תשובת הרב אס"ף בנדל
בפרשות אלו פוגשים אנו ביסודות האומה הישראלית, נושאים אנו עינינו אל ההרים ואל הגבעות, אל האבות והאימהות, ומביטים אל הצורים הנשגבים מהם חוצבה אומתנו.
רחל ולאה מבטאות שני כוחות הפועלים ובונים יחד את בית ישראל, כוחות אלו יופיעו אחר כך בבניהם ובשבטים, כוחות אשר עתידים לגשת ולהתגושש זה עם זה, עד אשר תופיע הערבות ההדדית בין בני רחל ובני לאה במסירות נפשו של יהודה על הצלת בנימין.
ומעשה אבות סימן לבנים, בהמשך הדרך יקומו מנהיגים ומלכים מרחל ומלאה, כשאול וכדוד אשר יתגוששו זה עם זה, עד שיתפצלו לשתי ממלכות יריבות, יהודה וישראל, ובאחרית הימים ישובו ויתאחדו "וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ" (יחזקאל ל"ז).
בתורת הסוד מוזכרת רחל כצד הנגלה ולאה כצד המכוסה והנסתר. בנגלה יעקב אוהב את רחל, רחל היא יפת מראה, וכלפי חוץ הוא עובד עבור רחל ונושא אותה, אך בסתר מתברר כי הוא עובד עבור לאה, אותה הוא נושא ואיתה הוא נקבר. לאה נקברת בתוככי מערת המכפלה ואילו רחל על אם הדרך, עיני לאה רכות ורחל מבכה על בניה ונושאת ברמה קולה, ושתיהן יחד בונות את בית ישראל.
לאה מופיעה את היסוד הסגולי המיוחד, הטמון בישראל, יסוד שאינו מתחיל מהבחירה האנושית כי אם מהבחירה האלוקית, "אשר בחר בנו מכל העמים", הכרח נשמתי עליון המופיע בקרבנו ואין לנו אלא להודות על קיומו, "הפעם אודה את ד'". ורחל מופיעה את היסוד הבחירי, המוציא לפועל ומבטא בגלוי, במעשים בחיריים, את היסוד הסגולי הכמוס, כאן נתבעים אנו להוסיף טוב בבחירתנו, "יוסף ד' לי בן אחר".
ישנן שתי פעולות של האומה הישראלית בעולם. האחת היא השפעה הגלויה של האומה הישראלית על האנושות, "לב באיברים" בלשון הכוזרי, פעולה גלויה של האומה הישראלית, הקוראת בשם ה' בעולם, ומלמדת את העולם אמונה ומוסר, ומשפיעה על העולם שפע חיים המרוממים ומשלימים את האנושות ואת המציאות כולה. צד זה מופיע מכוחה של רחל, המנסה להשפיע גם על אביה בלקיחת פסליו, ממנה נולד משיח בן יוסף. יוסף הוא צדיק יסוד עולם, והוא מופיע כמלך מצרי, הפונה אל העמים ודובר שבעים לשונות, לאומיותו היא לאומיות אנושית טבעית, ולכן יכול הוא ליצור קשר ישיר עם האומות, שם שמים שגור על פיו והוא מלמד את האומות אורחות חיים ומוסר.
הפעולה היותר גדולה שפועלים ישראל בעולם היא הפעולה הכמוסה, ההשפעה הסגולית, יחס של "נשמה בגוף", הנבדלת מן הגוף הבדלה מהותית, אך מעניקה לו חיים. זו פעולתה של לאה, ממנה נולד ומשיח בן דוד, הקודש הישראלי שאינו מובן כלל לעמי העולם, סדרי חיים ציבוריים עליונים ומוסר קדוש, יראה עילאה המתעלה מעל מושגי האמונה ואהבת ה' האנושית, יראה שאינה מחלישה כי אם ומפריחה חיים אדירים באומה כולה, לא רק רוח הקודש אלא נבואה, באספקלריא מאירה ושאינה מאירה. עצם מציאותו של עם קדוש כזה בעולם, בעל סדרי חיים כה טהורים ומוסר קדוש ונישא, מציאותו של עם כזה משפיעה ומרוממת את העולם למדרגת חיים עליונה. עולה האומה הישראלית, מתרוממת ומרוממת את כל המציאות עימה. מתוך רוממות זו בונה הקודש הישראלי בעולם בית קבע של השראת שכינה, בית תפילה לכל העמים.
במצב האידיאלי פועלים כוחות אלו יחדיו בהרמוניה, רחל ולאה, הבחירה והסגולה, הנגלה והכמוס, אלו שני צדדים של דמות אחת, אותה נושא יעקב לאישה. מלכות יוסף הטבעית מהווה הכנה למלכות יהודה העל טבעית, שאול המכין את המלכות לדוד, ומשיח בן יוסף המבשר את בואו של משיח בן דוד, לאומיות טבעית שעל גבה מופיעה לאומיות ישראלית של קודש.
אך עד לאחדות הכוחות תעבור האומה תהליכים ארוכים של בירור ופירוד, התגוששויות בין האחים אשר נסעו מן האחווה, ופירוד בין ממלכת אפרים הלאומית הטבעית, המפרידה דת פרטנית ממוסדות המדינה, לבין ממלכת יהודה, בה הלאומיות קודש, והקדושה היא כללית ולא רק פרטית, ארמון המלך מחובר לבית המקדש, כוחות האלו מתאבקים ומתגוששים עד ימינו אנו. עד אשר תסור קנאת יהודה ואפרים, ושני העצים יתאחדו לעץ אחד, בזכות ערבותן ההדדית של האחיות, של רחל המוסרת את הסימנים ללאה, ושל יהודה הערב לבנימין, ומשיח בן דוד המחיה את משיח בן יוסף, אז תמנע רחל קולה מבכי ועיניה מדמעה, כי יש שכר לפעולתה.
נכתב על פי דברי הרב קוק באורות הקודש ג' עמ' שמ"ח, מאורות הראי"ה לפורים – פרשת זכור, ודברי הרצי"ה במתוך התורה הגואלת פ' ויגש ובשיחות הרצי"ה על התורה.