פרשת במדבר | לא רק המטרה חשובה, אלא גם התהליך - חשיבות התהליך שבני ישראל עברו במהלך ארבעים שנות המסע במדבר.
מתוך סדרת השיעורים:
הרב אבינר על פרשיות במדבר
מתוך סדרת השיעורים:
חומש במדבר - קריאה בטעמים אשכנזי
מתוך סדרת השיעורים:
חומש במדבר - קריאה עם ביאור פשוט
סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה | |
---|---|---|---|---|---|
שיעור |
הדרך ממצרים לירושליםפרשת במדבר | לא רק המטרה חשובה, אלא גם התהליך -... |
הרב שלמה אבינר | |||
שיעור |
משמעות סדר החניהפרשת במדבר | |
הרב דוד ג'יאמי | כ-50 דק' | ||
שיעור |
מפקד בני ישראלפרשת במדבר | |
הרב דוד ג'יאמי | כ-50 דק' | ||
שיעור |
במדבר מוקלט - פרק א | ללא טעמים |
הרב דן בארי | כ-5 דק' | ||
שיעור |
במדבר מוקלט - פרק ב | ללא טעמים |
הרב דן בארי | כ-5 דק' | ||
שיעור |
במדבר מוקלט - פרק ג | ללא טעמים |
הרב דן בארי | כ-5 דק' | ||
שיעור |
במדבר מוקלט - פרק ד | ללא טעמים |
הרב דן בארי | כ-5 דק' | ||
שיעור |
פרשת במדבר - קריאה בטעמים אשכנזי |
הרב יונדב זר | |||
שיעור |
פרשת במדבר - קריאה עם ביאור פשוט |
הרב יונדב זר |
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בפתיחתו של ספר במדבר, הנקרא בחז"ל בשם "חומש הפקודים"[1], מופיע ציווי ה' למנות את בני ישראל. בשורות הבאות, ננסה לעמוד על עניין מניין בני ישראל: האם מותר בכלל למנות את בני ישראל, האם יש צורך במניין בני ישראל על ידי מחצית השקל וכיצד הדברים מתיישבים בתוך פסוקי פרשת במדבר.
בספר שמות[2] כתוב:
כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיקֹוָק בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם: זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַיקֹוָק:
רש"י[3] למד מפסוקים אלה שיש איסור למנות את האנשים עצמם מבני ישראל. לשיטתו, בפסוקים אלה, התורה מצווה, שבכל מניין של בני ישראל, יש לגבות את מחצית השקל מכל אחד מהנמנים, וכך בדרך עקיפה של מניין המטבעות, המונים יידעו גם את מספר האנשים מבני ישראל. גם בתחילת ספר במדבר[4], כתב רש"י שהציווי למשה היה למנות את בני ישראל על ידי גביית מחצית השקל.
את הטעם לאיסור המניין כותב רש"י בספר שמות "שהמנין שולט בו עין הרע". כדי להימנע מעין הרע, אסר ה' למנות את בני ישראל באופן ישיר (על ידי ספירת האנשים), והתיר לעשות זאת רק באופן עקיף על ידי מחצית השקל. כאשר לא הקפידו על ציווי זה, ומנו את בני ישראל שלא על ידי מחצית השקל, שלטה בעם ישראל עין הרע, והדבר גרם למגיפת דבר, כמו שמצאנו בספר שמואל[5] כאשר דוד המלך מנה את בני ישראל ללא גביית מחצית השקל מכל אחד.
רמב"ן[6] מקשה על הסברו של רש"י מספר קושיות:
על שתי השאלות ששאל רמב"ן על רש"י ניתן לכאורה לענות באופן פשוט. מקורו של רש"י להסבר מכת הדבר על ידי דוד הוא מהגמרא במסכת ברכות[7] שם נאמר:
"אם ה' הסיתך בי ירח מנחה אמר רבי אלעזר: אמר ליה הקדוש ברוך הוא לדוד מסית קרית לי? הרי אני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעים אותו, דכתיב כי תשא את ראש בני ישראל לפקדיהם ונתנו איש כפר נפשו וגו'. מיד ויעמד שטן על ישראל, וכתיב ויסת את דוד בהם לאמר לך מנה את ישראל. וכיון דמנינהו לא שקל מינייהו כופר".
הרי שאנחנו רואים על פי דברי חז"ל שדוד אכן "טעה בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעים אותו" ונכשל באיסור ברור ובכך ענינו על השאלה הראשונה. על השאלה השניה ניתן לומר גם כן על פי דברי הגמרא שהייתה זו יד ה' להכשיל הן את דוד והן את יואב כתוצאה מדברי דוד "אם ה' הסיתך בי ...".
קושיות רמב"ן על רש"י הכריחו אותו להסביר שיש איסור שונה הקשור למניין בני ישראל מהאיסור אותו כתב רש"י. האיסור אינו למנות את בני ישראל ללא מטבעות מחצית השקל, אלא האיסור הוא למנות את בני ישראל שלא לצורך. טעותו של דוד המלך שגרמה למגפת הדבר לא הייתה בכך שהוא לא השתמש במטבעות מחצית השקל, שהרי דוד המלך לא היה נכשל באיסור תורה מפורש, אלא טעותו של דוד המלך היה בכך שהוא מנה את בני ישראל רק כדי לשמח את ליבו ולא למטרה מוצדקת[8].
הרמב"ן בסוף דבריו מציע הסבר נוסף למכת הדבר בימי דוד: דוד מנה את הגברים מבני ישראל מגיל שלש עשרה. כאשר ה' ציווה את משה למנות את בני ישראל, הציווי היה למנות את כל הגברים מגיל עשרים שנה ומעלה. בציווי זה ישנו ציווי נסתר נוסף האומר שבכל מניין עתידי, ניתן למנות רק את הגברים מגיל עשרים. הסיבה לכך היא משום שה' רוצה לצמצם במניין של בני ישראל כדבריו לאברהם אבינו "אם תוכל לספור אותם". ככל שנצמצם את האנשים שנמנים, כך יתקיימו דברי ה' לאברהם באופן ניכר יותר. הלכך, לא ניתן לספור את אותם גברים מישראל שעוד לא הגיעו לגיל עשרים.
היוצא מדברינו עד כה הוא שיש מחלוקת בין רש"י לרמב"ן: לרש"י אין איסור בעצם מניית בני ישראל, אלא שבכל פעם שרוצים למנות את בני ישראל, יש לעשות זאת על ידי מחצית השקל. לפי הרמב"ן עצם המניין הוא בעייתי כאשר הוא נעשה שלא לצורך או שהנמנים אינם מגיל עשרים שנה ומעלה, ואז יש איסור למנות את ישראל, גם אם משתמשים במחצית השקל.
(אמנם יש להעיר שרמב"ן בפרשת "כי תשא" כתב כדברי רש"י וכדברים שהוא עצמו דחה, שטעותו של דוד המלך הייתה בכך שמנה את בני ישראל ללא שקלים. את דבר הסתירה בדברי רמב"ן עצמו יישבו האחרונים בשני אופנים: או שרמב"ן חזר בו מפירושו בפרשת "כי תשא" ולכן פירש אחרת בספר במדבר, או שבספר שמות פירש עפ"י הדרש ואילו בספר במדבר פירש עפ"י הפשט[9]).
אולם, למרות ההבדלים בין פירוש רש"י לפירוש רמב"ן, יוצא ששניהם סוברים שיש איסור למנות את בני ישראל שלא על ידי מחצית השקל, כפי שכתב רש"י בפרשת "כי תשא" וכפי שכתב גם רמב"ן עצמו בצורה מפורשת בספר במדבר (רמב"ן כתב שדוד המלך השתמש במחצית השקל על מנת למנות את בני ישראל. גם לסוברים שרמב"ן חזר בו מפירושו בפרשת "כי תשא", הרי שהחזרה היא רק מהסבר סיבת המגיפה שהייתה בימי דוד אך לא מעצם הצורך להשתמש במחצית השקל בשעה שמונים את בני ישראל).
אברבנאל[10] מקשה מספר קושיות על שיטת רש"י ורמב"ן:
בפירושו לספר שמואל[14], מוסיף אברבנאל עוד מספר קושיות על הסברו של רמב"ן בספר במדבר שדוד חטא בכך שהמניין היה שלא לצורך:
גם על פירושו השני של רמב"ן בספר במדבר, האומר שחטאו של דוד היה בכך שהוא מנה את הגברים בישראל שהיו מעל לגיל שלש עשרה ואילו התורה התירה למנות רק את הגברים מגיל עשרים, מקשה אברבנאל מספר קושיות:
בעקבות שאלות אלו מפרש האברבנאל שאין כלל איסור למנות את בני ישראל ללא שימוש במחצית השקל. הקשר שקשרה התורה בתחילת פרשת "כי תשא" בין נטילת מחצית השקל מכל אדם מישראל לבין המניין, הוא קשר ייחודי וחד פעמי, הנובע מסיבות פרקטיות: בשעת בניית המשכן, בני ישראל תרמו את תרומתם ביד נדיבה, אלא שתרומתם כללה הכל חוץ מכסף. בני ישראל נמנעו מלתרום כסף למלאכת המשכן משום שהם השתמשו בו לצורך מסחר, קניית סחורה מהגויים דרכם הם עברו. ה' "ייעץ" למשה עצה כדי לגייס את הכסף הדרוש. עם ישראל עתיד להיכנס בקרוב אל ארץ ישראל, ולצורך הקמת מסגרת צבאית לכיבוש הארץ, היה צורך למנות אותם, אלא שיש סיכון במניין, שהרי מניין כל שהוא יכול לגרום למגיפה בבני ישראל. לכן, כדי להינצל מהמגיפה, כל אדם מישראל יביא תרומה קטנה לשם ה', את מחצית השקל, ובזכות תרומה זו יזכה להינצל מהמגיפה. תרומה זו של מחצית השקל, היא התרומה הקטנה ביותר האפשרית, שהרי בני ישראל השתמשו במטבעות של שקלים, וה' אמר שכל אחד ייתן חצי מהמטבע השימושי. (הסיבה שה' לא ציווה במפורש להביא את הכסף הדרוש הוא משום שרצה המקום שכל מלאכת המשכן תהיה בנדבה.)
כל זה נכון למניין עליו צוו בני ישראל בפרשת "כי תשא", שם המטרה הייתה גיוס מחצית השקל והמניין היה רק דרך אגב. אולם, המניין שבתחילת ספר במדבר הוא לצורך מצווה, כדי שיהיה ניתן לסדר את סדר הדגלים, ומכיוון ששלוחי מצווה אינן ניזוקין, לא היה צורך בגביית תרומה על מנת להציל את הנמנים, ולא היה כאן צורך בנטילת מחצית השקל. (לפי אברבנאל, נכון הדבר שאין איסור למנות את בני ישראל ללא שימוש במחצית השקל, אלא שעדיין יש סכנה בדבר משום עין הרע, ולכן תרומת מחצית השקל הצילה את הנמנים.)
אולם, נשאר עדיין לברר לפי דברי אברבנאל, מדוע באה מכת הדבר על בני ישראל לאחר המניין של דוד? הרי לשיטתו אין שום איסור למנות את בני ישראל.
על כך משיב אברבנאל[15] שמכת הדבר באה והכתה בבני ישראל מסיבה שונה לגמרי. מכת הדבר הייתה עונש מאת ה' על שבני ישראל הצטרפו לשבע בן בכרי במרד שמרד נגד דוד המלך. לכן, ה' מנע מהמלאך המשחית מלהמשיך ולהכות בעם בשעה שהוא (המלאך) הגיע לירושלים, משום שבירושלים ישבו בני יהודה שלא השתתפו במרד נגד דוד המלך. אולם, גם דוד המלך חטא בכך שהוא מנה את העם, לא בגלל עצם המניין, שהרי אין איסור למנות את בני ישראל. חטאו של דוד היה בכך שהמניין הראה שהוא בוטח בכך שהוא מלך על עם גדול ושיש לו צבא גדול. דוד המלך שהיה צדיק גדול היה צריך לשים את מבטחו בה' ולא לסמוך על העם הגדול והצבא הגדול שנמצאים תחת שלטונו. מוסיף אברבנאל לבאר שה' הוא שהסית את דוד לחטוא בגאווה (לבטוח באדם במקום לבטוח בה') שהייתה בניגוד גמור לאופיו השפל והעדין. הסיבה שה' הסית את דוד לחטוא בכך היא כדי לגלגל את העונש שיבוא על עם ישראל מדוד המלך עצמו: עם ישראל חטא בכך שמרד בדוד המלך והעונש שיגיע עליהם הוא כתוצאה מחטא של דוד.
גם בעל פירוש "כלי יקר" כתב שהקפדת התורה שהמניין ייעשה על ידי מחצית השקל הייתה רק במניין הראשון בו נמנו בני ישראל, משום ששם יש חשש גדול יותר לעין הרע: זהו המניין המראה שבני ישראל הפכו מעם קטן לעם גדול. אך לאחר המניין הראשון, ולאחר שהתחזק הדבר שעם ישראל הוא כבר עם גדול, אין יותר חשש לעין הרע ואין צורך במניין בני ישראל על ידי שימוש במחצית השקל.
בגמרא במסכת יומא[16] מובא:
תנא: הוציאו אצבעותיכם למנין. ונימנינהו לדידהו! - מסייע ליה לרבי יצחק, דאמר רבי יצחק: אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה, דכתיב ויפקדם בבזק. - מתקיף לה רב אשי: ממאי דהאי בזק לישנא דמיבזק הוא? ודילמא שמא דמתא הוא, כדכתיב וימצאו אדני בזק? - אלא מהכא, וישמע שאול את העם ויפקדם בטלאים. אמר רבי אלעזר: כל המונה את ישראל עובר בלאו, שנאמר והיה מספר בני ישראל כחול הים אשר לא ימד. רב נחמן בר יצחק אמר עובר בשני לאוין שנאמר לא ימד ולא יספר.
נסכם את הדברים שנאמרו בגמרא בשתי נקודות:
גמרא זו קשה על שיטתם של רש"י ורמב"ן משתי סיבות:
(על פירוש אברבנאל גמרא זו אינה קשה, שהרי ראינו שגם לשיטתו יש עניין שלא למנות את בני ישראל אלא שהוא סובר שאין בכל איסור דאורייתא.)
המהרש"א במקום אומר שמכך שהגמרא אכן לא הביאה את מקור האיסור למנות את בני ישראל מפרשת "כי תשא", משמע שאינה סוברת שהציווי היה לדורות. בספר באר שבע[20] הקשה גם כן כדברינו אך נותר בצריך עיון.
בשו"ת שרידי אש[21] חילק בין הגמרא במסכת יומא הלומדת את האיסור למנות את ישראל משאול ומפסוק בספר הושע לבין הפסוקים שבתחילת פרשת "כי תשא" שם מופיע גם כן איסור מפורש שלא למנות את ישראל. הפסוקים שבפרשת "כי תשא" עוסקים במניין שלא לצורך מצווה אך הגמרא במסכת יומא רצתה ללמוד שגם לצורך מצווה אסור למנות את בני ישראל, ולכן הייתה הגמרא צריכה למצוא מקור חדש ממנו רואים שגם לצורך מצווה אסור למנות את ישראל[22]. על פי דבריו ניתן גם לומר שכאשר רוצים למנות את כלל ישראל שלא לצורך מצווה, יש צורך בלקיחת "כופר נפש", מחצית השקל מכל אחד מהם, אך כאשר רוצים למנות את עם ישראל לצורך מצווה, ניתן להשתמש בכל דבר (כגון שברי חרסים וטלאים) כדי למנות את עם ישראל.
השפת אמת[23] לומד שיש לחלק בין המניין שבפרשת "כי תשא" למניין המובא בגמרא במסכת יומא. בעוד המניין בפרשת "כי תשא" עוסק במניין עם ישראל כולו, הרי שהגמרא במסכת יומא עוסקת במניין של קבוצת אנשים מצומצמת: במשנה מדובר על הכהנים שעבדו בבית המקדש והשתתפו בפיס, ובלימוד מהפסוקים של שאול מדובר על קבוצת החיילים שיצאה למלחמה. לפי דבריו ניתן לומר בשיטת רש"י ורמב"ן, שכאשר אדם רוצה למנות את כלל ישראל כולו, עליו להשתמש במחצית השקל, אולם כאשר אדם רוצה למנות קבוצה ייעודית מתוך עם ישראל (כגון למנות מספר חיילים), הוא אינו חייב לעשות זאת על ידי מחצית השקל, אך עדיין חל עליו איסור למנות את האנשים עצמם, ומוטל עליו לעשות זאת בדרך עקיפה של ספירת ידיים או כל דבר אחר. אמנם לכאורה קשה על דבריו, שהרי הפסוק בספר הושע אותו מביאה הגמרא עוסק במניין של עם ישראל כולו, ולא בקבוצת אנשים מצומצמת, ומכך שהגמרא הביאה את הפסוק בספר הושע, משמע לכאורה שהיא אינה מחלקת בין השניים.
השפת אמת בדבריו מתייחס לשתי נקודות נוספות העולות מהגמרא במסכת יומא:
נקודה נוספת בגמרא שיש להתייחס אליה היא בנושא המניין העקיף. הגמרא לומדת שיש איסור למנות את בני ישראל עצמם ולכן הממונה היה סופר את אצבעות הכהנים המשתתפים בפיס. הרי שהגמרא מחלקת בין ספירת האדם עצמו, ספירה שהיא אסורה, לספירת אצבעו, שהיא ספירה המותרת. בהסבר הדבר מצאנו מספר תשובות:
בספר באר שבע[27] הקשה מדוע שאר מוני המצוות (כבעל הלכות גדולות וכדו') לא מנו את האיסור למנות את בני ישראל, ונשאר בצריך עיון. לכאורה, על פי מה שראינו, ייתכן מאוד לומר שמוני המצוות סוברים כשיטתו של האברבנאל והמפרשים האחרים הסוברים שאין בכלל איסור למנות את בני ישראל כפי שראינו.
אמנם, מצאנו בביאור רבינו ירוחם פערלא לספר המצוות לרס"ג[28] שמסביר את הדברים באופן אחר:
הנצי"ב בפירושו העמק דבר[29] כותב שהמניין בתחילת ספר במדבר לא נעשה על ידי מחצית השקל, אלא נעשה על ידי שכל אחד היה כותב את שמו על פתק ולאחר מכן מביא את הפתק אל משה ואהרן. משה ואהרן היו סופרים את הפתקים וכך ידעו את המניין של בני ישראל. לדברי הנצי"ב, שיטה זו מדויקת מלשון הפסוק: "במספר שמות", דהיינו שהיו סופרים את הפתקים שבהם היו השמות של כל אדם מישראל.
לענ"ד לא ניתן לומר בוודאות מה סובר הנצי"ב על פי פירושו בתחילת ספר במדבר. פשוט הדבר שאינו סובר כרש"י ורמב"ן שהרי לשיטתו המניין כאן נעשה על ידי פתקים, ואילו רש"י ורמב"ן סוברים שהמניין חייב להיעשות על ידי מחצית השקל. כמו כן, בפרשת "כי תשא" כתב הנצי"ב שהציווי "כי תשא את ראש בני ישראל" עוסק בדין מחצית השקל ולא בחיוב למנות את בני ישראל על ידי מחצית השקל. לכן ייתכן להסביר את דברי הנצי"ב בשני אופנים:
אולם, על פי פירושו של הנצי"ב בהמשך הספר, מובנת שיטתו בבהירות. בהסברו מדוע במפקד של בני לוי[30] לא מוזכר כלל "במספר שמות", כלומר, לא השתמשו בפתקים, מסביר את טעם הדבר משום ש"רבנן לא בעי נטירותא". רק בגלל ששבט לוי היו תלמידי חכמים ועובדי ה' ולא היה חשש שיהיה בהם נגף על ידי מניין ללא שימוש בפתקים, לא מנה משה גם את הלויים על ידי פתקים. אך כאשר מדובר על כלל ישראל, יש חובה להשתמש באמצעי (פתק, מחצית השקל וכדו') כדי למנות אותם, אחרת יהיה בהם נגף. נראה לומר שהנצי"ב אינו סובר שהדבר אסור משום עין הרע (כמו אברבנאל) אלא שיש איסור ממשי במניין בני ישראל והעונש על כך הוא מגיפה.
ראינו שיש שלש שיטות מרכזיות בהקשר למניין בני ישראל: שיטת רש"י ורמב"ן שאסור למנות את בני ישראל ללא שימוש במחצית השקל, שיטת אברבנאל ובעל הכלי יקר ולפי רי"פ גם שיטת רס"ג והתשב"ץ וראשונים נוספים שאין כלל איסור למנות את בני ישראל מדברי תורה, ורק מדברי קבלה יש איסור למנות את בני ישראל, ואילו לפי הנצי"ב יש להשתמש באמצעי כדי למנות את בני ישראל (כגון פתקים) אך אין חובה לעשות זאת דווקא על ידי מחצית השקל, וכאשר מדובר על בני לוי, מותר למנות אותם ישירות משום ש"רבנן לא בעי נטירותא".
[1] בבלי יומא דף ע' עמוד א', וכן בירושלמי במסכת סוטה פרק א' הלכה י'. בדבר הטעם שקראו חז"ל לספר במדבר בשם "חומש הפקודים" נאריך יותר באוצר הביאורים.
[2] פרק ל' פסוקים יב' – יג'.
[3] בפסוק יב' ד"ה "כי תשא".
[4] פרק א' פסוק ב', ד"ה "לגלגלתם".
[5] שמואל ב' פרק כד'.
[6] במדבר פרק א' פסוקים ב' – ג'.
[7] דף סב' עמוד ב'.
[8] לפי דברי הרמב"ן יוצא שעלינו למצוא בכל מקום שבו נמנו בני ישראל לצורך מה נמנו. כאן, בפתיחת ספר במדבר, הצורך ברור, שהרי כאן מופיע הציווי של הקמת המחנה של בני ישראל.
[9] אחרונים אלה מובאים בהערות שבפירוש הרמב"ן שבהוצאת הרב קוק, עמ' תפח.
[10] בתחילת פרשת כי תשא.
[11] האברבנאל מוכיח טענה זו מבחינה לשונית מפסוק בספר ירמיה.
[12] רש"י פירש את הפסוקים בתחילת ספר במדבר באומרו שהמניין היה על ידי מחצית השקל.
[13] שמואל א' פרק טו' פסוק ד'.
[14] שמואל ב' פרק כד'.
[15] בפירושו לספר שמואל.
[16] דף כב' עמוד ב'.
[17] שמואל א' פרק יא' פסוק ח'.
[18] שמואל א' פרק טו' פסוק ד'.
[19] פרק ב' פסוק א'.
[20] למסכת תמיד דף כח' עמוד א'.
[21] חלק א' סימן קמ'.
[22] אמנם לפי דבריו מובן מהו החידוש בהבאת המקור משאול: המניין אצל שאול היה לצורך דבר מצווה, כדי לצאת ולהילחם וכדי להשמיד את עמלק, אך לא זכיתי להבין מדוע מהמקור מספר הושע מוכח שאסור למנות אפילו לצורך מצווה יותר מהפסוקים שבפרשת כי תשא.
[23] על הגמרא ביומא דף לב' עמוד ב'.
[24] יורה דעה חלק ג' סימן קיז'.
[25] בעניין מספר האצבעות שהיה מוציא כל כהן מצאנו מחלוקת משולשת בין רש"י רמב"ם והגאונים בהסבר הגמרא ואכמ"ל.
[26] בהתחלת פרשת כי תשא
[27] למסכת תמיד דף כח' עמוד א'.
[28] חלק ב' עמוד שכב' ואילך.
[29] פרק א' פסוק ב' ד"ה "במספר שמות".
[30] פרק ג' פסוק טו'.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
גיל עבודת הלויים יישוב הסתירה לכאורה בדבר הגיל בו מתחילים הלויים לעבוד: לקראת סוף פרשת במדבר, מצווה ה' את...
מניין בני ישראל בפתיחתו של ספר במדבר, הנקרא בחז"ל בשם "חומש הפקודים"[1], מופיע ציווי ה' למנות את בני ישראל....