תשובת הרב יואב אוריאל
מצינו שתי שיטות בדברי המפרשים במענה לשאלה זו:
א. הרמב"ן, עקידת יצחק, רש"ר הירש ומפרשים נוספים מפרשים שדברי ה' בפרשת פנחס אינם נאמרים בתור ציווי אלא בתור ייעוד: ה' אומר למשה שהוא עתיד לעלות על ההר. יש לשיטה זו דיוק בפסוקים מכך שבציווי הראשון נאמר: "ונאספת" ובציווי השני בהאזינו נאמר: "ומות". מצד שני, יש להקשות שבפרשת פנחס כן נאמרה גם לשון ציווי: "עלה".
ב. האברבנאל והמלבי"ם שמשה הצטווה לעלות פעמיים להר, והוא אכן עלה פעמיים. ומה שאמר לו הקב"ה בפרשת פנחס שימות על ההר, זה היה רק ייעוד בלבד. אם כן, לפי האברבנאל והמלבי"ם משה עלה בפועל פעמיים להר העברים לראות את הארץ. הוכחה גדולה לדבריהם יש מתחילת פרשת ואתחנן – שם משה מספר שבתגובה לבקשתו, ה' אמר לו לעלות לראש הפיסגה.