תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה.
לפני ההתייחסות לשאלתך והפנייתך למקורות, עלינו לדעת שהתורה באופן כללי דורשת התייחסות מכבדת של יהודים לגויים. "חביב האדם שנברא בצלם" לא נאמר רק לגבי עם ישראל, אלא לגבי כל אדם באשר הוא.
על מנת שאם יוכל לחיות בארץ ישראל, עליו להיות ברמה רוחנית מסוימת. שבעת העמים היו ברמה מוסרית מאוד נמוכה, ועל כן, בשעת הכניסה לארץ ישראל היה צורך להעלות את הרמה המוסרית. כמו כן היה חשש שעם ישראל ילמד מחטאיהם הגדולים של שבעת העמים (ראה ספר החינוך מצווה תכ"ה). למרות זאת, האפשרות של מלחמה לא הייתה האפשרות המועדפת על עם ישראל. בירושלמי שביעית (ו,א) מובא שיהושע שלח לתושבי הארץ אגרות עם שלוש אפשרויות: להשלים עם בני ישראל ולקבל עליהם חלק מהמצוות, להתפנות מהארץ ורק האפשרות השלישית היא אפשרות של מלחמה. אפילו הפסוק ממנו נלמד הדין "לא תחיה כל נשמה" (דברים כ,טז) נאמר תחת הכותרת של קריאה לשלום, והמלחמה באה רק אם הקריאה לשלום לא נענתה (אמנם בעניין זה יש מחלוקת בין רש"י לבין הרמב"ן האם הקריאה לשלום נאמרה גם במלחמת מצווה).
רק במקרים מאוד קיצוניים נאמר שצריך להרוג גם את הנקבות, ודין זה לא נאמר במלחמת שבעת העממים לפי הרמב"ן, אלא רק במלחמת מדין ועמלק. לפי הרמב"ם, החיוב להשמיד גם את הטף חל רק במקרה ששבעת העמים לא השלימו עם בני ישראל. גם לפי שיטתו של הרמב"ם צריך להסביר ששבעת העמים היו ברמה מוסרית נמוכה מאוד, שהיה צורך להשמיד את כל האנשים, נשים וטף, על מנת שיהיה ניתן לבנות בארץ ישראל חיים רוחניים מלאים. אבל ברור שהיה עדיף שגם שבעת העמים יבואו ויקבלו את התנאים של בני ישראל על מנת שלא להגיע כלל למלחמה.
ולגבי מלחמות באופן כללי ניתן להסביר על פי מרן הרב קוק באורות המלחמה שכאשר ישנו כח של רשע שמתגבר, צריך להכרית אותו על ידי מלחמה. הדבר מאוד בלט בתקופה שבו כתב מרן הרב את אורות המלחמה - מלחמת העולם הראשונה - שבעקבותיה ניתנה הצהרת בלפור.
הפניה לספרים: לאחרונה יצא ספר של שיחות שנעשו עם הרב יעקב אריאל שליט"א "יערב שיחי", שם יש פרק בנושא היחס לגוי (עמ' 95-112). כמו כן, בספר עמוד הימני למו"ר הגר"ש ישראלי יש מאמר ארוך בנושא כיצד אמורות להיראות מלחמות נגד הגויים ומהם המקרים שבהם מותר להרוג גם אם מי שאינו שותף פעיל במלחמה. בנוסף לכך, כדאי ללמוד הלכות מלכים במשנה תורה לרמב"ם, ואת הפרשנים השונים על מלחמת מדין, מלחמת עמלק, ועל המצווה לקרוא בשלום.