תשובת הרב אס"ף בנדל
שלום רב!
הקב"ה מלמד אותנו דרך התורה כי הגורמים היסודיים של עם ישראל נובעים מסגולה ולא מבחירה.
כלומר, עוד לפני שעם ישראל ההצטיין במעשיו ודרכיו, הוא נבחר משמים להיות עם ה', והעם הנצחי.
באופן דומה - הנצחיות של שבט יהודה אינה מתחילה מזכות מעשית, אלא מייעוד אלוקי.
כבר יעקב אבינו מבטיח ליהודה שהמלכות תעמוד ממנו בכל דור ודור -
(בראשית מט, י): "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו". למעשה הקב"ה מבטיח כאן שכל עוד ישראל קיימים, שבט יהודה יהיה קיים בשביל להעמיד מתוכו את שכבת המלכים.
ואכן, חז"ל (סנהדרין דף ה) אומרים שמחמת הבטחה זו, ראשי הגולה בבבל היו מבני יהודה. כמובן שאם יהודה היו גולים ונעלמים עם עשרת השבטים, לא יכלה ההנהגה לעמוד מהם בכל משך שנות הגלות.
זהו מצד היעוד והסגולה. בפועל, הסגולה התגלתה לאורך שנות המלכים בבחירה -
ככלל, מלכות יהודה (ואיתו בנימין) היטיבה דרכיה הרבה יותר מאשר מלכות ישראל.
ההבדלים הגדולים ניכרים מבחינה מערכתית - יהודה דבקה במקדש ה' ובשבט הכהונה אשר בחר ה'.
לעומת זאת, עשרת השבטים התרכזו סביב מוקדי עבודה שהמציאו (בית אל ודן), סביב חגים שהמציאו, וסביב כהנים שמינו מעצמם.
על כן עשרת השבטים גלו ונעלמו בגלות, אך שבט יהודה זכה להיות עמוד השידרה של עם ישראל לאורך הגלות.