הופעת החלומות אצל יעקב ויוסף
יעקב אבינו הוא הראשון שחלומותיו הוזכרו בתנ"ך. אצל יעקב התגלו החלומות בתור דרך חדשה בה מודיע הקב"ה את שיעשה בעולם. יתכן שהסולם שראה יעקב בחלומו הוא עצמו משל לחלומות. ה' גילה ליעקב שמעתה תהיה זו דרך עקבית: 'מלאכים' משמים יתחילו לרדת אל העולם ולהיגלות בחלומות של גדולי העולם.
מבין כל בני יעקב, יוסף הוא שירש מיעקב את הסגולה של חלימת חלומות על העתיד. החלומות הם עניין מרכזי בקורותיו של יוסף. אך אצל יוסף חלה התפתחות בתכונה זו: מגמות עתידיות החלו להופיע גם בחלומותיהם של אחרים בסביבתו של יוסף: בתחילה היו אלו שר המשקים והאופים, ולבסוף פרעה. אמנם אותם חולמים לא ידעו לזהות את הרמזים המלאכיים שהתגלו להם בחלום. רק יוסף ידע לפענח אותם, משום שהוא היה הגורם האמיתי לאותם החלומות.
החוקיות של החלומות
כשמתבוננים על שמונת החלומות הנזכרים בהקשר של יעקב ויוסף ניתן לזהות חוקיות מסויימת: החלומות הללו סודרו משמים בזוגות: אצל יעקב: חלום הסולם ביציאה מארץ ישראל וחלום העתודים בחזרה אליה. אצל יוסף והאחים: האלומות והכוכבים. בבית הסוהר: חלום שר האופים וחלום שר המשקים. ואצל פרעה: חלום השיבולים והפרות. מה הפשר של זוגיות זו?
מתברר שכמו הסולם של יעקב, כל אחד מצמדי החלומות הללו מביע ענין פלאי היורד משמים לארץ. לכן יש צורך בשני חלומות שיבטאו אותו: אחד מן הצד העליון והשמיימי שלו, ואחד מן הצד הארצי והריאלי שלו. לאור הבנה זו, נפרט את צמדי החלומות ואת משמעותם:
בחלומות יעקב: החלום הראשון גילה את ההשגחה האלוקית שתלווה את יעקב בכל עת. זוהי הכרזה עקרונית על יד ה'. לעומת זאת החלום האחרון גילה כיצד תבוא השגחה זו לידי ביטוי: היא תתגלה בעסקי הצאן הארציים, כאשר הצאן של יעקב יתרבה באופן פלאי.
בהקשר של האחים: החלום הראשון גילה כי האחים יהיו זקוקים ליוסף מבחינה ארצית – כדי שה'אלומות' שלהם, כלומר ברכת הפרנסה שלהם תקום ותתברך. החלום השני גילה שגם מבחינת היעוד הרוחני של האחים הם זקוקים שיוסף יעמוד בראשם. לכן גם כאשר האחים מופיעים בתור הכוכבים המאירים את העולם עליהם להשתחוות ליוסף.
בחלומות השרים: השרים פגשו בחלומם את ההשגחה המיוחדת של הקב"ה שפעלה באותה שנה באמצעותם. ה' העלה את כעס פרעה על שני השרים כדי שיפגשו את יוסף. מאוחר יותר הוא שב ושיכך את כעס פרעה על שר המשקים כדי שהוא ישוב אל בית פרעה ויוביל לשם את יוסף. לאור זאת ברור שהחלום של שר המשקים נועד לבצע כאן למטה בארץ מהלכים שיעלו את יוסף לגדולה. אך לשם מה נצרך חלומו של שר האופים? ובכלל: לשם מה נצרך שפרעה יהרוג אותו? ובכן, בחלום זה מתגלה באופן ישיר יד ה' המנערת את גדולי העולם. ה' מתגלה בתור 'משפיל אף מרומם' את שרי האימפריה גם ללא כל סיבה נראית לעין. אם כן: בחלום שר האופים התגלה כיצד ה' גאה על גאים, ועושה כרצונו. בחלום שר המשקים ניכרת התועלת שצמחה ליוסף מכח מעשה ה'.
בחלומות פרעה: יוסף עצמו גילה כי הסיבה שהחלום נשנה פעמיים הוא כדי לגלות שתי מגמות שונות של יד ה' (מא, לב): "וְעַל הִשָּׁנוֹת הַחֲלוֹם אֶל פַּרְעֹה פַּעֲמָיִם כִּי נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹהִים וּמְמַהֵר הָאֱלֹהִים לַעֲשֹׂתוֹ". בפסוק זה יש שתי סיבות שונות: כלומר החלום הראשון נועד להראות שיש כאן פלא על טבעי – יש כאן תכנון אלוקי, עוד לפני שתכנון זה יתבצע. והחלום השני נועד כדי להבהיר איך פלא זה יתבצע בפועל כך שהוא יתרחש במהירות וביעילות. ואכן החלום הראשון, חלום הפרות, מבהיר שעומדת להגיע תופעה על טבעית וזאת ממספר כיוונים: 1. בדרך הטבע פרות אינן עולות מן היאור. 2. פרעה לעולם לא ראה פרות כה רזות. 3. בדרך הטבע פרות אינן בולעות פרות אחרות. 4. מעל הכל: לא יתכן שהפרות הרעות נשארו כחושות כבתחילה. אך לגבי השיבולים אין הדגשה של העל טבעיות. להיפך: השיבולים באו להסביר מה ה' עומד לעשות בפועל: הוא יברך מאד את התבואה ולבסוף ימעיט אותה באופן קיצוני כך שתישכח תקופת השובע.
על תכונותיהם של שני החלומות של פרעה עמד בפירוש הפנים יפות (בראשית מא, לב): "יש לפרש מפני שענין הדבר בחלום שרואה אדם בעולם העליון הוא עיון יותר אמיתי, שכל מה שקרוב לעוה"ז יתערב בו כמה שקר, אבל יכול להיות שיבוא לעת רחוק, אבל אם אדם רואה חלום בעולם התחתון, הוא קרוב להיות קיים, והנה פרעה ראה אותו בתחלה בעולם העליון והוא סימן לאמיתות הדבר, וזהו כי נכון הדבר מאת אלהים בלי תערובת שקר, ואח"כ ראה אותו בעולם התחתון, והוא משום שממהר אלהים לעשות, ע"כ לא ראה אותו בחלום א' אלא ב' פעמים, וזהו שאמר פעמיים, כי נכון הדבר שאמת הוא וגם ממהר האלהים לעשותו.
לסיכום: בדרך כלל בחיים החלומות הם עניין מבולבל וחסר סדר, אך חלומות יוסף התאפיינו בחוקיות מעוררת השתאות. היתה זו דרך חדשה של גילוי רצון ה' בעולם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.