תרח היה ממחה ביד לוט, על ידי שלא היתה בהמתו יוצאה זמומה, כדי שלא תשחית את הזרעים, שנאמר: 'ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט'. ומניין? כשם שהיה [ריב] בין הרועים, כך היה בין אברם ולוט, שנאמר: 'ויאמר אברם אל לוט אל נא תהי מריבה ביני ובינך'".
מדוע יצא תרח לכיוון ארץ כנען? ממכלול מפרשי הפשט עולה כי במסע זה של תרח התגלה שיש שייכות נפשית פנימית של תרח לאברהם והיעוד הגדול שלו:
- הראב"ע והרד"ק מבארים כי מסע תרח התרחש לאחר שאברהם כבר הצטווה ב'לך לך', ותרח הצטרף למסעו של אברהם.
- רבנו בחיי: אברהם ושרה החליטו ללכת מתוך מחשבה שהארץ הקדושה תביא לפקידת שרה. תרח נלווה אליהם ומפני כבודו התורה קראה את המסע על שמו.
- חזקוני: תרח רצה להחזיר את ארץ כנען לידי בני שם, שלהם היא באמת שייכת ובני כנען כבשו מהם את הארץ.
- אור החיים: תרח ראה שהמשכיותו תקועה ואברהם איננו יכול להוליד. על כן הוא נדד ממקומו בגדר 'משנה מקום משנה מזל'.
- ספורנו: תרח הכיר וידע את סגולותיה של כנען ורצה ללכת אליה.
המסע של תרח אל עבר ארץ ישראל מצביע על שייכות שהיתה לו לאידאל הגדול של אברהם בארץ ישראל. ואכן במדרש משנת רבי אליעזר (פרשה ח) מזהים חז"ל שתרח חזר בתשובה בסוף ימיו: "נתן הקדוש ברוך הוא גדולה לתרח וקיבלו בתשובה. אמרו, כל אותן השנים היה עובד צלמים, ואלולי שקיבל הקדוש ברוך הוא תשובתו, לא היה אומר לאברהם: 'ואתה תבוא אל אבותיך בשלום', לשום מחצבתו עמו. ולא עוד, אלא שהסכימה דעתו של תרח לבחור את ארץ ישראל עד שלא נצטוה, שנאמר: 'ויקח תרח את אברם בנו, ללכת ארצה כנען'...".
ויחד עם ניצוצי הצדקות שהתגלו בתרח, לא מקרה הוא שבפועל תרח לא הגיע לארץ כנען. למרות שהיתה בו שותפות מסויימת באור של אברהם, בסופו של דבר הליכת אברהם לארץ נעשתה בתור התנתקות והבדלה מ'בית אביך' כפי שמפורש בתחילת פרשת לך לך. כלומר שלתרח לא באמת היה חיבור שלם לארץ הנבחרת. ואכן בעניין המניעים למסע ניכר הבדל תהומי בין תרח ואברהם: תרח הלך לכנען מתוך שיקולים שונים, בהתאם למה שהוא הבין מדעתו. אך לעומתו, אברהם הלך אל הארץ אך ורק בכדי למלא את ציווי ה' ללכת למקום כל שהוא. אלו שתי גישות נבדלות.
ניתן לסכם ולומר שבתרח היתה מעלה של רצון אנושי ללכת לכנען. הסגולה ששכנה בו מכח השושלת הגדולה של אבותיו יצרה בו רצון ללכת אל הארץ. אולם טובה של ארץ כנען היה עדיין גנוז במציאות ולא היה יכול להתגלות, ובהתאם לכך גם הרצון של תרח לעלות אליה נשאר גנוז ולא בא לידי ביטוי בפועל. לכן תרח נשאר בחרן ומת שם. רק אברהם שנצמד לרצון ה', ולא רק למה שהוא הבין וידע, הלך עד הסוף והמשיך לארץ ישראל בעוד כל בית אביו נשארו מאחור. וכך בסופו של דבר אברהם לבדו הוא שמימש את הרצון של תרח להגיע לארץ כנען.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.