סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
פרשת חיי שרה מחולקת באופן כללי לשלושה חלקים עיקריים:
החלק הראשון (פרק כ"ג) עוסק במות שרה, בקניית מערת המכפלה וקבורת שרה בה.
החלק השני (פרק כ"ד) עוסק בהבאת רבקה ליצחק.
החלק השלישי (פרק כ"ה פסוקים א-יח) עוסק בחמישה נושאים:
במבט ראשון לא ברור מספיק מה למדנו מהכתוב כאן. המפרשים כתבו מספר לימודים שלמדנו מפסוקים אלו, ויש לחלק אותם לשני חלקים: לימודים מוסריים פרטיים הנוגעים לכל אדם, ולימודים אמוניים כלליים הנוגעים לעם ישראל.
כתב הרד"ק:
"(א) ויסף אברהם - הוסיף לקחת עוד אשה, כי כבר היו לו שתים, ועוד הוסיף ולקח השלישית כדי לשמשו לעת זקנותו, ולהוליד ג"כ להרבות זרעו בעולם.
(ה) ויתן - חלק נכסיו בחייו, כדי שלא יבאו לידי מחלוקת בירושה אחר מותו...
(ו) מעל יצחק בנו - כדי שלא יהיו עליו לטורח ולא יריבו עמו על דבר הירושה.
(ח) ויגוע וימת - גויעה מיתה קלה, שאינה באריכות חולי.
בשיבה טובה - שראה לו בנים ובני בנים, והיה בטובה ובכבוד כל ימי חייו. ובדרש (ב"ב ט"ז) שעשה ישמעאל תשובה בחייו.
זקן ושבע - שבע ימים.
(יא) ויברך - הצליחו במעשה כמו שהצליח אביו.
(יב) ואלה תולדת ישמעאל - זכר תולדת ישמעאל לכבוד אברהם, לפי שהיה בכורו, להודיע כי היו לו שנים עשר נשיאים, כמו שאמר הא-ל לאברהם.
וספור 'אשר ילדה הגר', כי אף על פי שהיה בן השפחה, אברהם אהבו, לפי שהיה בכורו, וברכו הא-ל בעבורו, והצליחו, כמו שאמר: 'ויהי אלקים את הנער ויגדל' (כא, כ) והוליד שנים עשר נשיאים.
(יז) ואלה שני - זכר שנותיו לכבוד אברהם, כמו שכתבנו.
ובדרז"ל (מגילה י"ז) לא נזכרו שנותיו אלא ליחס בהם שנותיו של יעקב.
(יח) וישכנו - אלה בניו הנזכרים ותולדותם שכנו מחוילה עד שור כי שם נפלה להם נחלתם.
על פני כל אחיו נפל - כמו שאמר המלאך להגר ועל פני כל אחיו ישכון, ושם פירשנוהו.
ונפל - פירושו שכן, כמו נופלים בעמק (שופטים ז')".
בדברי הרד"ק ששה לימודים מוסריים:
בדומה לדברי הרד"ק בפסוק ח' כתב גם הרמב"ן:
"זקן ושבע - שראה כל משאלות לבו ושבע כל טובה, וכן 'ושבע ימים' (להלן לה, כט), ששבעה נפשו בימים, ולא יתאוה שיחדשו בו הימים דבר. וכענין שנאמר בדוד: 'וימת בשיבה טובה שבע ימים ועושר וכבוד' (דברי הימים א כט, כח). והוא ספור חסדי ד' בצדיקים, ומדה טובה בהם שלא יתאוו במותרות, כענין שנאמר בהם: 'תאות לבו נתת לו' (תהלים כא, ג), ולא כמו שנאמר בשאר האנשים: 'אוהב כסף לא ישבע כסף' (קהלת ה, ט), ואמרו בו (קהלת רבה א יג): 'אין אדם יוצא מן העולם וחצי תאוותיו בידו, יש בידו מנה - מתאוה מאתים, השיגה ידו למאתים - מתאוה לעשות ארבע מאות, שנאמר: 'אוהב כסף לא ישבע כסף''.
ובבראשית רבה (סב, ב) אמרו: 'הקדוש ברוך הוא מראה להם לצדיקים מתן שכרן שהוא עתיד ליתן להם לעולם הבא, ונפשם שבעה והם ישנים'. נתעוררו החכמים בזה ופירשו הכתוב שאומר 'ושבע' במראה הזו".
גם בפסוק י"ז כתב הרמב"ן בדומה לדברי הרד"ק:
"ואלה שני חיי ישמעאל - הקרוב בדרך הפשט כי הכתוב יספר בבני הצדיקים תולדותם ומספר חייהם, להודיע כי זרע צדיקים יבורך".
בדומה לדברי הרד"ק והרמב"ן כתב הרלב"ג בתועליות:
גם בדברי הרלב"ג מופיעים ששת הלימודים המוסריים שכתב הרד"ק[1]. עוד הוסיף הרלב"ג שראוי לבנים שיתעסקו בקבורת אביהם.
על גבי הלימודים הפרטיים שכתבו הרד"ק הרמב"ן והרלב"ג, כתבו הרד"ק והרמב"ן גם לימודים כלליים, שממשיכים את המהלך העיקרי של ספר בראשית: בחירת עם ישראל, מאברהם יצחק ויעקב, ונתינת הארץ להם ולזרעם.
על פי דרכם ניתן להוסיף עוד לימודים כלליים, כך שבכל אחד מהנושאים שבחלק זה של הפרשה ניתן למצוא גם לימוד כללי!
כעין זה כתב גם הרמב"ן (בפסוק ו): "ולבני הפילגשים אשר לאברהם - על דרך הפשט, בעבור שנאמר לו: 'כי ביצחק יקרא לך זרע' (לעיל כא, יב), לא בזרע אחר, היו כל נשיו אצלו פילגשים, לא היו נחשבות לנשים, שאין זרען ביורשיו... והנה אברהם לקח לו אשה מבנות כנען. ואם תאמר שהיתה מצרית, או מארץ פלשתים, הנה לא שלח אל ארצו ואל מולדתו כאשר עשה בבנו, כי איננו שומר רק זרע יצחק, כי עליו נכרת הברית".
יש להדגיש שלא רק שאברהם נתן את כל אשר לו ליצחק, אלא נתן לו את המתנה העיקרית, שהיא ארץ ישראל!
אך לא רק שאברהם אבינו נתן ליצחק את ארץ ישראל, אלא הוא גם חשש שלמרות גירוש ישמעאל מביתו (והחזרתו רק כנער משרת[2]), ירצו ישמעאל ובני קטורה לרשת את ארץ ישראל אחרי מותו, ביחד עם יצחק, או לנשל את יצחק מירושתו. לכן נתן אברהם עוד בחייו את כל אשר לו ליצחק, ואילו את בני הפילגשים שילח אברהם בחייו אל ארץ קדם. מעשה זה הוא המעשה האחרון שהתורה מספרת שעשה אברהם - ביסוס ירושת יצחק בארץ ישראל!
כעין זה כתב גם הרמב"ן: "ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו - לשון בראשית רבה (סב, ג): 'כאן בן האמה חולק כבוד לבן הגבירה'". כלומר: ישמעאל הכיר בכך שיצחק הוא שממשיך את אברהם אבינו, ולא ישמעאל!
יח. "ויאמר אברהם אל האלקים: לו ישמעאל יחיה לפניך.
יט. ויאמר אלקים: אבל שרה אשתך ילדת לך בן, וקראת את שמו יצחק, והקמתי את בריתי אתו, לברית עולם לזרעו אחריו.
כ. ולישמעאל שמעתיך, הנה ברכתי אתו, והפריתי אתו, והרביתי אתו במאד מאד, שנים עשר נשיאם יוליד, ונתתיו לגוי גדול.
כא. ואת בריתי אקים את יצחק, אשר תלד לך שרה למועד הזה בשנה האחרת".
אם כן ד' הבטיח שישמעאל יוליד שנים עשר נשיאים ויהיה לגוי גדול, אבל הברית תתקיים עם יצחק, וזה בדיוק מה שכתוב בפסוקינו!
נמצאנו למדים שבפסוקים אלו, שעל פניהם נראים כחסרי ענין מיוחד, יש לימודים גדולים רבים: פרטיים, הנוגעים לכל אחד בכל דור, וכלליים, הנוגעים לבחירת עם ישראל ולשמירה על שייכותה של ארץ ישראל לעם ישראל.
[1] עיין במאמר "את בנך, את יחידך, אשר אהבת" בספרי "הדר המועדים ירח האיתנים".
[2] בסעיף 3 כאן מופיע מה שמופיע בדברי הרד"ק בסעיפים 3-4.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת ויצא | הקדמה בפרשתנו מסופר שיעקב אבינו נשא את רחל ואת לאה שהיו אחיות. אמנם הדבר היה לפני מתן תורה,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש בראשית
פרשת וירא | הקדמה המאבק על ארץ ישראל בין עם ישראל לצאצאי ישמעאל איננו חדש. לפני למעלה משלושת אלפים ושבע מאות...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש בראשית
פרשת ויחי | הקדמה בפרשתנו מסופר על ברכות יעקב אבינו לשבטים. כך אמר יעקב אבינו לראובן: "ראובן בכֹרי אתה,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש בראשית
פרשת לך לך | הקדמה אחרי שאברהם אבינו חזר ממלחמתו במלכים נאמר: "ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין, והוא כהן...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש בראשית