האחים לא מצליחים להסתדר עם יוסף. לדעתם הוא לא מתנהג כחלק מעם ישראל. אבל מה עושים במצב כזה?
בפרשה יש שלשה פתרונות, שנותנים ארבעת הבנים הגדולים של יעקב:
ראובן הבכור, הבן הראשון, רואה את המשפחה כדבר אחד, ולכן הוא רוצה להשיב את יוסף אל אביו. ראובן לא יודע להסביר מה טוב ביוסף, אבל מבחינת ראובן כיון שכולם בני יעקב, יש גם ליוסף מקום במשפחה כבן של יעקב. ולכן אין לראובן בעיה להשליך אותו אל הבור, כי יוסף מצד עצמו לא מתנהג כחלק מהמשפחה, אבל העיקר להשיב אותו אל אביו. ולכן ראובן גם לא מסוגל להסביר את העקרון הזה לאחים, והוא רק מתכוון בליבו להשיב את יוסף לאביו.
שמעון ולוי הם השני והשלישי, והם רואים את המשפחה כפרטים, שצריכים להתקבץ יחד (שניים זה פרטים, ושלשה זה פרטים שיש להם מרכז שמחבר אותם). וממילא אם יש במשפחה מי שלא מתאים להתחבר יחד, צריך להפטר ממנו, כדי לשמור על האחדות של כל השאר. ולכן הפתרון שלהם הוא "לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ".
יהודה הוא הרביעי, כנגד ארבעת הצדדים של העולם. ולכן יהודה מבין שיש לכלל צדדים שונים. ויתכן שיש אחד מהאחים שהתפקיד שלו שונה משאר האחים ולכן הוא מתנהג באופן שונה. ועדיין הוא חלק מהכלל. ולכן אומר יהודה "וְיָדֵנוּ אַל תְּהִי בוֹ כִּי אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא": כיון שהוא חלק מהמשפחה צריך גם אותו, אפילו אם אנחנו לא מבינים מה המקום שלו. אבל מה נעשה עם חוסר ההתאמה? "לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים": נמצא בשבילו מקום אחר שבו יוכל להשפיע לפי התכונות המיוחדות שלו.
הנקודה הזו היא טעות. נכון שיש ליוסף תכונות מיוחדות, אבל צריך למצוא להן מקום במסגרת המשפחה ולא מחוץ לה. ולכן אומרת הגמרא שאסור לשבח את יהודה על מכירת יוסף, למרות שהציל אותו ממוות.
יהודה מתקן במעשה תמר. גם אצל תמר מזהה יהודה שיש כאן חלק מהמשפחה: "צָדְקָה מִמֶּנִּי", אבל את תמר ובניה יהודה לא מרחיק מהמשפחה אל הכנענים שמסביב, אלא משאיר אותם בתוך המשפחה. ולאחר שמתקן מול תמר ובניה, הוא מתקן גם מול בנימין כשהוא מוכן להשאר עבד במקומו, ובלבד שבנימין ישאר בתוך המשפחה ולא יצא אל בין הגויים.
ולכן דווקא מיהודה יוצא המשיח, והמלוכה בכלל, כי התכונה הבסיסית של המלוכה היא למצוא לכל אחד מהכוחות בעם את המקום המיוחד לו והמתאים לו, בתוך עם ישראל. ולכן המשיח יוצא דווקא מתמר ובניה.
[עיון נוסף והרחבה: בראשית רבה ויחי פרשה צז ח, בראשית רבתי ויחי עמוד 268 מט ט, גמרא סנהדרין ו עמוד ב 'רבי מאיר אומר', גבורות ה' תחילת פרק לא].
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.