תשובת הרב יוסף שילר
א. אפשר לנסח את השאלה בקיצור- "האם נטיה טבעית אינה סותרת את הבחירה החופשית?" שאלה זו נכונה לא רק לגבי עשו אלא לגבי כל אדם. למרות ששאלת הבחירה החופשית היא נושא עמוק ורחב ננסה לענות עליה בקצרה.
מיסודות האמונה שלנו שיש בחירה חופשית לכל אדם וגם לגויים הרשעים ביותר. לכן המפרשים דנים למשל כיצד ייתכן לומר על פרעה הרשע "וחזקתי את לב פרעה", שהרי בהכרח גם לו הייתה בחירה האם לשעבד את ישראל, עיין שם בתירוציהם. ללא בחירה חופשית אין מקום לשכר ועונש, שהרי האדם היה מוכרח לעשות את מעשיו. גם אצל עשו מצאנו הנהגה של שכר ועונש כגון בנבואת עובדיה עליו: "מחמס אחיך יעקב תכסך בושה ונכרת לעולם".
מאידך הבחירה החופשית אינה שוללת את קיומה של נטיה טבעית שקיימת באדם לטוב או לרע. למשל, בגמרא מבואר שיש לכל אדם נטיות שונות על פי היום והמזל שנולד בו. הנטיה אינה מכריחה את האדם לפעול כך או אחרת, אלא מושכת אותו בכיוון מסוים וביכולתו להתגבר על משיכה זו בבחירתו החופשית.
כך גם לגבי עשו ויעקב, נטייתם הטבעית נקבעה עוד לפני שנולדו, ולכן המדרש מתאר את המשיכה של עשו לע"ז ושל יעקב לתורה כשהם עדיין בבטן אמם. אך לכל אחד מהם ניתנה הבחירה האם לפעול על פי נטייתו או להתגבר עליה לטוב ולרע.
התביעה המוסרית הגבוהה מעשו היא בשל כוחותיו הגדולים. כפי שיעקב הוא בעל כוחות גדולים מאוד וממנו נולד עם ישראל עם מדרגתו העליונה, כך עשו הוא בעל כוחות גדולים והוא יכול להפנותם לטובה. אמנם האפשרות של עשו להיות טוב תלויה ביחסו ליעקב. דבר זה עצמו נאמר לרבקה כשהלכה לדרוש את ה' "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר", כלומר שהאידאל של יחסי יעקב ועשו הוא כאשר עשו עובד את יעקב ומשעבד את כוחותיו הגדולים להדרכתו של יעקב-ישראל, שמקבל את התורה ומנהיג את העולם כולו על פיה. וכן יהיה בעז"ה בימות המשיח: "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב ויורנו מדרכיו..."
ב. לגבי הוריו של עשו אפשר עדיין להקשות- כיצד ייתכן שאנשים צדיקים כל כך כמו יצחק ורבקה יולידו בן בעל נטיות לע"ז? ונראה שזו כוונת השואל.
בספר הכוזרי ממשיל את התהליך של יצירת עם ישראל לפרי וקליפה, כלומר שעד שמגיעים לשלב של בני יעקב שבו יש משפחה שכל בניה כשרים ונכללים בעם ישראל' יש תהליך של בירור שבו מופרדים מישראל 'קליפות' חיצוניות של נטיות רעות. השלב של הפרדת עשו מיעקב הוא אחד השלבים המשמעותיים בתהליך זה. לגבי שילוח השעיר לעזאזל ביום הכיפורים יש ביאור שזו פעולה דומה שבה השעיר (שמזכיר את עשו שנקרא 'שעיר') נוטל על עצמו את כל העוונות וכל החלק הרע , וכך יעקב נשאר נקי מעוונות ומנטיות רעות.
אם כן הנטיה של עשו לרע לא נוצרה בגלל חטא של הוריו ח"ו אלא בגלל שבעולם בכלל קיימת נטייה לרע וצריך לנקות את יעקב ממנה.
בפירוש אור החיים מבאר שהנטיה לרע הגיעה לעשו מלבן הרשע אחיה של רבקה (ולכן הוא מוזכר בתחילת פרשת תולדות). גם לפירושו יש לומר שרבקה עצמה היתה צדיקה גמורה ולא הושפעה מלבן אחיה, אלא שהעובדה שבאה ממשפחת רשעים הצריכה את התהליך של בירור והפרדת נטיות הטוב והרע בין יעקב ועשו כפי שביארנו.