סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
מראשית התורה ועד לפרשת קדושים מרחפת שאלה בלתי פתורה. התורה מספרת כיצד ה' בחר באברהם להקים עם חדש, והיא מספרת על תהליכי ההתפתחות של חזון זה. בהמשך עם ישראל אכן הופך לעם, יוצא ממצרים, מקבל תורה ובונה את המשכן. אולם ביחס לכל התהליכים הללו עדיין לא ברור מה מתכנן הקב"ה: האם העם הנבחר הוא יותר 'אדם', ככל הגויים, או יותר 'ישראל'.
האפשרויות הפשוטה והמובנת יותר בנוגע לאופי החיים של העם הנבחר גורסת שבני ישראל הם קודם כל בני אנוש. זו הגדרתם היסודית והטבעית. נכון שהם זוכים למערכת מרוממת של מועדים, מצוות, קרבנות וכדומה. אולם כל זאת אינו מוציא אותם מכלל חיי היום יום הפשוטים של שאר הגויים. לפי תפיסה זו, אם נפגוש אדם מבני ישראל, חייו יראו לנו ברוב הזמן כמו כל אדם אחר. לעתים הוא יפנה למצווה מעשית או אף יעלה למקדש למספר ימים; אך ברוב שעותיו הוא יהיה פשוט 'אדם'. בקיצור – לפי תפיסה זו, אדם מישראל הוא קודם כל 'אדם' ורק על גבי כן – במקומות שה' ציוה, הוא גם 'ישראל'.
אולם בלב חומש ויקרא, ובעיקר בפרשת קדושים: נפרסת תפיסה חדשה על בני העם הנבחר. בפרשה זו מופיע שפע עצום ומרוכז של מצוות. זוהי את משלוש פרשיות בתורה בהן יש רצף כזה של מצוות: משפטים, קדושים וכי תצא. בכל אחת מפרשיות אלו מתחדשות מצוות רבות. אולם ממעל לשפע המצוות, עולה בכל פרשה כזו תשובה חדשה לשאלה: מה היא תורה עבור עם ישראל.
בפרשת משפטים הגילוי העיקרי היה שהחיים החברתיים של עם ישראל שונים מאלו של הגוי. האדם מישראל זוכה לחיות חברה הנתונה בתוך מערכת של משפטים אלוקיים. מערכת זו ממתיקה את כלל חיי הציבור ומרוממת אותם. וכך יש לכל אחד מאיתנו אחריות כלפי שמים שלא להזיק או להרע לכל הסובבים אותנו.
על גבי זאת, בפרשת קדושים מתגלה כי גם החיים האישיים של אדם מישראל הינם שונים. הכותרת של הפרשה משנה את השיוך היסודי של אדם מישראל: הוא אינו רק בן העולם הזה שקיבל תורה מאת ה', אלא הוא בכללו אדם אחר – אדם קדוש הקרוב לאלוקיו (יט, ב): "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם". נציין ציווי ה' על משה לצוות את 'כל עדת בני ישראל' הוא כמעט חסר אח ורע בכל המצוות: מצינו כדוגמתו רק פעם אחת בציווי על קרבן פסח (שמות יב, ג). הוי אומר שמדובר כאן, כמו בקרבן פסח, על מצווה מכוננת המעלה המקנה קומה יסודית וחדשה של חיבור לקב"ה[1]. ואכן נודעת כאן הגדרה חדשה: כל אחד מאיתנו הוא איש קדוש[2]. בכל עת ובכל מצב, צריך להיות ניכר עליו כי הוא 'אדם אחר' הקשור לאלוקיו. כך מסביר רבינו בחיי (יט, ב): "'קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלהיכם'. על דרך הפשט לשון קדושה הוא ענין פרישות והבדל. והפרשה הזאת אזהרה לכל ישראל שיהיו פרושים וגדורים במדותיהם שיתבונן כל אחד ואחד על יולדיו ויעיד עליהם, שיעיד הבן על אביו ואמו שהם לו כעין הבורא, ויעיד על הבורא שהוא האב העליון יתברך שחדש עולמו".
ההגדרה החדשה של ישראל מופיעה גם בהמשך הפרשה (כ, ז-ח): "וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם". ובסוף הפרשה מתגלה בבהירות שהמשמעות של חיי קדושה, היא להיות שונים משאר העמים ונבדלים מהם: "וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי". עד כה כבר נאמרו לישראל בתורה מצוות רבות, אך רק כעת מתגלה ההבדלה הברורה בין חיי חול לבין חיי קודש.
נמצא שיש כאן פלא: לקיחת קבוצת אנשים מסויימת שלמראית עין נראית ככל האדם, והפיכתה ל'משהו אחר'. את הפלא הזה הבהירו חז"ל באמצעות משל (מסכת שמחות פרק ו): "'ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי' – משל למלך שנשא מטרוניתא ממשפחה שאינה מיוחסת, והנה מתנהגת עמו במדות פחותות כמנהג עמה ומשפחתה. אמר לה המלך: לא טוב הדבר אשר את עושה, כי כמו שאני מלך – את מלכה, אחרי אשר נשאתי אותך לאשה. וכמו שאני מתנהג בטכסיסי מלכות, כן את צריכה להתנהג במלכות כמוני. כך אמר ה' לישראל: אף כי אתם בשר ודם רמה ותוליעה באתם מכלל שאר האומות, אחרי אשר בחרתי בכם להיות לי לעם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה, יש לכם להדמות אלי ללכת בדרכי ולהיות קדושים כמו שאני קדוש".
[1] ספרא קדושים (פרשה א): "וידבר ה' אל משה לאמר, דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם קדושים תהיו, מלמד שהפרשה נאמרה בהקהל ומפני מה נאמרה בהקהל מפני שרוב גופי תורה תלוים בה".
[2]נציין כי בפרשת שמיני הופיע לראשונה הציווי על ישראל להיות קדושים, אלא ששם ההקשר הוא של הימנעות מאיסור אכילת שרצים וטומאות שעלול להשפיל את ישראל (יא, מד): "כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי וְלֹא תְטַמְּאוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ". אך כעת מתחדש שהקדושה של ישראל צריכה להשפיע על ההתנהלות שלהם בכל רגע ורגע מחייהם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת קדושים | מראשית התורה ועד לפרשת קדושים מרחפת שאלה בלתי פתורה. התורה מספרת כיצד ה' בחר באברהם להקים עם...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים לשולחן השבת - חומש ויקרא
פרשת אמור | מעמד הכהנים בפרשת אמור מופיעים מספר דינים המיועדים לכהנים. מכלל הדינים הללו עולה חידוש גדול...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים לשולחן השבת - חומש ויקרא
פרשת מצורע | המפנה המפתיע בחומש ויקרא בחומש ויקרא חל מפנה מפתיע ברצף הדברים. לאחר תיאור היום השמיני מימי...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים לשולחן השבת - חומש ויקרא
פרשת ויקרא | כאשר התורה מציגה את הקרבנות בתחילת חומש ויקרא, היא ממקדת את המבט במין הבהמה המוקרב –בקר, צאן,...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים לשולחן השבת - חומש ויקרא