סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
התורה מלמדת אותנו במספר פרשיות כי יש קדושה מיוחדת לבכורות. הבכור הוא הקדוש והוא הנבחר על ידי ה'.
הפעם הראשונה שבה התורה קובעת במפורש כי יש מעלה בבכורה היא בפרשת יעקב ועשיו. כבר בלידתם, כאשר יעקב אוחז בעקב עשיו ו'מנסה' לצאת לפניו, מתברר כי יש חשיבות למי שיצא תחילה. מאוחר יותר קנה יעקב מעשיו את הבכורה. בהמשך הדברים מתברר כי ברור לכל – ליצחק, לרבקה, ליעקב ולעשיו כי ברכת יצחק ראויה להינתן לבכור. יצחק חושב שעשיו הוא הבכור ועל כן חפץ לברכו. אך לבסוף יעקב שקנה את הבכורה – מתברך.
משם והלאה מופיעה בתורה במספר מקומות ההבנה היסודית כי יש מעלה בבכורה וכי הבכור הוא הקדוש:
החשיבות והקדושה שבבכורה איננה מתבטאת במאורעות המופיעים בתורה בלבד. ממספר מצוות בתורה עולה העיקרון של קדושת הבכורה:
אם כן, התורה מעמידה כעיקרון מרכזי את קדושת הבכורה. המצב הטבעי הוא שהבכור יבחר לתפקידי הקדושה השונים. לאור זאת, מפליא עד מאד לגלות כי בכורות רבים ושונים נדחו מפני האחים הצעירים מהם. זוהי תופעה המתרחשת לא פעם ולא פעמים, ולמעשה ניתן להכליל ולומר שבכל הצמתים שבהם נערך בירור בין הבכור לבין אחיו הצעיר בשאלה מיהו הנבחר, הקב"ה בחר באח הצעיר ודחה את הבכור.
נמנה בזה את המקרים שבהם הבכור נדחה והצעיר נבחר, על פי סדר התנ"ך. נדגיש תחילה כי לא בכולם מדובר במאבק בין האחים. אך בכולם מדובר בבחירת האח הצעיר לייעוד אלוקי חשוב.
תופעת דחיית הבכורות היא עקבית עד להתמיה. תופעה זו כה גורפת, עד שלמעשה, קשה עד מאד למצוא ולו בכור אחד שנבחר ונותר יציב במעמדו![1]
אם לא די בכל הפרשות הללו בהן נדחו הבכורות אחד אחרי השני, בדור שלאחר יציאת מצרים נדחו הבכורות כולם באופן מוחלט מן הכהונה. כאמור, עם יציאת מצרים בחר הקב"ה בבכורות לשרתו ולעבוד לפניו. היה מקום לצפות כי בחירה זו שקידשה את הבכורות כולם 'תציל' את מעמד הבכורה אשר נפל עד אז שוב ושוב.
אך גם כאן מגיעה אכזבה מוחלטת – חודשים ספורים לאחר יציאת מצרים נדחו הבכורות, ומאז והלאה נבחר שבט לוי לעבוד לפני ה' - "בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל ה' אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' לַעֲמֹד לִפְנֵי ה' לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה" (דברים י, ח). משה רבנו אומר פסוק זה לאחר שהזכיר את חטא העגל, ורש"י על הפסוק מבאר שבעקבות חטא זה, שבו השתתפו הבכורות, נבחר שבט לוי במקומם. דחייה זו הטילה חותם של קבע על דחיית מעמד הבכורה.
המעמד המסובך של הבכורה ניכר גם במצוה המעגנת את מעלת הבכור לדורות. בפרשת כי תצא מצוה התורה להעדיף את הבכור ולתת לו חלק כפול בירושה. אך התורה מציגה זאת באמצעות מקרה מסובך בו הבכור משתייך לאגף השנוא של הבית - "כִּי תִהְיֶיןָ לְאִישׁ שְׁתֵּי נָשִׁים הָאַחַת אֲהוּבָה וְהָאַחַת שְׂנוּאָה וְיָלְדוּ לוֹ בָנִים הָאֲהוּבָה וְהַשְּׂנוּאָה וְהָיָה הַבֵּן הַבְּכֹר לַשְּׂנִיאָה: וְהָיָה בְּיוֹם הַנְחִילוֹ אֶת בָּנָיו אֵת אֲשֶׁר יִהְיֶה לוֹ לֹא יוּכַל לְבַכֵּר אֶת בֶּן הָאֲהוּבָה עַל פְּנֵי בֶן הַשְּׂנוּאָה הַבְּכֹר: כִּי אֶת הַבְּכֹר בֶּן הַשְּׂנוּאָה יַכִּיר לָתֶת לוֹ פִּי שְׁנַיִם בְּכֹל אֲשֶׁר יִמָּצֵא לוֹ כִּי הוּא רֵאשִׁית אֹנוֹ לוֹ מִשְׁפַּט הַבְּכֹרָה" (דברים כא, טו-יז).
ניכר כאן עד כמה עלול להיות ניגוד בין מעלת הבכורה למעלת הבחירה. דוקא במצות העדפת הבכור מדגישה התורה כי יתכן והמידות הטובות וההתאמה המוסרית אינם ניכרים בבכור. בהתאם לכך נאמרת בגמרא במסכת כתובות (נג, א) הדרכה שלא לדחות את הבכור גם במקרה שמדובר בבן רשע מול אח צדיק: "לא תיהוי בעבורי אחסנתא אפילו מברא בישא לברא טבא, דלא ידיעא מאי זרעא נפיק מיניה" [תרגום: אל תהיה שותף בהעברת נחלת הבכור, אפילו מבכור רשע לאחיו הצדיק. משום שרק ה' יודע איזה צדקות תתגלה בזרעו].
במאמר זה לא באנו אלא לעורר את השאלה ולעודד את הקוראים לעסוק בה. אך לא נסיים בטרם נצביע על השיבה של הבכורות למעמדם בעתיד
על אף שבמשך הדורות נדחו הבכורות ממעמדם, למדנו מדברי חז"ל כי לעתיד לבוא הם ישובו לשמש בעבודת המקדש. כך נאמר במדרש תנחומא (תרומה): "כל דבר שאמר הקדוש ברוך הוא בתורה 'לי' - ישנו בעולם הזה ולעולם הבא. כיצד? ...' כי לי כל בכור' (במדבר ג) בעולם הזה ולעולם הבא, 'והיו לי הלוים' (שם ח) לעולם הזה ולעולם הבא".
האור החיים הקדוש (במדבר ג) לומד מדברי חז"ל כי לא רק הבכורות שנבחרו ביציאת מצרים יבחרו שנית בעתיד, אלא גם בכורות נוספים שנדחו. אלו דבריו בחומש בראשית (מט, כח): "ומה שאמר [יעקב] לראובן דברי קנטור, שם צוה את הברכה. על דרך אומרם (ספרי בהעלותך): עתידה עבודה שתחזור לבכורות. וכפי זה, כיון שקבע לו שם הבכורה עתיד הוא לעמוד לשרת לעתיד לבא".
והנה חזרת הבכורות שנדחו למעמדם כנבחרי ה', מעוררת שאלה: וכי עשיו יחזור אף הוא ויבחר במקום יעקב?! על כן ממשיך האור החיים ומבאר: "ולטעם זה השתדל יעקב לקנות הבכורה מעשו לבל יהיה לו חלק בעבודה לעתיד לבא. והגם שנתנה העבודה ללוים שקולים הם ויבואו שניהם לעבוד עבודת הקודש כי מעלין בקודש ולא מורידין".
[1] מפשט הכתוב נראה שאברהם אבינו היה בכור האחים ונבחר להקים את עם ה'. אך במסכת סנהדרין סט מבואר שאף הוא היה צעיר האחים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת ויגש נפתחת בנאום ארוך של יהודה ליוסף. בנאום זה יהודה מתמודד עם העובדה שהגביע נמצא באמתחת בנימין....
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - בראשית
פרשת נח | במאמר זה נעסוק בחושך הכבד ששרר במשפחתו של אברהם, בטרם זרח אורו. רגע לפני שה' התגלה לאברהם אבינו...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - בראשית
מאמר סקירה | האם טוב היה שבני האדם החלו לבנות ערים ולהקיף עצמם ברכוש? או שמא עדיף היה שבני האדם יהיו מסוגלים...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - בראשית
פרשת לך לך | אברהם החל כבר באור כשדים ובחרן את המגמה של קירוב בני האדם לעבודת ה'. במשך שנים הוא עסק בהנחלת...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - בראשית