הקדמה – סקירת מהלך חומש ויקרא
בכדי לעמוד כראוי על ענייני פרשת בחוקותי, יש לשוב ולהיזכר בתוכן הכללי של חומש ויקרא. בחומש זה נחשפו ופורטו עד כה הדינים הנלווים להשראת השכינה בישראל. יחד עם התגלות ה' במשכן המופיעה בסוף חומש שמות ובפרשת שמיני שבחומש ויקרא, מופיעים חוקים רבים המלמדים את ישראל כיצד עליהם להתאים את חייהם למציאותם החדשה העליונה - מהשראת שכינת ה' ביניהם.
ניתן לזהות סדר כללי בהופעת הדינים בחומש ויקרא: בשלב ראשון (פרשות ויקרא-שמיני) מופיעים דיני השראת השכינה במקדש. בשלב שני (פרשיות שמיני-בהר) מופיעים הדינים הנובעים מקדושת ה' המתפשטת על כלל מחנה ישראל. כפי שהתבאר בטור על פרשת בהר, החל מפרשת קדושים הופיע סדר שלם של חוקי התקדשות ישראל. בסדר זה כלולים היו שלושת אגפי החיים – קדושת האדם, קדושת הזמן וקדושת המקום. לפרשת בחוקותי מגיעים אנו אפוא לאחר היקף שלם של התקדשות ישראל – החל מן המקדש ועד חיי החולין.
שני חלקי הפרשה
בפרשת בחוקותי מפגישה אותנו התורה עם התוצאה החיה של הבנין שנבנה בחומש כולו. מתגלה בפרשה זו כיצד נראים חיי ישראל לאחר שחלה בהם קדושת ה', ולאחר שנצטוו בכל חוקי ה'. לפרשה זו שני חלקים, ולאחר הצבעה כללית על עניינו של חלקה הראשון, נתמקד אנו בחלקה השני.
בחלק הראשון של הפרשה מופיעה ההשלכה הגשמית של קדושת ישראל - הקללות והברכות. התורה מגלה בהרחבה כי קדושת חיי ישראל אינה מעלה ותוספת על גבי חיי החולין השגרתיים בלבד; קדושת ה' מקנה לישראל חוקי חיים חדשים, ועל כן בקיימם את מצוות ה' מאירה להם כל המציאות את פניה, ובהכעיסם את ה' פוגשים הם אך קושי וצרה.
בחלק השני של הפרשה מופיעה ההשלכה הרוחנית של קדושת ישראל – פרשת ערכים. בפרשה זו מופיעים הדינים השונים בהם הנוהגים במקרה שמחליט אדם להקדיש דמות או חפץ מחייו למקדש. התורה מפרטת כיצד יכול אדם להקדיש לבית המקדש כשווי ערכו או ערכם של אנשים אחרים; כמו כן מתפרט כיצד קובעים מהו ערכה של בהמה או שדה מסויימת; ועוד: מה דינו של אדם המחרים את משדותיו לה'.
אם נזהה את המגמה הכללית המופיעה בפרשת הערכים יתברר מיד הקשר שלה למהלך הכללי של החומש. בפרשה זו מתבאר כיצד יכול האדם להחיל בקדושת פיו קדושה שתהיה חלק מקדושת המקדש.
שתי פרשות מרכזיות מצויות בתורה בהן מתגלה כוחו של האדם להשפיע בדיבורו על תחום הקודש. פרשה אחת מופיעה בפרשת מטות. בפרשה זו מתבארת יכולתו של האדם להחיל על עצמו חובה ומצווה באמצעות נדרים. הפרשה השניה המגלה על כוח הקודש של האדם ההיא בפרשתנו בה מחיל האדם את קדושת המקדש על חפצים או הון של חולין.
ובמבט על כלל החומש: חומש ויקרא החל בגילוי שכינת ה' במקדש והמשיך בגילוי קדושת ה' אשר חלה על האדם. בסוף החומש מופיעה ועולה הקרבה בין שתי הקדושות הללו –
ראשית: שחיי ישראל הופכים להיות בעלי חוקים אלוקיים, כפי שמופיע בקללות וברכות.
שנית: ניתן לישראל כוח להשפיע ולהאציל מקדושת המקדש על היקפים רחבים של החיים. בכוחם להוסיף גורמים מעולם החולין אשר יתקרבו אל הקודש!
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.