למה משה רבנו לא נכנס לארץ? אנחנו יודעים שזה בגלל חטא מי מריבה: "יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם". אלא שבפרשה שלנו כתוב במפורש אחרת!
משה מספר על חטא המרגלים, ועל העונש שנתן ה' לדור המדבר, שלא יכנסו לארץ. ואז מוסיף: "גַּם בִּי הִתְאַנַּף ה' בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם אַתָּה לֹא תָבֹא שָׁם". כלומר שמשה לא נכנס לארץ בגלל חטא המרגלים, שהיה 38 שנה לפני חטא מי מריבה.
ובאמת, אם נסתכל בעונש הכתוב בחטא המרגלים עצמו, נראה שמשה לא הוחרג ממנו: "בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִפְּלוּ פִגְרֵיכֶם וְכָל פְּקֻדֵיכֶם לְכָל מִסְפַּרְכֶם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה... כִּי אִם כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן". כל מי שהיה מעל גיל עשרים בחטא המרגלים ימות במדבר, חוץ מכלב ויהושע. משה ואהרון היו בני יותר מעשרים, ולא הוזכרו איתם. משמע לכאורה שגם הם ימותו כחלק מדור המדבר.
אלא שזה לא מובן: למה שמשה ימות אם הוא לא חטא, ואפילו התווכח עם המרגלים? ועוד לא מובן: אם כך מה ענינו של חטא מי מריבה? ולמה נאמר עליו שבגללו לא יכנסו משה ואהרון לארץ, אם הגזרה הזו קיימת כבר 38 שנה?
את הניסים הגדולים של יציאת מצרים, עשה ה' פעם אחת בהסטוריה. היה דור אחד שראה את ה' ממש בגלוי, וקיבל ממנו תורה. אבל זו לא המטרה, מכאן ואילך העם מתנהל בניסים נסתרים. אם עושים את רצון ה' יורד גשם, ואם לא אז לא, וכדו'.
אם לא היו הניסים הגדולים והגלויים, לא היינו יודעים להבין שגם ההתנהלות של הטבע סביבנו מושגחת מאת ה'. אם לא היינו שומעים באוזנינו את מתן תורה, לא היינו מאמינים למי שמלמד אותנו את התורה שה' נתן אותה. אבל אחרי שפעם אחת היו ניסים גלויים כאלה, כבר אפשר לראות את ה' אפילו בפרי העץ שאנחנו אוכלים, ואפשר לקבל את התורה מאב לבן.
משה הוא מי שנבחר שיראו דרכו את ה' במציאות בצורה גלויה. דור המדבר הם מי שנבחר לראות את ה' בצורה גלויה. אבל החיים בארץ ידרשו מאיתנו לראות את ה' בצורה נסתרת.
הטוב ביותר היה שהדור שראה את ה' בצורה גלויה, יכנס לארץ, וימשיך בקלות לראות אותו בניסים הנסתרים שבארץ. והם יחנכו את בניהם לראות את ה' בכל מה שקורה. במצב כזה דור המדבר היה נכנס, ומשה שגילה את ה' במציאות היה נכנס איתם ומכוון אותם.
אבל דור המדבר לא רצה לקבל עליו את רצון ה', למרות שראה את הניסים בגלוי, ולמרות שניסו ובדקו כמה פעמים שה' מתגלה בעולם. ולכן קל וחומר שכשיכנסו לארץ לא ירצו לראות אותו בנסתר. וממילא אי אפשר שיכנסו לארץ.
וכך כתוב בפירוש בחטא המרגלים: "כִּי כָל הָאֲנָשִׁים הָרֹאִים אֶת כְּבֹדִי וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם וּבַמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים" ובכל זאת "וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי: אִם יִרְאוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָם וְכָל מְנַאֲצַי לֹא יִרְאוּהָ".
ולכן יכנסו רק בניהם שלא זכו לראות בגלוי כמותם, כדי שאם יבחרו שלא לראות את ה' בארץ, יהיו לפחות שוגגים ולא מזידים. וממילא אי אפשר שיכנס משה איתם, כי ההנהגה שלו היא להראות את ה' בגלוי ממש.
אם כן משה לא נכנס לארץ בגלל דור המדבר כמו שהוא אומר אצלנו, אבל לא כעונש, אלא כדי לאפשר את המדרגה של הדור החדש. וכדי שזה יהיה ברור, זימן לו ה' את חטא מי מריבה, שבו נראה שמשה בנוי לדור המדבר ולא לדור החדש. הדור החדש צריך נס קטן יותר, שאפשר יהיה לפקפק בו. אם הסלע מוציא מים בדיבור, לא רואים את הקשר באופן ישיר. לעומת זאת בדור המדבר ההוצאה של המים היתה במכה שרואים את הקשר הישיר והמיידי בין הפעולה לנס.
וכן דור המדבר קיבל את הופעת ה' כמכה של מקל, גם בניגוד לרצונו, גם אם הוא לא רוצה. אבל דור באי הארץ יקבל את הופעת ה' בדיבור, אם רוצים יקשיבו ואם לא, לא.
כך הסביר לנו ה' למה משה לא נכנס לארץ. אבל צירף לזה שבניגוד לדור המדבר, משה כן רואה את הארץ: "עֲלֵה אֶל הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה וּרְאֵה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל".
[עיון נוסף והרחבה: אברבנאל דברים א לד 'והנה נשאר לי להודיע', דברים א לז: אלשיך, אור החיים, של"ה פרשת חוקת תורה אור יא 'אשר רבו בני ישראל'].
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.