סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בפרק ט ישנם עשרים ותשעה פסוקים. עשרים ושלושה מתוכם עוסקים במאה ועשרים הימים שבין עליית משה רבנו להר סיני כדי לקבל את הלוחות הראשונים, לבין ירידתו ביום הכפורים, עם הלוחות השניים. אמנם התורה לא כותבת בפירוש שמשה רבנו ירד עם הלוחות השניים ביום הכפורים, אך כך לימדונו חז"ל, והובאו דבריהם ברש"י.
כך כתב רש"י בפרקנו (ט, יח): "ואתנפל לפני ד' כראשונה ארבעים יום - שנאמר: 'ועתה אעלה אל ד', אולי אכפרה בעד חטאתכם' (שמות לב, ל). באותה עלייה נתעכבתי ארבעים יום, נמצאו כלים בכ"ט באב, שהוא עלה בי"ח בתמוז.
בו ביום [-בכ"ט באב] נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל, ואמר למשה: 'פסל לך שני לוחות אבנים כראשונים' (שם לד, א). עשה עוד ארבעים יום, נמצאו כלים ביום הכפורים.
בו ביום נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל בשמחה, ואמר לו למשה: 'סלחתי כדברך' (במדבר יד, כ), לכך הוקבע למחילה ולסליחה.
ומנין שנתרצה ברצון שלם? שנאמר בארבעים של לוחות אחרונות: 'ואנכי עמדתי בהר כימים הראשונים' (דברים י, י), מה הראשונים ברצון, אף האחרונים ברצון, אמור מעתה: אמצעיים היו בכעס".
יש לשאול על דברי רש"י שכתב גם על כ"ט באב: "בו ביום נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל", וגם על יום הכפורים: "בו ביום נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל".
ענה על כך הרא"ם: "בו ביום נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל בשמחה ואמר לו: 'סלחתי כדברך', לכך הוקבע למחילה ולסליחה. אבל בראש חדש אלול, אף על פי שבו נתרצה לישראל ואמר לו למשה: 'פסל לך שני לוחות' (י, א ושמות לד, א), לא נתרצה לו, רק על נתינת הלוחות, אבל לא לעניין סליחת חטא העגל. ואילו ביום הכפורים נאמר בו: 'סלחתי כדברך' (במדבר יד, כ), אף לעניין חטא העגל, לכך הוקבע יום הכפורים למחילה ולסליחה, ולא ראש חדש אלול, שבו נתרצה ואמר לו: 'פסל לך'".
עוד נראה לומר הסבר אחר: רש"י כתב על כ"ט באב: "בו ביום נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל", ואילו על יום הכפורים הוא כתב: "בו ביום נתרצה הקדוש ברוך הוא לישראל בשמחה".
כלומר: ההתרצות של כ"ט באב היתה התרצות שלא מתוך שמחה, ואילו ההתרצות של יום הכפורים היתה מתוך שמחה!
כעין זה, ובתוספת מסוימת, כתב רש"י בפרשת כי תשא (שמות לג, יא): "...בראש חדש אלול נאמר לו: 'ועלית בבקר אל הר סיני' (שמות לד, ב) - לקבל לוחות האחרונות, ועשה שם ארבעים יום, שנאמר בהם: 'ואנכי עמדתי בהר כימים הראשונים, ארבעים יום וארבעים לילה' (דברים י, י), מה הראשונים ברצון, אף האחרונים ברצון. אמור מעתה: אמצעיים היו בכעס.
בעשרה בתשרי נתרצה הקב"ה לישראל בשמחה ובלב שלם, ואמר לו למשה: 'סלחתי כדברך' (במדבר יד, כ) ומסר לו לוחות אחרונות, וירד והתחיל לצוותן על מלאכת המשכן, ועשאוהו עד א' בניסן, ומשהוקם לא נדבר עמו עוד אלא מאהל מועד".
בתנא דבי אליהו זוטא (פרק ד) יש תיאור מיוחד של קביעת יום הכפורים ליום סליחה ומחילה: "ארבעים ימים האחרונים שעלה משה שנייה להר סיני להביא תורה לעמו, גזרו ישראל יום צום, יום תענית. יום האחרון שבכולם, שהוא סוף ארבעים, גזרו תענית ולנו בתעניתם, כדי שלא ישלוט בהם יצר הרע. ולמחרת השכימו ועלו לפני הר סיני. הן בוכין לקראת משה, ומשה בוכה לקראתם, עד שעלתה אותה בכייה למרום. באותה שעה נתגלגלו רחמיו של הקדוש ברוך הוא עליהן, ובישרה אותן רוח הקודש בשורות טובות ונחמות, ואמר להן: בניי, נשבע אני בשמי הגדול שלי, שתהא לכם בכייה זו בכיית שמחה, ויהיה לכם יום זה יום סליחה וכפרה ומחילה, לכם ולבניכם ולבני בניכם עד סוף כל הדורות".
במשנה במסכת תענית (פ"ד מ"ח) נאמר: "אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכפורים, שבהן בנות ירושלם יוצאות בכלי לבן... וחולות בכרמים...
וכן הוא אומר: 'צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה [רש"י: במלך שהשלום שלו],
בעטרה שעטרה לו אמו [רש"י: כנסת ישראל],
ביום חתונתו וביום שמחת לבו' (שיר השירים ג, יא).
'ביום חתונתו' - זה מתן תורה [רש"י: יום הכפורים, שבו נתנו לוחות אחרונות],
'וביום שמחת לבו' - זה בנין בית המקדש, שיבנה במהרה בימינו אמן".
אמרה על כך הגמרא (תענית ל ע"ב): "יום הכפורים - משום דאית ביה סליחה ומחילה, יום שניתנו בו לוחות האחרונות".
יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו, עוד לפני יום הכפורים הקרוב, ושוב נזכה לראות את השני המלובן ולשמוח בריקודים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת כי תצא | שבת זכור | הקדמה ציותה אותנו התורה בסוף פרשת כי תצא (דברים פרק כ"ה): יז. "זכור את...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש דברים
פרשת עקב | הקדמה נאמר בפרקנו (דברים יא, כד): "כל המקום אשר תדרך כף רגלכם בו לכם יהיה, מן המדבר והלבנון, מן...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש דברים
פרשת כי תצא | הקדמה נאמר בפרק כד: "השמר בנגע הצרעת, לשמֹר מאד ולעשות, ככל אשר יורו אתכם הכהנים הלוים,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש דברים
פרשת שופטים | הקדמה: הנושאים בפרק יז בפרקנו ארבעה נושאים, בארבע פרשות: איסור לזבוח בהמה בעלת מום...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש דברים