חטאם של דור המבול נכתב בסוף פרשת בראשית, ולא בתחילת פרשת נח. מעיון בחטא, לא מובן מה כל כך נורא בו שהעולם כולו נשמד בגללו? לפחות על פי הפשט לא מדובר בהכרח בגילוי עריות, ברצח, או בעבודה זרה, מדובר בלקיחת נשים לנישואין ללא רשות על ידי "בני האלהים", למה להשמיד בגללו את כל העולם?
ובאמת, למה בחרו חכמים לצרף את החטא אל פרשת בראשית, ולא אל המבול כולו בפרשת נח?
הקב"ה ברא את העולם כדי שיגלה אותו. העולם החומרי מסתיר את הקב"ה, והאדם אמור לגלות את הקב"ה בתוכו. כל עוד לא ניתנה תורה, הדרך הבסיסית ביותר לגילוי שם ה' היא המשפט: העובדה שאדם לא אמור לעשות כל מה שביכולתו וכוחו, כמו החיות, אלא נדרש לפעול לפי אמות מידה של מוסר וצדק שמקורן אינו בעולם הגשמי, הכוחני, אלא בעולם הרוחני, בקב"ה.
לכן נקראים השופטים בשם "אלהים", וכמו שאומר אסף בתהילים: "אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל", ה' נמצא בתוך בני האדם על ידי ש "בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט". ולכן השתמשה התורה במילה הזו גם אצלנו, ואמרה ש"בני האלהים", בני השופטים הפרו את המוסר האלוקי, ולקחו להם נשים כרצונם בגזל.
מי היו השופטים בימים ההם? שופט הוא מי שיש לו כוח להכריח את בעלי הדין לקיים את הדין. אחרת מי שהורשע בדין לא ישמע לו, ולא יקיים את פסק הדין. ולכן המשפט בתנ"ך מסור למלך. בימים ההם לא היה מלך, ובעלי הכוח היו "הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם", מי שהיה חזק באופן טבעי, היה השופט. והם שפטו לפי הכוח, ולא לפי המוסר, ולכן בניהם לקחו להם נשים מכל אשר בחרו.
כיון שהמשפט לא היה מוסרי, גם שאר האנשים פעלו לפי הכוח ולא לפי הצדק, כשהם יודעים שכשיבואו לפני השופט הוא יצדיק את החזק. ולכן "רַבָּה רָעַת הָאָדָם" כולו "בָּאָרֶץ", וכל המחשבות שיוצר ליבו, כל התיאוריות המוסריות בין אם לטובתו ובין אם כלפי אחרים היו "רַק רַע כָּל הַיּוֹם". לא היתה תיאוריה מוסרית טובה כלל בעולם, והקב"ה לא התגלה בו.
ולכן נגזרה הכליה, כיון ש"לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם" בני אדם לא ידונו יותר לפי רוח ה', ולכן רוח ה' לא תתגלה יותר באדם, וכך יהיה "לעולם" אם ה' לא ישנה את המצב.
ואולי לכן צרפו חכמים את החטא לפרשת בראשית דווקא: חטאם של דור המבול הוא הוצאת האלוקות מהעולם, ההפך מהתהליך שהיה אמור להווצר מהבריאה ואילך, של גילוי האלוקות בעולם. זהו סיום לא טוב של התהליך שהחל בבריאה. פרשת נח תהיה כבר התיקון.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.