תשובת הרב יואב אוריאל
נסיונות החטיפה בחומש בראשית
ממקרים שונים בספר בראשית עולה תמונה כוללת: האבות ומשפחתם היוו תופעה חדשה בכל המרחב. כאשר עמי האיזור נפגשו עם אברהם ומשפחתו הם ראו מולם יצורים מופלאים ושונים לטובה, אשר לא ראו כמותם.
גויי האיזור – המצרים, הפלשתים ואנשי שכם ניסו חמש פעמים לחטוף מישהו ממשפחת האבות בתור בן זוג: שרה (פעמיים – במצרים ובגרר) רבקה (בגרר), דינה (בשכם) ויוסף (עם אשת פוטיפר). תופעה זו מעידה על עוצמת החיים שפיעמה באבות ובאמהות, והיתה ניכרת באופן פיזי ממש – בהופעתם. לא רק קדושה וטהרה רוחניות היו בהם, אלא גם יופי שלא נודע כמותו. בכל מקום בו הופיעו - פגשו הגויים יופי חסר תקדים. במעשה דינה בולטת עוצמת הרצון של אנשי שכם להתערב באופן קבוע במשפחת יעקב – "וְהִתְחַתְּנוּ אֹתָנוּ בְּנֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ לָנוּ..." – עד כדי הסכמה למול את כל בני העיר.
תופעה זו מזכירה את הרצון העז של הפלשתים לתת את נשותיהם לשמשון בכדי להוליד ממנו כדוגמתו (סוטה דף י).
הבעייה המערכתית
לאור מצב כללי זה, יש לראות את התנהלות אברהם ושרה בטרם ירידתם למצרים. אברהם ושרה ידעו מראש, עוד בטרם נדודיהם לארץ ישראל כי מדובר ביופי אחר ושונה מכל המורגל אז. על כן הם קבעו מלכתחילה כי שרה תאמר באופן קבוע שאברהם הוא אחיה (כ, יג): "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִתְעוּ אֹתִי אֱלֹהִים מִבֵּית אָבִי וָאֹמַר לָהּ זֶה חַסְדֵּךְ אֲשֶׁר תַּעֲשִׂי עִמָּדִי אֶל כָּל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר נָבוֹא שָׁמָּה אִמְרִי לִי אָחִי הוּא". בפסוק זה מתבאר כי אין מדובר בבעיה מקומית, כשיורדים למצרים, אלא בבעייה מובנית – אברהם ושרה ממלאים את ייעודם האלוקי באמצעות נדודים רבים. במהלך נדודים אלו ידוע מראש כי הגויים השונים ירצו בכל מאודם להתערב במשפחת אברהם. וכך נאמר במדרש פסיקתא זוטרתא (יב יא): "ר' עזרי' בשם ר' יהודה ב"ר סימון אמר הלכנו בארם נהרים ובארם נחור, ולא מצינו אשה יפה כמותך, אף על פי שהיו יפין לא נמצא כמותך, ועכשיו שאנו נכנסין למקום כיאורים ושחורים לא כל שכן, לכך נאמר הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את".
כעת ברור כי כאשר הקב"ה שולח את אברהם ושרה לנדוד בארצות שונות: "לך לך...", הוא בעצם שולח אותם להתמודדות מערכתית עם נסיונות חטיפה מצד הגויים. אין מדובר במקרה מקומי בו לאברהם יש בחירה האם להעמיד את שרה בנסיון קשה, אלא מדובר בשליחות שאותה הטיל ה' על שניהם. אברהם ושרה יודעים מראש כי אם יוודע שהם נשואים, יהרגו את אברהם, ועל כן הם מסכמים שתמיד יספרו רק על קרבתם המשפחתית (שהיא אמיתית!).
חוסר ההצלחה של ניסיונות החטיפה
במבט רחב זה מתברר כי היה ברור מראש נסיונות החטיפה לא יצליחו. בשליחות שמטיל ה' על משפחת האבות לקרוא בשם ה' בקרב גויי הארץ טמונים סיכונים רבים. הקב"ה מבטיח לאבות שהוא ישמור עליהם מכל. אם כן, בשליחות זו כלולה גם ההבטחה לשמירה מול נסיונות החטיפה. במילים אחרות - אחת מן הדרכים שבהם תיוודע גדולת אברהם ושרה, ותוכר בחירת ה' בהם, היא כאשר ינסו לחטוף דמויות שונות מתוך בית אברהם ולא יצליחו. המשותף לחמשת נסיונות החטיפה הם שבכולם נכשלו הגויים. הסיבות לכישלון היו שונות: בעקבות חטיפת שרה הופיעו במצרים ובגרר נגעים וחולאים. בהתעוררות הרצון לחטוף את רבקה הופיעו היסוסים והתלבטויות בגרר, כך שאבימלך עקב אחרי יצחק ורבקה ולא לקח את רבקה באופן מידי. בעקבות חטיפת דינה הופיעה גבורה מיוחדת ופלאית אצל בני יעקב ומורך לב בלב כל גויי האיזור. בניסיון חטיפת יוסף הופיעו בו תעצומות נפש בלתי נתפסות של התגברות על היצר.
הכישלון הכולל של הגויים להתערב בזרע אברהם מביא למסקנה כוללת: אכן זרע אברהם רם ונישא ואין מי שיכול לגעת בו. כשם שזרע אברהם ניכר היה ביופיו המרשים, כן ניכרה גדולתו בכישלון הקבוע של הגויים להתערב בזרע זה בכל דרך שהיא.