סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בפרשת דברים נאמר: "ונפן ונעל דרך הבשן, ויצא עוג מלך הבשן לקראתנו הוא וכל עמו למלחמה אדרעי. ויאמר ד' אלי: אל תירא אֹתו, כי בידך נתתי אֹתו ואת כל עמו ואת ארצו, ועשית לו כאשר עשית לסיחון מלך האמֹרי אשר יושב בחשבון. ויתן ד' אלקינו בידנו גם את עוג מלך הבשן ואת כל עמו, ונכהו עד בלתי השאיר לו שריד" (דברים ג, א-ג).
בפשטות נראה שמשה חשש מעוג בגלל ענקיותו, כמו שנאמר בסמוך: "כי רק עוג מלך הבשן משאר מיתר הרפאים, הנה ערשו ערש ברזל, הלֹה הִוא ברבת בני עמון, תשע אמות ארכה וארבע אמות רחבה באמת איש" (שם, יא). אבל רש"י פירש (שם, ב): "אל תירא אותו - ובסיחון לא הוצרך לומר: 'אל תירא אותו', אלא מתיירא היה משה שלא תעמוד לו זכות ששמש לאברהם, שנאמר: 'ויבא הפליט' (בראשית יד, יג), והוא עוג".
רש"י פירש לכאורה שלא כפשט הפשוט, ונשאלת השאלה: מדוע לא פירש רש"י כפשוטו?
בדברי רש"י עצמו, בתחילת דבריו רמוזה תשובה לשאלה זו, שכן רש"י כתב: "אל תירא אותו - ובסיחון לא הוצרך לומר: 'אל תירא אותו'". נראה שדברי רש"י האחרונים על זכותו של עוג נובעים מההשוואה בין סיחון לעוג, שבסיחון לא נאמר למשה: "אל תירא אתו", ובעוג כן. אבל על פי הפשט ניתן היה לומר שעוג היה ענק, כפי שהתבאר, וסיחון לא, ולכן התיירא משה דווקא מעוג ולא מסיחון.
גם בפרשת חקת (כא, לד) כתב רש"י דברים דומים למה שכתב בפרשתנו, והרמב"ן שם הביא את דברי רש"י שם, והסביר מדוע פירש רש"י כך: "אל תירא אותו - כי היה משה ירא שמא תעמוד לו זכותו של אברהם, שנאמר בו: 'ויבא הפליט ויגד לאברם העברי' (בראשית יד, יג), והוא עוג שפלט מן הרפאים שהכו אמרפל וחבריו בעשתרות קרנים, לשון רש"י מדברי רבותינו (במדבר רבה יט, לב). נתעוררו גם בזה, מדעתם שלא יירא משה רבינו מזרוע בשר, כי עמו ד' אלקינו, וכל הגוים כאין נגדו, מאפס ותוהו נחשבו לו (על פי ישעיהו מ, יז). והוא המזהיר את ישראל: 'אל תיראו ואל תערצו מפניהם' (דברים לא, ו)! והוא המאשים אותם ביראתם, כענין שנאמר במרגלים: 'וָאֹמר אליכם: לא תערצון ולא תיראון מהם, ד' אלקיכם ההֹלך לפניכם הוא ילחם לכם' (דברים א, כט-ל)! אבל נתירא משה מפני הזכות שידע לו".
הסבר אחר כתבה נחמה ליבוביץ בספרה "עיונים בספר במדבר" (עמוד 276): "דוק ותראה שלא נאמר כאן: 'אל תירא מפניו', כאשר יאמר הכהן אל העם בצאתו למלחמת מצוה על אויביהם: 'אל תיראו, ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם' (דברים כ, ג), אלא נאמר כאן: 'אל תירא אתו', וכבר לימדונו מפרשינו מה ביניהם. כל מקום שנאמר: 'ירא מ...' או 'ירא מפני', היראה היא גופנית, מפני כח אגרופיו, ויכולת הכאה והשמדה שבידי האויב. אך כל מקום שנאמר 'ירא את' אינו אלא יראת הרוממות, יראה הנאמרת כלפי שמים ('את ד' אלקיך תירא') וכלפי הורים אשר הקיש הכתוב מוראם למורא שמים ('איש אמו ואביו תיראו'), ונאמר בין איש לרעהו כאשר מעריך ומכבד הירא את היראוי. ולזה נתכוון רש"י (כא, לד) באומרו על פי חז"ל (תנחומא חקת כה) שהיה משה ירא להילחם שמא תעמוד לו (=לעוג) זכותו של אברהם".
נחמה ליבוביץ כתבה: "וכבר לימדונו מפרשינו מה ביניהם", אך היא לא ציינה מי הם מפרשינו והיכן לימדונו, ונראה שכוונתה למלבי"ם בהקדמתו לפירושו לספר ויקרא, הנקרא "אילת השחר" (סימן תקט"ז) ובפירושו לויקרא (יט, ד).
נאמרו אם כן שני הסברים לשאלה מה ראה רש"י להסביר שלא כפשוטו:
א. לא יתכן שמשה יירא מכחו הגופני של עוג מלך הבשן.
ב. מפני שנאמר: "אל תירא אֹתו", ולא נאמר: "אל תירא מפניו".
רש"י בפירושו לבראשית (יד, יג) הרחיב יותר בענין עוג שסייע לאברהם, וכתב כך: "ויבא הפליט - לפי פשוטו זה עוג שפלט מן המלחמה, והוא שכתוב: 'כי רק עוג נשאר מיתר הרפאים' (דברים ג, יא), וזהו 'נשאר' - שלא הרגוהו אמרפל וחביריו, כשהכו הרפאים בעשתרות קרנים. תנחומא... ומתכוון שיהרג אברם, וישא את שרה".
לפי הסבר זה הקשו "דעת זקנים מבעלי התוספות" (במדבר שם): "ואם תאמר: והלא כוונתו לרעה היתה - כדי שיהרג אברהם ויקח שרה"!
תירצו "דעת זקנים מבעלי התוספות": "יש לומר כיון דהצלה באה על ידו היה לו לירא, כמו שמצינו בפרק חלק (סנהדרין קה ע"ב): 'בזכות מ"ב קרבנות שהקריב בלק זכה ויצאת ממנו רות', ואף על פי שלא נתכוון אלא לרעה, לקלל את ישראל".
ב"שיחות לספר דברים" (שיחה א עמוד יד) שאל הרב נבנצל: "וכי למשה אין זכויות?! הרי הוא נותן התורה, הוא מוציאם של ישראל מטומאת מצרים, מלא מצוות לאין שיעור, עבד נאמן המדבר עם ד' 'פה אל פה' (במדבר יב, ח) - הלא זכויותיו הן עצומות ביחס לזכות הפעוטה של עוג! מדוע אם כן משה חושש? וגם אם תאמר שמשה אינו בוטח בזכויותיו משום ענותנותו הגדולה, אבל הרי מצטרפת זכותם של ששים רבוא צדיקי ישראל"!
ענה הרב שלרשע משלם הקב"ה שכר מצוותיו בעולם הזה, ואילו לצדיק משלם הקב"ה שכר מצוותיו בעולם הבא, ולכן משה לא סמך על זכויות כל ישראל שיעמדו כנגד זכותו של עוג. עיין שם באריכות בדבריו הנפלאים.
יש לציין שדברי עוג לאברהם על שביית לוט נאמרו לפני למעלה מארבע מאות וחמישים שנה, ואף על פי כן עמדה לו זכותו להאריך ימים מאז!
בפרשתנו כתובים ברש"י ובמדרש מקורות נוספים שבהם קיבלו אומות העולם שכר על מעשה טוב שעשו אבותיהם לפני מאות שנים:
נמצאנו למדים עד כמה עומדת הזכות של מעשה טוב שאדם עושה, ואפילו אם כוונתו לרעה, קל וחומר אם כוונתו לטובה!
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת ראה | הקדמה בפרשתנו נאמר שאסור להקריב בבמות, ונרמז שהיו זמנים שבהם היו הבמות מותרות. כך נאמר...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש דברים
פרשת עקב | הקדמה בפרשיות ואתחנן ועקב מרובות התפילות. בתחילת פרשת ואתחנן מספר משה רבנו לבני ישראל על...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש דברים
פרשת שופטים | הקדמה בפרק י"ח חמש פרשות, ובהן שלושה נושאים עיקריים: דיני הכהנים, איסורי כישוף ודיני...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש דברים
פרשת ראה | הקדמה: הצגת הבעיה נאמר בפרקנו (יב, ב-ה): ב. "אבד תאבדון את כל המקומות אשר עבדו שם הגוים אשר אתם...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש דברים