אחת השאלות הגדולות בפרשת המרגלים היא סיבת החטא. התורה מדגישה שכל 12 המרגלים היו אנשים גדולים: "כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה". ודאי שמשה שלח לשליחות חשובה כזו את האנשים הטובים ביותר שהיה ביכולתם לעמוד במשימה ולראות את מעלתה הגדולה של הארץ. אם כן מה גרם לאנשים גדולים אלו להגיע עד כדי הוצאת 'דִּבַּת הָאָרֶץ'?
ניתן למצוא את התשובה בדברי המרגלים עצמם: "וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם". הכשלון של המרגלים בראיית הארץ באופן הנכון מתחיל מהאופן שבו הם רואים את עצמם לעומת אנשי הארץ. כאמור מעלתם של המרגלים מחייבת לומר שלא מדובר בהשוואה פיזית בלבד- המרגלים אינם חוששים מהיתרון הפיזי של אנשי הארץ עליהם אלא מהיתרון הרוחני שהגודל הפיזי מעיד עליו.
המרגלים מוצאים שארץ ישראל היא ארץ ענקית- ארץ שמגדלת עוצמות חיים אדירות. אנשי הארץ הם 'יְלִדֵי הָעֲנָק' כלומר נולדו מתוך מציאות ענקית, הערים 'בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד', וכן 'פְּרִי הָאָרֶץ' הוא תולדה של 'ענקיות' ולכן המרגלים טורחים להביאו ולהציג אותו לישראל כדי להמחיש להם את תכונת הארץ כולה.
ה'ענקיות' של הארץ מעוררת אצל המרגלים את שאלת ההתאמה שלהם-של ישראל אליה. המרגלים בוחנים את עצמם כ'רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל' המייצגים את האומה ומזהים חוסר התאמה "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים"- המציאות העצומה הזו 'גדולה עליהם'. החשש אינו מתחיל מהענקים עצמם שיהיו חזקים מישראל אלא מה'ענקיות' שישראל לא יצליחו להתאים את חייהם אליה.
החשש של המרגלים אינו מוטעה בעיקרון. גם בעולם הפיזי וגם בעולם הרוחני האדם צריך להזהר מלהכנס למקומות שגדולים ממידתו ויכולתו הפיזית או הרוחנית, כיוון שנסיון זה 'לדלג' למדרגת חיים אחרת עלול להביא לנפילה. המרגלים סבורים שמדרגתם הרוחנית של ישראל כפי שהיא עכשיו אינה מספיקה כדי להתמודד עם מדרגת החיים האדירה שנדרשת מיושבי הארץ. החיים הניסיים במדבר נוחים לא רק מבחינה חומרית אלא בעיקר מבחינה רוחנית. הכניסה של ישראל לארץ עלולה להפיל אותם ולהכשילם בחטא, כפי שאכן קרה בתקופות השופטים והמלכים.
יש לומר שחטא המרגלים הוא תוצאה ישירה של חטא העגל. במתן תורה לפני חטא העגל הגיעו ישראל למדרגה עליונה ש'פסקה זוהמתן' כמו לפני חטא אדם הראשון. לפי מדרגה זו ודאי היו מתאימים למדרגת החיים בארץ. אך לאחר החטא המרגלים יודעים שמדרגתם של ישראל נפלה ולכן "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים".
לעומתם אומר כלב: "עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ". כיצד עונה כלב לטענת שאר המרגלים? כלב מסכים שהמדרגה הנוכחית של ישראל אינה מתאימה לארץ, אך אם אנו מצידנו 'עָלֹה' ונשאף להכנס לארץ התוצאה תהיה 'נַעֲלֶה' כלומר שמדרגתם של ישראל תשוב ותתעלה בזכות הכניסה לארץ והרצון להתרומם למעלתה וממילא "וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ".
כלב לא טוען כך סתם- הוא עצמו הרגיש כיצד העליה לארץ מרוממת אותו והופכת אותו לאדם גדול יותר. נראה שזו היתה גם כוונתו של משה בשליחת המרגלים. 12 המרגלים הם הראשונים שנכנסים לארץ בפועל ואם היו כולם כמו כלב היו חוזרים ומספרים לעם כיצד הכניסה לארץ היא עצמה התשובה לחטא העגל. את שיטתו של כלב חזר וביאר הרב קוק באריכות בגאולה האחרונה- הציונות כלומר השאיפה לשוב לארץ היא עצמה התהליך של התשובה שנדרש מישראל כדי להגאל. זהו עומק המחלוקת בין ר' אליעזר ור' יהושע האם גאולה תלויה בתשובה, כשההכרעה היא שהתשובה אינה תהליך נפרד מן הגאולה אלא הגאולה היא גם התשובה.
מדוע המרגלים לא הרגישו כמו כלב? נראה שההסבר טמון בתחילת דבריהם: "לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ"- כביכול, כלפי מעלה אמרו". אין הכוונה שעמי הארץ חזקים מהקב"ה בעצמו ח"ו, אלא שמדרגת השכינה כפי שהיא מתגלה בישראל לאחר חטא העגל נמוכה. וכן אומר הרב קוק באורות: "לולא חטא העגל היו האומות יושבות ארץ ישראל משלימות עם ישראל ומודות להם, כי שם ה' הנקרא עליהם היה מעורר בהן יראת הרוממות". גם לאחר החטא שם ה' נקרא על ישראל אך אינו ניכר במידה כזו. המרגלים בודקים את תגובתם של אנשי הארץ אליהם ומזהים שלא רק "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים" אלא גם "וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם"- הם לא מתפעלים ממדרגתם של ישראל, ומכאן המסקנה שבמדרגה כזו "לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם".
המרגלים משחזרים את פעולתם של האבות האומה שהתהלכו בארץ כדי 'שתהיה נוחה להיכבש לבניהם' כפי שהתקיים אצל כלב: "וְלֽוֹ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר דָּֽרַךְ בָּהּ וּלְבָנָיו". נראה שהמרגלים סברו שכיוון שהם "רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל" והם יכולים לייצג את האומה כולה בעיני עמי הארץ, אם כן כניסתם לארץ מדמה ממש את כניסת עם ישראל לארץ כך שהופעת השכינה שקיימת בעם ישראל כולו תופיע עליהם כשיכנסו לארץ. אך למעשה רק כאשר האומה כולה נכנסת בפועל לארץ תוכל להופיע מדרגת שכינה עליונה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.