מה הם האזורים...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים לשולחן השבת - חומש במדבר
פרשת נשא | הלויים שמה של פרשת נשא רומז על התנשאות ורוממות מיוחדת המצויה בה. פרשה זו פותחת במפקד הלויים....
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים לשולחן השבת - חומש במדבר
פרשת קרח | ההיגיון של קורח, והטעות הבסיסית שלו קורח טען שאין מקום להתנשאות של משה ואהרון מעל שאר בני העם...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים לשולחן השבת - חומש במדבר
פרשת מטות | | דרך המפגש היחודי עם עבר הירדן המזרחי הכיבוש והנחלה של עבר הירדן המזרחי התרחשו באופן יחודי...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים לשולחן השבת - חומש במדבר