סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
במדרש סדר עולם רבה (פרק א) נפרס סדר המאורעות המתוארים בפרשת לך לך: "אברהם אבינו היה בשעה שנדבר עמו בין הבתרים בן שבעים שנה, שנאמר ויהי מקץ שלשים שנה וארבע מאות שנה וגו' (שמות יב מא), לאחר שנדבר עמו ירד לחרן ועשה שם חמש שנים, שנאמר ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן (בראשית יב ד), נמצא מן הפלגה ועד שיצא אברהם אבינו מחרן כ"ז שנים הן, הן 'שתים עשרה שנה עבדו את כדרלעמר ושלש עשרה שנה מרדו, ובארבע עשרה שנה בא כדרלעמר' (שם יד)".
חידוש גדול ביותר בסדר דברים זה הוא שלמרות שברית בין הבתרים מופיעה במרכז פרשת לך לך, מבחינה כרונולוגית, היא קדמה לכניסת אברם לארץ המתוארת בתחילת הפרשה. הסדר עולם לומד זאת מפסוקי חישוב קץ יציאת מצרים: לאברהם אבינו נאמר כי גר יהיה זרעו ארבעים שנה. לעומת זאת, ביציאת מצרים עצמה (שמות יב, מא) נאמר שיצאו ישראל מקץ ארבע מאות ושלושים שנה. כיצד מתישבים שני המנינים? אומר הסדר עולם שעל כרחך שמנין ארבע מאות ושלושים הוא מברית בין הבתרים בה נודע לראשונה על הגלות, ומנין ארבע מאות מתחיל מהולדת יצחק. הואיל ויצחק נולד כשאברהם היה בגיל מאה, נמצא שברית בין הבתרים היתה שלושים שנה קודם לכן – בגיל שבעים. והואיל ונאמר בתחילת לך לך שאברהם יצא מחרן בגיל שבעים וחמש, נמצא שברית בין הבתרים קדמה חמש שנים ליציאה מחרן בתחילת הפרשה.
בעקבות הסדר עולם, מפרשים רבים ביארו את סדר הדברים בדרך זו, בפרשת בא. אולם סדר זה של הדברים יוצר קשיים גדולים:
על אף קשיים אלו, קובע המהר"ל בגור אריה (שמות יב, מ) כי אין לסור מקבלת חז"ל: "זהו דעת רז"ל. הארכתי בענין זה בעבור המתחכמים על דברי חכמים ז"ל, ונדחקו בדחקים גדולים, והוקשה עליהם לומר כי גזירת בין הבתרים היתה ה' שנים קודם יציאתו מחרן, ודברי רז"ל הם הנכונים ואליהם ראוי לשמוע, וכאשר תדקדק בהם תמצאם מיוסדים על אדני האמת... אבל כלל וכלל אין לסור מדברי חז"ל, כי ההוגה בהם טועם טעם בשר, והם נכונים ואין בהם ספק למדקדק ולמבין דברי חכמים".
מחמת הקשיים שמנינו, מפרשים שונים ביארו את שני מניני הקץ באופן כזה שיתאימו לסדר המאורעות בפרשת לך לך. בתוך המפרשים הללו ישנן שתי גישות עקרוניות:
על פי הגישה הראשונה (הרד"ק והראב"ע), עברו בפועל ארבע מאות שנה מאז הולדת יצחק ועד יציאת מצרים. את מנין הארבע מאות ושלושים הם מתרצים ומבארים:
על פי הגישה השניה (שאר המפרשים שיובאו בזה), מהולדת יצחק ועד יציאת מצרים עברו ארבע מאות ושלושים שנה. את מנין ארבע מאות השנים הם מתרצים ומבארים:
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת וירא | בתחילת פרשת וירא מופיעים לראשונה בתנ"ך סיפורים של יום יום. עד לנקודה זו היינו סבורים כי מה...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - בראשית
פרשת נח | סדר שבעים האומות בפרשת נח (פרק י) נמנות שבעים הצאצאים שיצאו מנח, ומהם קמו שבעים אומות העולם. מאז...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - בראשית
פרשת ויחי | ברכות (י, א): "כל פרשה שהיתה חביבה על דוד פתח בה באשרי וסיים בה באשרי פתח באשרי דכתיב אשרי האיש...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - בראשית
פרשת חיי שרה | האבות – גרי תושב בארץ יש חידוש מפתיע בכך שאברהם עמל לקנות מקום בארץ ישראל. כדי להבינו יש לשים...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - בראשית