ספר דברים הוא לימוד התורה מחדש בראי הכניסה לארץ. בפרשתנו משרע״ה חוזר היסטורית על תקופת המדבר. בולט שהחזרה היא סלקטיבית למאורעות הקשורים לא״י: המרגלים, המעפילים, הקפת הארץ ממזרח, סיחון, עוג, חלוקת עבר הירדן. יש אמנם נושא אחד, שלא מובן ההקשר שלו: ׳איכא אשא לבדכם טרחכם ומשאכם וריבכם׳. אם הנושא הוא א״י, מה זה קשור? אלא שהנושא הוא הפער היסודי בין משה רבינו לבין העם. משה בענוותנותו רואה את עצמו כמוקד הבעיה, אך האמת היא, שהעם הוא שרחוק משלמות. ואעפ"כ, המוקד ההיסטורי הוא עם ישראל. משה בשביל העם ולא העם בשביל משה. לכן לצערנו עמ"י נכנס לארץ בלי משה. אך מאידך, לפער יש מחיר, ונהיה חייבים במשך הדורות לגשר עליו בכדי לחיות חיים שלמים בא"י. לא לחינם קוראים אנו פסוק זה במנגינה של 'איכה', לרמוז שכל החורבנות מתחילים בפער זה, וממילא זה מחייב אותנו בהשלמה ההיסטורית מאוד מאתגרת. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה באמת.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.