א. מדוע דילג אליעזר על מספר דברים שאמר לו אברהם אבינו?
כאשר משווים את דברי אברהם לעבדו אליעזר, לדברי אליעזר בשם אברהם, מגלים הבדלים רבים. ברשימה קצרה זו נעמוד רק על מספר הבדלים ומשמעותם.
- אברהם אמר: "ד' אלקי השמים אשר לקחני מבית אבי ומארץ מולדתי, ואשר דבר לי ואשר נשבע לי לאמר: לזרעך אתן את הארץ הזאת" (ז), ואליעזר דילג על דברים אלו. מדוע?
כתב האברבנאל שאליעזר דילג על מלים אלו כדי שלא לומר למארחיו שד' אינו אוהב את ארצם, ולכן לקח את אברהם משם.
- אברהם אמר: "רק את בני לא תשב שמה" (ח), ואליעזר דילג על דברים אלו. מדוע?
גם על כך כתב האברבנאל שאליעזר דילג על מלים אלו כדי שלא לומר להם שאברהם אינו אוהב את ארצם, ואינו מוכן שבנו יגור שם.
למדנו מכאן שראוי להשתדל מאד להתנהג בכבוד כלפי המארחים, ולא לפגוע ברגשותיהם.
ב. מדוע אברהם אמר לאליעזר דברים אלו?
נשאלת השאלה: אם לא היה ראוי שאליעזר יאמר למארחיו את כל הדברים שהוא השמיט, מדוע אברהם אמר לו דברים אלו?
התשובה פשוטה: אברהם רצה לומר לו את האמת, והאמת היא שד' בחר בו ונתן לו את הארץ, ולכן הוא בטוח שד' יצליח את דרכו, והאשה תבוא לארץ! (עיין ברשב"ם ובספורנו)
ג. מה ההבדל בין "אנכי ישב בקרבו" לבין "אנכי ישב בארצו"?
בהמשך למהלך זה של הבחירה בעם ישראל ובארץ ישראל, הסביר הקדוש הרב הלל אליהו ליברמן הי"ד בספרו "אהבת הארץ" את ההבדל בין דברי אברהם שאמר: "מבנות הכנעני אשר אנכי ישב בקרבו", לבין דברי העבד שאמר: "מבנות הכנעני אשר אנכי יושב בארצו": "הנה בימים ההם כל האומות הכירו בארץ ישראל כ'ארץ כנען'. ולמרות שהיה זה בגדר כיבוש: 'והכנעני אז בארץ' (בראשית יב, ו) – 'שהיה הולך וכובש את ארץ ישראל מזרעו של שם' (רש"י שם), אף על פי כן היה מקובל אצל אומות העולם השקר הזה כי ארץ ישראל שייכת לכנענים, ולכן היה הרגל לשונם לקרוא לארץ הקודש: 'ארץ כנען'. לכן כשבא אליעזר לארם נהרים, כדי שלא יצטייר בעיניהם כחולם חלומות כי ארץ ישראל היא ארצו של עם ישראל, השתמש בביטוי המקובל בעולם באותו זמן: 'ארץ כנען', וכביכול הכיר [לפחות כלפי חוץ] בבעלות של הכנענים על ארץ הקודש, ולכן אמר: 'מבנות הכנעני אשר אנכי ישב בארצו'. אך אברהם אבינו, שידע כי הקב"ה הבטיח לו את הארץ הזאת, לו ולזרעו עד עולם, לא היה מוכן בשום אופן להשלים עם השקר הזה שכביכול יש בעלות לכנענים על הארץ הקדושה שהקב"ה הבטיח לו, ולכן אמר: 'מבנות הכנעני אשר אנכי יושב בקרבו', כלומר: אמנם ישנם כנענים היושבים כיום בארץ ישראל, ואני יושב בתוכם, אך אין זה נוגע בכהוא זה למהותה האמיתית של ארץ הקודש השייכת אך ורק לזרע אברהם יצחק ויעקב. ואם כי שמה האמיתי של הארץ טרם נודע אז, לפי שבאותו זמן, 'ישראל', שכבר עלה במחשבה, עוד לא נולד, אך ברור היה לאברהם אבינו כי הארץ הקדושה הזאת איננה 'ארץ כנען', כי אם: 'הארץ אשר נשבעתי לאברהם ליצחק וליעקב' (שמות לג, א), ולכן אמר: 'הכנעני אשר אנכי יושב בקרבו', אך לא 'בארצו', כי זו ארצנו"!
סיכום
עמדנו על שני ענינים: הראשון: השמטת העבד חלק מדברי אברהם, שהיתה משום כבודם של מארחיו, שלא לפגוע ברגשותיהם.
השני: דברי אברהם, המבטאים את האמת שד' בחר בו ונתן לו את הארץ, והארץ שייכת רק לו ולזרעו, ולכן הוא היה בטוח שד' יצליח את דרכו, והאשה תבוא לארץ!
סיום
כשם שאברהם היה בטוח שהתכנית האלקית תצא אל הפועל, כך גם אנו בטוחים שהתכנית האלקית תצא אל הפועל, ועם ישראל כולו ישוב לארץ ישראל כולה, וישלוט בה, במהרה בימינו, אמן[1].
[1] עיין בהרחבה במאמרי בספרי "הדר התורה" בפרשתנו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.