לנגד עיניו של רבי חיים מבריסק עברה פעם עגלה רתומה לשני סוסים גדולים וחזקים. בעגלה ישב עגלון זקן, שהצליף בסוסים בשוט שבידיו. הסוסים קיבלו את המכות ודהרו בצייתנות למקום שאליו חפץ העגלון להגיע.
התבוננות בתופעה מופלאה
אמר רבי חיים מבריסק לתלמידיו שעמדו סמוך אליו: ראו זה פלא. כלל לא מובן מה שקורה פה. הרי בכוחו של כל אחד מהסוסים הללו להפוך את העגלון הזה לגל של עצמות. ולא די שהסוס מקבל את המכות מהשוט של העגלון ולא משיב לו העגלון כגמולו, אלא מקבל את המכות בצייתנות ומבצע את הוראות העגלון?
התשובה היא כי הוא סוס. וסוס אינו מכיר בכוחות הטמונים בו ולכן אינו משתמש בהם. ברור שאם היה יודע ומכיר בכוחותיו וביכולותיו, בוודאי שהיה משתמש בהם.
דברים אלו אמר רבי חיים ביחס לפסוק בפרשתנו: "וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה (ח, יז). שמא יאמר אדם: יש לי כוח רב, וכל מה שאני עושה הוא בזכות כוחי ויכולותי. על כך אומר שם הקב"ה: "וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל", אכן לאדם יש כוח רב, אך עליו להשתמש בו במושכל.
התבוננות האדם בכוחותיו
דוד המלך אומר: "אָדָם בִּיקָר וְלֹא יָבִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ" (תהלים מט, כא). 'אדם ביקר' - יש לו נשמה יקרה וגנוזים בו כוחות גדולים למלא את רצון נשמתו, "ולא יבין" - הוא אינו מבין ומודע למה שטמון בו "נמשל כבהמות נדמו" – דומה הוא לבהמה שאדם מושל בה, אף שהוא חלש ממנה, והיא אינה מודעת לכוחות שבה.
כשאדם אינו מאמין בכוחותיו ובאפשרויות המרובות שהוענקו לו משמים, הוא במצב גרוע ביותר. אולם אם הוא מכיר בכוחותיו ובאפשרויות המרובות שהוענקו לו, אזי הוא בדרך להצלחה.
על האדם לפעול ולעשות
באופן דומה ביאר רבי מאיר שפירא מלובלין, את ההבדל שבין פתרון החלומות של שר האופים ושר המשקים. יוסף הצדיק פתר לשר המשקים את חלומו, שיחזור לתפקידו, אולם לשר האופים פתר את חלומו, שיתלו אותו. שאל רבי מאיר שפירא מלובלין מדוע לשר המשקים פתר בצורה חיובית בעוד לשר האופים פתר בצורה שלילית, היכן למד יוסף זאת בחלומותיהם?
ותירץ ששר המשקים אמר 'ואקח את הענבים', 'ואשחט אותם', 'ואתן את הכוס', בתיאור חלומו, הוא כל הזמן היה בפעולה, זה סימן חיים, שאדם עובד.
מאידך, כששר האופים תיאר את חלומו, הוא לא הזכיר פעולות שעשה, אלא תיאר עובדות - בסל העליון מכל מאכל פרעה, הוא לא עשה או פעל מאומה, אלא אחרים עשו בשבילו, הסל היה מונח על ראשו, זה סימן מובהק למת, שאחרים עושים בשבילו.
סיים רבי מאיר שפירא, שלאדם יש כוחות רבים והקב״ה דורש מהאדם בעולם הזה עשייה לפעול, רק אדם כזה נחשב לאדם חי. למותר לציין שעל הפעולות להיות בכיוון החיובי, להתקדם בתורה, בקיום מצוות וביראת שמים.
לצד הצורך של כל אדם להכיר בכוחותיו ויכולותיו טמונה סכנה של התעלמות מהמקור האמיתי. אדם עלול חלילה לשכוח או להתעלם מהידיעה וההבנה שהקב"ה הוא המעניק לאדם את הכוח והיכולת להצליח. ולכן מלמדת התורה להכיר שה' הוא מקור הכוח והיכולת. על האדם לזכור תמיד את חסדי ה' ולהודות על ההצלחות. ובמקביל להבין שהכוחות והיכולות ניתנו ממנו יתברך. אל לאדם לייחס אותם רק לעצמו.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.