הקדמה
נאמר בפרשתנו (פרק כ"ט):
ל. "ויבא גם אל רחל, ויאהב גם את רחל מלאה, ויעבד עמו עוד שבע שנים אחרות.
לא. וירא ד' כי שנואה לאה, ויפתח את רחמה, ורחל עקרה".
מהפסוק הראשון עולה שיעקב אהב גם את לאה, אלא שאת רחל הוא אהב יותר.
מהפסוק השני עולה לכאורה שיעקב שנא את לאה, והדבר תמוה ביותר: כיצד יתכן שיעקב אבינו, המובחר שבאבות, ישנא את אשתו, והרי התורה הזהירה: "לא תשנא את אחיך בלבבך" (ויקרא יט, יז), כל שכן את אשתך! ועוד אמרו חז"ל דברים חמורים מאד על השונא את אשתו (נדרים כ ע"ב).
א. הסבר המפרשים לפסוק הראשון
על הפסוק הראשון כתב הרד"ק: "ויאהב גם את רחל מלאה - להודיע כי גם לאה אהב, אף על פי שלא בחר בה מתחילה לאשה, כיון שנשאה לו אף על פי שלא היה בכוונה, אהבה כמו שאדם אהב אשתו, אבל יותר אהב רחל".
וכן כתב רבי יוסף בכור שור: "ויאהב גם את רחל מלאה - כלומר: לאה אהב, ורחל יותר מלאה, שאינו אומר: 'ויאהב את רחל, ולא לאה'".
וכן כתב רבנו בחיי: "גם את רחל מלאה - הכוונה שאהב את לאה, אבל רחל יותר. וזה בהפך ממה שהוא טבע העולם לאהוב יותר האשה שידע אדם ראשונה".
וכן כתב הרש"ר הירש: "ויאהב גם את רחל, הרי שאהב גם את לאה... הוא אהב גם את רחל, ואהב אותה יותר מאשר את לאה".
כלומר: יעקב אהב גם את לאה, אלא שאת רחל הוא אהב יותר.
א. הסבר המפרשים לפסוק השני
על הפסוק הראשון כתב הרד"ק: "וירא ד' כי שנואה לאה - לא היה יעקב שונא אותה, אבל היה אוהב אותה, אלא לפי שהיה אוהב את רחל יותר מלאה קרא לאה: 'שנואה', כלומר: כנגד אהבתה של רחל היתה שנואה, וכן: 'האחת אהובה והאחת שנואה' (דברים כא, טו).
וכן כתב רבי יוסף בכור שור: "כי שנואה לאה - גבי אהבתה של רחל, שאינו אוהב אותה כמו רחל, אבל 'שנואה' לאו דווקא, דאם כן קשי קראי אהדדי".
וכן כתב רבנו בחיי: "כי שנואה לאה - ח"ו שישנא יעקב את לאה, אבל יאמר עליה 'שנואה' בערך רחל, שהיתה אהובה ביותר".
כלומר: יעקב לא שנא את לאה, ח"ו, ולא עבר על מה שהזהירה התורה: "לא תשנא את אחיך בלבבך" (ויקרא יט, יז), אלא שמתוך אהבתו הגדולה של יעקב לרחל הרגישה לאה שהיא אהובה פחות, ולכך קוראת התורה: "שנואה", באופן יחסי.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.