זהירות - נקמה.
המילה 'נקמה' מעוררת פעמים רבות אי נוחות, שהרי הנקמה היא לכאורה תוצאה של התעוררות רגשית חזקה המטלטלת את נפש האדם, עד כדי איבוד שליטת השכל על רגשותיו, והתפרצות מעשית חסרת מעצורים שאת נזקיה והשלכותיה לטווח הקרוב והרחוק בממד הגלוי והסמוי מי ישער. וכדברי הכתב והקבלה (דברים לב לה) - "מילת נקם רגילים לתרגמו (להסבירו) - הסתערות הפנימי והתרגשות הלבבי להתרגש באף וחימה, והנה התפעלות כזו מגונה לבן אדם, כמו שהזהירה התורה 'לא תיקום'..."
אך הנה, לא פחות מכשמונים פעם מופיע שורש 'נקם' בהטיותיו השונות בתנ"ך, ושתיים מרכזיות מהן נאמרו בפסוק החותם את שירת האזינו המתארת את ההסטוריה ומאורעותיה (שם לב מג) "הרנינו גויים עמו, כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו".
מה משמעותה האמיתית של נקמה אלוקית זו, נקמה שבלעדיה לא יגיע העולם לתיקונו ולגאולתו?
מבאר הרש"ר הירש (במקומות רבים כגון במדבר לא ב), ששורש 'נקם' הוא משורש 'קום' או 'קממ', דהיינו להקים ולקומם את מה שנפל, וכדבריו (שם) "עמדנו על קרבת 'נקם ' ל'קום'... הנקמה מקימה את המשפט שנרמס ברגלי זדים, או היא מקימה את האישיות שהושפלה עד עפר. הנוקם מזדהה עם הדבר שהוא מבקש להקימו". אם כן, אויבינו מנסים להפיל אצלנו אידיאלים וערכים, צרכים והכרחים, על מנת להחליש אותנו ולא לאפשר לנו כעם ישראל לחיות בממד הטבעי ולגלות את ערכינו המוסריים והאלוקיים, כשתפקידנו הוא להקים ולקומם את מה שהם רוצים להפיל, ועל כן עלינו לזהות את מטרותיהם וסיבותיהם, שעלינו לחזק ולהגדיל, לפתח ולרומם.
מובן הדבר ש'נקמה' אמתית, במובן הזה, חייבת להופיע מהשכל ולא מהבטן, מממנהיגותה של מדינת ישראל ולא מאדם פרטי זה או אחר, כשיסוד הכול הוא הנקמה האלקית הטהורה המדויקת והשלמה הגנוזה כתמצית בכוח הכלל ישראלי של האומה. על כן בעת הזאת: א. כשהאויב רוצה להפיל את כוח ההרתעה של מדינת ישראל יש להקים ולקומם, ואז לשקם, להחזיר ולהעצים את כוח ההרתעה הישראלי וזאת על ידי מכה תקיפה ביותר על אויבינו, שלא יעזו להרים ראש על ישראל.
ב. כשהאויב רוצה להפיל ולהחליש את אחיזתנו בארץ ישראל, יש להקים ולקומם את מפעל ההתיישבות בכל מרחבי ארצנו בהתפשטות כמותית ובחיזוק וביסוס איכותי בכל אתר ואתר. ג. כשהאויב רוצה להפיל את רוחנו וליצור סדקים בתוכנו, עלינו להקים ולקומם את חוסננו הנפשי, ולחשוף לעין כל את מה שהתעורר בשבועות האחרונים - אחדותנו וערבותנו איש לרעהו כפרטים וכאומה. ד. כשהאויב רוצה להפיל ולערער את אמונתו בצדקת דרכנו, יש להקים ולקומם, בעומק לימוד ובירור את תפקידנו האלקי, שלמען הגשמתו נבראנו...
על כן ארבעה ממדים מרכזיים לנקמתנו - ביטחון, התיישבות, חוסן נפשי, אחדות ואמונה בצדקת הדרך.
באדיבות ערוץ מאיר
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.