סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
פרשת שופטים עוסקת בהעמדת החיים הציבוריים על פי התורה. בכך כלולים פרשיות השופטים, המלך, הנביא, הכהונה, יציאה למלחמה ועוד. בתוך שטף הפרשיות, בולט מאד כי לאחת משכבות ההנהגה ניתן תפקיד מרכזי ביותר, שמקרין גם על כל שאר שכבות ההנהגה: הכהונה. עד לפרשת שופטים היו הכהנים ממונים על עבודת המקדש ועל לימוד התורה לעם ישראל (כפי שהתברר בפרשת שמיני). שני התחומים הללו שייכים באופן מובהק לתוך עולם הקודש ובתי המדרש. אך בפרשה זו מתגלה מעמדם של הכהנים מחדש. הם מוצבים בליבה ובנקודת היסוד של כל מוקדי ההנהגה בישראל:
הוי אומר שהסמכות העליונה ביותר בתחום המשפט, מצויה אצל השופטים הכהנים היושבים בסמוך למקדש.
כך שכמו בעניין המשפט, גם המלך שואב את דרכו והנהגתו מן התורה אותה הוא העתיק דוקא מן הכהנים הלויים. הם המקור המספק למלך את המצפן שיקבע את ההתרחשויות הלאומיות של עם ישראל.
אם כן, גם הנבואה נשאבת ממקור הלויים הכהנים.
מתברר כי שכבת האצולה הרוחנית של הכהונה והלוויה אינה רק מיסדת את הרמות הגבוהות של ההנהגה בישראל: המשפט, המלוכה והנבואה. אלא היא גם סומכת את עם ישראל מלמטה: הכהנים והלווים הם המאפשרים את הפיתרון לבעיה החברתית הכואבת של רציחה. הרוצח בשגגה גולה אל עריהם כדי להתבסם מגדולתם ומתורתם.
המרכזיות של נציגי הכהונה גם בשדה הקרב לקראת המלחמה היא מפתיעה במיוחד. היינו מצפים כי מפקדי הצבא והשרים הם שיאמצו את ליבו של העם. אך גם בנקודת קצה זו הכהנים מוצבים בראש: האומץ והעוז של לוחמי ישראל יבוא רק עם מפגש ישיר עם גדול הכהנים.
פסוק זה עומד במרכז פרשת שופטים המבליטה את הכהנים. הוא סוקר את תפקידם הרב-מערכתי של הכהנים בישראל: תפקידם מתחיל ממוקד הקודש של שירות ה' במקדש, יוצא אל מחוץ למקדש עם השריית ברכת ה' על ישראל, ומשם עובר אל הטיפול בבעיות השעה של פסיקה בשאלות הריבים והנגעים.
ומתוך המעמד המקיף כל כך של הכהנים המתגלה בפרשה זו, נצביע על העיקרון אותו מחדשת התורה בפרשיה העוסקת בכהנים עצמם. חידוש זה יכול להסביר את המקום העצום המוענק לכהנים בתוך עם ישראל.
הגדולה של הכהנים, וההובלה הרב-מערכתית שלהם נשענת על כך שהכהנים מוותרים על פיתוח רגיל של חיי החומר שלהם. בכל פעולותיהם הם מתמקדים תמיד בהקשבה לדבר ה', ובקירוב עם ישראל לבוראו. התכונה המיוחדת הזאת מקרינה את הכח על מכלול תפקידי ההנהגה והסדרים החברתיים של עם ישראל.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת ראה | בסוף פרק יב מופיע איסור מיוחד, יסודי מאד באיסורי עבודת האלילים. ישראל כבר הוזהרו פעמים רבות שאסור...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - חומש דברים
פרשת וזאת הברכה | בסוף התורה מופיע שם חדש לעם ישראל: השם 'ישרון'. שם זה מופיע לראשונה בשירת האזינו ('וישמן...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - חומש דברים
פרשת ניצבים | החל מפרשת כי תבוא החל משה לפרוס את הברית שנכרתת עם ישראל בסוף התורה. ברית זו נפרסת גם בפרשיות...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - חומש דברים
פרשת ניצבים | | מסדר הדברים בסוף פרשת כי תבוא ובתחילת פרשת ניצבים נראה היה שכבר הסתיים הנושא של הברכות...
מתוך סדרת השיעורים:
דבר תורה לשולחן השבת - חומש דברים