חיבור כפול
תכונת החיבור הנמצאת בשמה של חברון מתבטאת בחיבורים שונים ומגוונים. הפעם נעסוק בחיבור אחד המתייחד מאוד בשמה של מערת המכפלה אשר בחברון, שכדבריהם של חז"ל בגמרא (ב"ב נח) וכפי רש"י בפרשתנו (כג ט) - היא כפולה: א. בקומותיה, "בית ועלייה על גביו" ב. כפולה בזוגות הקבורים בה - איש ואשתו.
והנה תמוה הדבר מאוד מדוע נקברו אבותינו ואמותינו במקום קבורתם שלאדם וחוה? ויותר מכך בגמרא (שם) מבואר, שלפי הדעה שהמערה כפולה בקומותיה, אדם וחוה נקברו בקומה התחתונה, ואילו אבותינו ואמותינו בקומה העליונה, מה משמעות הדבר? מבאר הרב קוק (שם): "והנה מעלות השלמות כפולות הנה במעלתן, ויש לכל אחת מקום לפי ערכה. האחת היא המעלה השכלית שנטועה בנפש האדם, שממנה - כשהיא על דרך ישרה - תוצאות לחמודות ומידות יקרות ועבודה גדולה לה' יתברך. אבל ראה ה' יתברך שאינה מספקת לשכלול שלמות האדם עד שנוספה לו הערת התורה האלוקית... שבוודאי לזאת המעלה העליונה שהתורה מגעת את העוסקים בה ומקיימים מצוותיה "א"א כלל שיגיע השכל האנושי את ההולכים בדרך ישרה על פי דרכו". אם כן שתי מעלות באדם: האחת טבעית אנושית הבאה לידי ביטוי בשכלו ובמוסריותו, והשניה אלוקית, נבדלת העומדת למעלה מטבעיותו. ויותר מכך, דווקא מפני שהתורה עליונה מן הגוף, ואילו השכל קשור לגוף ולמדרגה הטבעית שבאדם. דווקא מעלה זו של התורה יוצרת ריחוק וחוסר קשר אל הגוף וממילא אי יכולת להעלותו משפלותו. שפלות שדווקא מפני נמיכותו שלהשכל וקישורו לגוף תוכל להשתלם על ידי השכל השייך למדרגת החיים הטבעית, וממילא בהתחברות שתי המעלות שבאדם, התורה והשכל, כשנשמר היחס הנכון ביניהם, שמקומו של השכל למטה כהכנה ותשתית, והתורה במעלתה העליונה מעליו, יוכל להופיע החיבור השלם בין הגוף, השכל המעלהו, והתורה שלמעלה משניהם. וכלשון הרב (שם) "והנה עצם הערת השכל כיוון שהוא דבק בטבע האדם,כשהוא דבק עם הערת התורה, גורם שנעשה רצון הגוף שלם עם חוקי התורה ומשתלם הגוף להתקדש בקדושת התורה (דרך השכל המתווך והמקשר ביניהם). מה שלא היה כן, אם לא התלווה השכל אל התורה... הגוף יהיה מטבעו ההפך המבוקש מצד התורה..."
מכאן ברור שאדם וחוה המבטאים את מעלתו הטבעית-השכלית של האדם, ולעומתם אבותינו ואמותינו המבטאים את מעלתו האלקית של אדם, הוצרכו להיקבר ביחד באותו מקום על מנת ללמדנו את הכרחיות הקשר שביניהם. אמנם מובן שאדם וחוה נקברו למטה, ואילו האבות והאמהות למעלה, כי התורה היא למעלה מן השכל, אך מאידך ללא השכל הנמצא למטה אי אפשר להגיע אל התורה שלמעלה, וק"ו שאי אפשר להעלות את חיי הגוף הטבעיים שמתחת לשניהם.
זה סוד הכפילות של מערת המכפלה וסודה של חברון המחברת את המדרגות האלו יחדיו ביחס הנכון, וכסיום דבריו שם "אדם הראשון לבדו היה הכולל הערת השכל הכללי בשלמותו ...(ולעומתו) האבות והאימהות הכינו הערת התורה שתהיה ראויה להתקבל מצד הגוף... על כן היתה הוראת חיבורם נחוצה מאוד... אם כן הם בית ועליה על גביו ואדם וחוה בבית, שהוא רק הכנה ותחתון לגבי מעלת ההתקדשות הנמשכת מהאבות שהיא על פי התורה, על כן האבות בעליונה על כן שם העיר חברון לשון חיבור, כי היא נאותה אל החיבור הנכבד להשלמת הגוף מצד השכל והתורה".
באדיבות ערוץ מאיר
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.