יעקב אומר ליוסף משפט תמוה: "וְעַתָּה שְׁנֵי בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה לִי הֵם אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי: וּמוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם לְךָ יִהְיוּ עַל שֵׁם אֲחֵיהֶם יִקָּרְאוּ בְּנַחֲלָתָם". מובן שאפרים ומנשה יהיו שבטים מעכשיו, אבל מי הם "מוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם"? והרי לא נולדו ליוסף עוד ילדים אחר כך. ומה פרוש "לְךָ יִהְיוּ"? וכי הם לא חלק ממנשה ואפרים?
כשמסתכלים על משפחות השבטים שמפורטות בפרשת פנחס רואים שהנכדים של יעקב שירדו למצרים בשבעים הנפש, הם אלו שהיו המשפחות של השבטים. כל המשפחות המנויות שם הם שמות שנאמרו גם בשבעים הנפש שירדו למצרים (לפעמים בשינוי לשון). למעט שלשה שבטים: מנשה, אפרים ולוי. בשבטים האלו מופיעות משפחות שכלל לא היו בשבעים הנפש ונולדו הרבה אחר כך.
ונראה שהסיבה היא מה שנאמר אצלנו. יעקב אומר ליוסף שבניו יהיו שבטים לעצמם, כאילו הם מבני יעקב "לִי הֵם אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי". אלא שבזה הוא לכאורה מוציא את יוסף מכלל השבטים, יוסף עצמו לא יהיה שבט. ולכן אומר לו יעקב שבני אפרים ומנשה שנולדו כבר מאז שהגיע יעקב למצרים ועד עכשיו: "וּמוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם" הם יהיו המשפחות של יוסף עצמו. לא "לִי הֵם" אלא "לְךָ יִהְיוּ". פירוש המילה "מוֹלַדְתְּךָ", אינם אלו שילדת, אלא אלו שנולדו ברשותך, כמו "אֲחֽוֹתְךָ בַת אָבִיךָ אוֹ בַת אִמֶּךָ מוֹלֶדֶת בַּיִת אוֹ מוֹלֶדֶת חוּץ".
למנשה נולד כבר מכיר, ולאפרים נולד כבר שותלח. ולכן מכיר ושותלח הם משפחות שמייצגות את יוסף עצמו, ולא את מנשה ואפרים.
אמנם לענין הנחלה לא תהיה ליוסף נחלה בפני עצמו, אלא רק למנשה ואפרים. ובני מכיר ושותלח ינחלו בתוכם: "עַל שֵׁם אֲחֵיהֶם יִקָּרְאוּ בְּנַחֲלָתָם".
מי יהיו "אחיהם" אלו? צריך ששאר בני אפרים ומנשה יהיו משפחות לעצמם, בנפרד ממכיר ושותלח. אבל זה לא מספיק - כיון שמכיר ושותלח הם הבכורים, באופן טבעי תקרא הנחלה של כולם על שמם, כלומר על שם יוסף, ולא על שם אחיהם הקטנים מהם שמייצגים את מנשה ואת אפרים. ולכן צריך שגם הבכור של מכיר והבכור של שותלח יהיו משפחות של אפרים ומנשה, וכן צריך שיהיו יותר משפחות לאפרים ומנשה מאשר למכיר ושותלח הנקראים על שם יוסף, כדי שהם יהיו העיקר.
ולכן אצל אפרים היו כל בני אפרים משפחות, וגם ערן בכורו של שותלח. ושותלח ושאר בניו היו משפחה המייצגת את יוסף בתוך בני אפרים. אצל מנשה המצב מסובך יותר: למנשה נולד רק בן אחד והוא מכיר. ולכן בנו הבכור של מכיר, גלעד, היה משפחה של מנשה ולא של יוסף, ושאר בני מכיר הם משפחת המכירי שמייצגת את יוסף. אבל כדי שיהיו למנשה יותר משפחות מליוסף צריך היה שכל בני גלעד יהיו גם הם משפחות, כמפורט בפרשת פנחס.
עכשיו נוכל להבין למה דווקא שבט מנשה קיבל נחלה כפולה בארץ: חציו בעבר הירדן המזרחי וחציו במערבי. משפחת מכיר נחלה בעבר הירדן המזרחי, וכך, במובלע, היתה נחלה מיוחדת ליוסף עצמו (על אף שנקראה על שם מנשה), ושאר משפחות מנשה נחלו בתוך הארץ כנחלת מנשה. ולכן מדגיש משה "וּלְמָכִיר נָתַתִּי אֶת הַגִּלְעָֽד". וכך גם בספר יהושע: "וַיְהִי הַגּוֹרָל לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה כִּי הוּא בְּכוֹר יוֹסֵף לְמָכִיר בְּכוֹר מְנַשֶּׁה אֲבִי הַגִּלְעָד כִּי הוּא הָיָה אִישׁ מִלְחָמָה וַיְהִי לוֹ הַגִּלְעָד וְהַבָּשָׁן: וַיְהִי לִבְנֵי מְנַשֶּׁה הַנּוֹתָרִים לְמִשְׁפְּחֹתָם לִבְנֵי אֲבִיעֶזֶר וְלִבְנֵי חֵלֶק וְלִבְנֵי אַשְׂרִיאֵל וְלִבְנֵי שֶׁכֶם וְלִבְנֵי חֵפֶר וְלִבְנֵי שְׁמִידָע אֵלֶּה בְּנֵי מְנַשֶּׁה בֶּן יוֹסֵף הַזְּכָרִים לְמִשְׁפְּחֹתָם... וַיִּפְּלוּ חַבְלֵי מְנַשֶּׁה עֲשָׂרָה לְבַד מֵאֶרֶץ הַגִּלְעָד וְהַבָּשָׁן אֲשֶׁר מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.